Knihu Od nápadu k podnikatelskému plánu jsem si vybral jako četbu do předmětu Provoz a hospodaření malého podniku. Motivací bylo mimo jiné si urovnat teoretické znalosti při zakládání podnikání, které jsem si již prakticky vyzkoušel.
Přestože jsem se v knize nenaučil příliš mnoho nových skutečností, pomohla mi si dobře utřídit a ujasnit znalosti a myšlenky o podnikatelském plánování. A navíc jsem pomocí knihy došel k několika důležitým zjištěním, o kterých jsem zatím nepřemýšlel. V této eseji se zaměřím zejména na to, co pro mě bylo nové a co považuji za zásadní, včetně mých zkušeností (a plánů) z praxe.
Jako první zmíním painstorming. Při hledání nápadů jsem jej doposud nikdy pořádně nevyužil, což byla určitě chyba. Projekty jsme se sice snažili tvořit s ohledem na potřeby a problémy, ovšem většinou byla tato potřeba jen impulsem pro vymyšlení nápadu a ne podstatou. I přes to, že jsme řešili nějaký problém, nestavělo se řešení kolem něho, ale spíše jsme stavěli potřeby kolem řešení – jak jsme se přesvědčili, takto nemůže podnikání fungovat nebo za řešení nejsou zákazníci ochotni dostatečně zaplatit. Do budoucna jsem získal jasnou inspiraci, jak při hledání příležitostí postupovat, takže painstorming zařadím mezi mé využívané kreativní techniky.
Jeden z projektů jsme se snažili vést metodikou Lean startup (jednalo se o inovativní softwarový produkt). Bohužel se praxe ukázala mnohem náročnější, než co říká teorie, a nedařilo se nám držet cyklus Vytvoř, změř a pouč se. Vše se zaseklo na neschopnosti dokončit MVP, kvůli nekončící řadě problémů, které jsme nedokázali eliminovat nebo řešit. Také naše finanční plánování bylo vlastně optimistickou variantou a když se realitou stala ta pesimistická (kterou jsme vůbec neměli navrženou), tak se projekt ukázal jako nerealizovatelný. Rovněž nezajištění financování (a spoléhání na to, že peníze se někde najdou), nebylo správné rozhodnutí. Vyvíjet vlastní softwarový produkt bez kapitálu a finanční rezervy je bez výhry v loterii asi odsouzeno k zániku.
Za nejdůležitější poznatek z této knihy považuji to, že jsem si uvědomil, že uživatel a zákazník jsou často úplně jiní lidé! Několikrát jsme udělali chybu, když jsme se soustředili primárně na uživatele, od kterých jsme měli i velmi pozitivní hodnocení, ale vlastně jsme neplnili potřeby zákazníků, takže nebyl nikdo, kdo by byl za naše služby ochotný platit.
Celkově si myslím, že kniha je solidní teoretický úvod do tvorby podnikatelského plánu. I když bych si ji sám nevybral, nabízí řadu hodnotných informací a návodů, jak je lze aplikovat v praxi.