Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 14.11.2023

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Proč jsem si knihu vybrala?

Knihu jsem si vybrala na základě doporučení našich learning manažerů k zápočtu. Přestože jsem k ní byla zprvu skeptická, objevily se v ní prvky, které mě zaujaly.

 

Obsah

  Na úplném počátku podnikání je velmi důležité uvědomit si, zda chci podnikat sám či v týmu. Tiimi je, jak již můžeme vyčíst z jejího názvu konkrétně postavena na týmovém podnikání.



Kreativní techniky

- divergentní: rozbíhavá metoda, slouží ke generování nových nápadu

- konvergentní: slučovací, snažíme se dojít k jednotnému názoru, vybíráme si z několika variant


Brainstorming

V technice brainstorming dochází ke generování nových nápadů v nějakém omezeném čase. Většinou se nápady nikterak nekomentují, pouze se jimi můžeme inspirovat.

Myšlenkové mapy

Jsou metodou rozbíhavého větveného myšlení. Do centra papíru si napíšeme téma, které se snažíme rozvětvit a navázat nápady na sebe. Jejím benefitem je vizuální zobrazení a systematické propojení myšlenek.

Painstorming

Je metodou zjednodušování. Painstorming vyhledává problémy, které se následně snaží eliminovat či usnadnit.


Např. Zásilkovna

problém: zákazníci si museli objednávat pouze na poštu, kde byly buď fronty nebo ji měli daleko a cenově se jim to nevyplatilo, pak ale přišla zásilkovna → ta lidem nejenom ušetřila peníze, ale ještě jim prodloužila dobu uschování, rozšířila odběrná místa a zjednodušila celý proces do jedné jediné aplikace


V případě, že máme několikero nápadů na projekty, lze užít metody hlasování.



Metody hlasování


Hlasování nálepkou

V případě, že by se jednalo o nějaký závažnější problém, tak nepoužitelná. Lidé mají šanci ovlivnit výsledky tím, kolik nálepek člověk přiřadí, tudíž by tímto mohlo snadno dojít k manipulaci výsledků.

Hra na investory

Není špatnou technikou v případě, kdy si nejsme vědomi potencionálu daného projektu. Problém by však mohl nastat v případě, že by byly nevyrovnané kapitály projektů a jejich velikost.

 

 

Podnikatelský proces


1. identifikace příležitosti (nápad)

2. rozvoj konceptu

3. analýza zdrojů potřebných k realizaci

4. získání zdrojů

5. založení firmy a její rozvoj

6. sklizeň výsledků – předání firmy v rodině, prodej firmy, vstup na burzu, ukončení, krach


Podnikatelský proces nám říká, jak bychom měli postupovat při rozjezdu podnikání. Nejprve bychom měli přijít s nápadem a až potom řešit právní záležitosti spojeny se založením právního subjektu.

          

U nás to v praxi v týmu fungovalo odlišně. Nejprve jsme založily firmu a následně vyvíjeli projekty. Náš postup byl teda následující:


1. založení firmy a její rozvoj

2. identifikace příležitosti (nápad)

3. rozvoj konceptu

4. analýza zdrojů potřebných k realizaci

5. získání zdrojů

6. sklizeň výsledků – předání firmy v rodině, prodej firmy, vstup na burzu, ukončení, krach

           

K tomu abychom zjistili, zda je produkt či služba skutečně užitečná, potřebujeme zpětnou vazbu, nejen našeho týmu ale zákazníka. Projekt by se měl shodovat s jeho potřebami a představami. Proto je efektivní vytvořit nejdříve prototyp za nižší náklady, kterým následně potřebnou zpětnou vazbu získáme.

           Důležité je si také určit cílovou skupinu – např. u našeho projektu Prague parties bychom mohli tvrdit, že je tato akce pro všechny, jenže není. Naši cílovou skupinou jsou studenti, cílime tedy v projektu na středy, letáky rozdáváme po kampusu a ve studentských kavárnách a s vědomím, že víme, komu produkt doopravdy nabízíme, ušetříme spoustu peněz a času, které bychom do projektu investovali v případě, že bychom se snažili nabízet produkt všem.


Lean canvas je velmi praktický způsob pro uvědomění si rizik spojených se začínajícím podnikáním, které bychom byli možní přehlédnout.


Při rozjezdu podnikání je si vytvořit business plán, určit výši potřebného kapitálu, spočítat možné příjmy a výdaje, určit zda budeme podnikat sami nebo v týmu, zajistit vše potřebné pro rozjezd projektu, zohlednit žádost produktu či služby na trhu a výnosnost nápadu.


Business plán je silně doporučený pro jakékoliv podnikání. Obzvlášť pokud máme v týmu nastavené sdílené finance a k podnikání požadujeme potřebný kapitál. Tým tak může snadněji posoudit návratnost projektu atd. Může se též doptat na případné otázky a rozhodnout, zda projekt zafinancujeme či nikoliv.

           

Personální zabezpečení


- role

- znalosti

- sociální dovednosti

- zkušenosti

- kompetence

- podíly ve firmě



Analýza rizik

- interní X externí

- interní rizika: může ztroskotat marketing, můžeme se pohádat v týmu

Jaká je pravděpodobnost tohoto rizika?

Jak tomu předejít?

-       Interním záležitostem můžeme předejít např. zpětnou vazbou nebo teambuildingy.



Závěr

Z knihy jsem vypozorovala, že ačkoliv jsem spoustu aspektů podnikání nedokázala správně pojmenovat a teoreticky definovat, většinu jsem v praxi při rozjezdu projektu aplikovala. Nejvíce mě obohatily jednotlivé metody kreativních technik. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Andrea Obersteinová - 15.11.2023 - 15:41


Esej je hodně zaměřena na shrnutí teoretických částí knihy. Nicméně si myslím, že může sloužit jako skvělý způsob zápisu, ke kterému se může autorka kdykoliv vrátit a připomenout si pro ni nejdůležitější části teorie z knihy. V závěru je i shrnuto, že autorku nejvíce obohatila teorie a s ní spojené metody kreativních technik, které byly většinou aplikované v praxi při rozjezdu projektu. Zajímaly by mě konkrétní případy aplikování v projektu. Moc se mi líbí praktický příklad se Zásilkovnou a uvědomění si, že jsme nepostupovali dle klasického podnikatelského procesu, ale nejdříve jsme založili firmu a nyní vyvíjíme projekty.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: