Proč jsem si knihu vybrala?
Knihu jsem si vybrala především podle názvu. Jelikož nyní zakládáme družstvo a začínáme v něm podnikat, potřebujeme vymyslet co nejvíce nápadů. Doufala jsem, že mi kniha pomůže ucelit mé nápady a nasměrovat mě k jejich převedení do podnikatelských plánů. Kniha byla hodně teoretická a mnoho věcí, kterých v ní zaznělo, mám již osvojených. Např. s crowdfundingem mám řekla bych již dobré zkušenosti, nebo si například často maluji Mind Maps, protože mám ráda vše vidět vizuálně před sebou. Dozvěděla jsem se ale i spoustu pro mě nových poznatků, ty nejzásadnější jsou níže popsané.
Poznatky z knihy
Zaujala mě myšlenka těchto dvou typů myšlení na základě odlišnosti práce s informacemi. Snažíme se totiž oba typy myšlení aplikovat v našich Training Sessions. Konvergentní myšlení je pro nás přirozenější, protože pracujeme s našimi předešlými zkušenostmi a používáme analytický přístup myšlení. Naopak divergentní myšlení je pro nás těžší praktikovat, protože zde musíme překročit rámec našich znalostí. Zakládáme si více na kreativitě a hledáme originální možnosti, více se ponořujeme do problematiky.
Zásadní myšlenkou Design Thinking je, že pokud chceme navrhnout něco pro ostatní lidi, musíme nejdříve pochopit jak lidé přemýšlí. Musíme se umět vcítit do potenciálního zákazníka. Zaujal mě postup této metody, kdy se nejdříve snažíme o porozumění, poté pozorujeme, máme určitý úhel pohledu, generujeme nápady na základě kterých vytváříme prototyp a testujeme ho mezi zákazníky. Důležité uvědomění pro mě bylo v tom, že nejvíce záleží na zpětné vazbě, ne tolik na prototypu samotném.
Důraz na význam zákaznických potřeb, tato metoda nám pomáhá vyvážit zájem o produkt i uživatele. Je totiž pravděpodobné, že když se zaměříme na potřeby a problémy zákazníků, tak vytvoříme užitečný produkt. Nejdůležitějším faktorem z této metody je pro mě stálé ověřování předpokladů.
Citáty
Z knihy jsem si vypsala několik citátů, jejichž myšlenky ve mně zarezonovaly:
Co mě nejvíce zaujalo?
(6 až 8 nápadů v 5 minutách)
V týmu často používáme brainstorming, ale tato metoda pro mě byla nová. Líbí se mi na ní časový tlak. Vymyslet za 5 minut až 8 nápadů jsem zjistila, že je opravdu náročné, ale na druhou stranu velmi plodné. Líbí se mi vizualizování nápadů na papír.
O této metodě jsem dříve též neslyšela a byla pro mě nová. Přijde mi skvělé vzít brainstorming takto z opačné perspektivy a místo generování spousty nápadů se zaměřit jen na bolístky, trápení a problémy v našem okolí. Zkusila jsem tuto metodu aplikovat do praxe a více pozorovat své okolí a zapisovat si problémy, které vidím. Přišla jsem na to, že největší problém vidím ve školství a jeho zastaralém systému učení. Je to problém, který tíží skoro všechny mé spolužáky ze střední školy. Studují totiž jen pro titul, nebo kvůli vnější motivaci ze strany rodiny. Tato metoda mi pomohla si uvědomit, že bych se chtěla nějakým způsobem angažovat v oblasti reformy školství. Představa, že mé děti se budou učit jako za Matky Terezy je hrozná.
Co jsem si z knihy odnesla?
Určitě si odnáším zaplnění mezer, které jsem měla v teorii. Nejdůležitější poznatek je pro mě zákazník a jeho potřeby. Vždy jsem při vymýšlení podnikatelských nápadů vytvářela dotazníky, chtěla jsem zpětnou vazbu ohledně produktu atd. Věřím, že Design Thinking mi pomůže zákazníka ještě více nacítit. Kniha mi pomohla také připomenout, jak je důležité podnikatelský nápad pořádně promyslet předtím, než do něho začneme investovat své peníze a čas, protože ty se nám už nikdy nevrátí. Došla jsem ale k závěru, že mnohdy nepovedený business dokáže člověka nejvíce obohatit. Sice nám nikdo nevrátí peníze ani čas, ale zkušenosti nám nikdo nesebere.