Disclaimer: Tuto esej jsem již jednou psal a bohužel mi ji esej banka i přes nápis „SAVED“ neuložila. Obávám se, že autentický text, co vznikl na první pokus, nejsem schopný replikovat.
Úvod
Kniha mně zaujala svým názvem. Nikdy jsem nerozjížděl byznys na základě svého nápadu na produkt, či nějaké inovace a překvapilo mě, jak zkreslený byl můj pohled na start byznysu s autentickým produktem, nebo kolik práce je za vytvořením kvalitního byznys plánu a minimalizací vlastních rizik.
Obsah
Podnikat sám, nebo s někým? Kapitola popisuje pro a proti podnikání sám na sebe a hezky zdůraznila rizika volby špatného společníka pro podnikání. Toto se ovšem nemusí týkat pouze byznysu, neboť i v životě je důležité koho máme kolem sebe, aneb radši být sám než s nesprávnými lidmi.
Jako další mě zaujaly kreativní metody. Brainstorming je pro mě osvědčený způsob, když nemám nápad, ale s jeho vylepšeným bratříčkem Painstormingem jsem se setkal poprvé. Metodu jsem zatím nepoužil. Věřím, že stojí za vyzkoušení, mám ovšem dojem, že je to moc velké tlačení na pilu.
V kapitole jsem si uvědomil, že při vymýšlení nápadu mohu využít i své blízké, kteří jsou kreativní, ale nemají podnikatelské ambice.
Pro mě osobně byla nejužitečnější metoda myšlenkových map. Nepoužil jsem ji však v souvislosti s byznysem, ale svým time managementem. Celkově mi přijde dost univerzální za účelem vizualizace a srovnání myšlenek.
Jakmile máme nápad, je potřeba ho podrobit zkouškám a udělat si podnikatelský plán.
Jeden z principů se mi opravdu zaryl do paměti. Zahrnout zákazníky/uživatele do vývoje, co nejdříve. Bez přečtení této knihy, bych nejspíše k vývoji produktu přistupoval tak, že bych vytvořil k obrazu svému a následně s ním šel na trh. V knize je ovšem dobře argumentováno, proč ho uživatelům poskytnout na zkoušku a následně na základě zpětné vazby dál vyvíjet.
Metody jako Bussiness Model Canvas a Lean Canvas jsem zatím neměl šanci použít, ale vím, že se v budoucnu budu muset k těmto stránkám vrátit, neboť poskytují přehledný základ pro náš byznys plán a určitě se zde budu inspirovat ve svých nadcházejících projektech. Nebo použiji google, uvidíme.
V neposlední řadě jsem si z knihy odnesl důležitost provedení analýzy trhu/zákazníků/konkurence/dodavatelů/rizik a udělání si marketingového a finančního plánu. A to nejen pro minimalizování vlastních rizik, ale i pro shánění potencionálních investorů.
Závěr
V knize se mi líbilo množství obrázků a reálných příkladů pro lepší vizualizaci. Byla dobře strukturovaná a je poměrně čtivá, na to že mi připomíná učebnici.