Náš ledovec se rozpouští, bajka od Johna Kottera, která znázorňuje potřebu změny v rychle se vyvíjejícím světě. Jak už jsem zmínila, jedná se o bajku, tudíž se v ní vyskytují zvířata, v tomto případě se jedná o kolonii tučňáků na ledovci, kteří se musí přizpůsobovat měnící se krajině, organizačních změnách a adaptaci.
Obsah:
Fred, je zvědavý tučňák, který zjišťuje, že ledovec, na kterým spolu s kolonií tučňáků žijí, pomalu taje. Fred si uvědomuje naléhavou potřebu, aby se kolonie této změně přizpůsobila, a bere na sebe, aby vedl úsilí o nalezení nového domova, než bude příliš pozdě. Fred se v průběhu knihy potýká s překážkami, které je třeba překonat, včetně odporu ke změnám, nedostatku vize a nedostatku vedení.
Jedním z mých hlavních poznatků je, že důležité je rozpoznat potřebu změny a být proaktivní při jejím řešení. Stejně jako Fred rozpoznal naléhavost situace a převzal iniciativu k vedení kolonie. Organizace musí být ochotná se přizpůsobit a vyvíjet se v reakci na měnící se podmínky.
Dalším důležitým poučením je důležitost spolupráce a komunikace při řízení změn. Fred pochopil, že svou misi nemůže splnit sám, a požádal o pomoc další tučňáky, aby společně pracovali na jejich společném cíli. Podobně musí organizace podporovat kulturu spolupráce a komunikace, aby bylo zajištěno, že všichni budou souznět se společnou vizí a budou spolupracovat na jejím dosažení.
Jako „nejsilnějším poselství“ z této knihy beru potřebu vizionářského vedení. Hlavní tučňák Fred je toho příkladem, protože inspiruje ostatní tučňáky, aby přemýšleli jinak a jednali. Organizace musí mít lídry, kteří dokážou formulovat přesvědčivou vizi budoucnosti a inspirovat ostatní, aby je následovali směrem k této vizi.
Proces změny:
1. Vytvořte pocit naléhavosti
2. Sestavte vedoucí tým (zajistěte, abyste měli silnou skupinu řídící změnu)
3. Vytvořte vizi změny a strategii
4. Sdělte vše ostatním tak, aby vás pochopili a abyste je přesvědčili.
5. Zplnomocněte druhé k jednání.
6. Dosáhněte v krátké době úspěchů.
7. Neustávejte!
8. Vytvořte novou kulturu.
ATP
V praxi na tuto problematiku změn narážíme téměř denně. Někdy potřebujeme ostatní přimět k tomu, aby se změnili, i když nechtějí změnit své mentální modely. Je důležité umět změny správně komunikovat. Když vezmu ATP do našeho týmu, tak mi přijde, že se snažíme neustále rozbíjet, nebojíme se změny a sami se snažíme měnit, dle mého tedy plníme i většinu z 8 bodů „změny“
„Vztahy, trpělivost a komunikace by nikdy neměli být podceňováni „
„Vyvolejte pocit naléhavosti „
Závěr:
Velmi se mi líbí, že prostřednictvím příběhu o tučňácích nabízí Kotter praktické rady a návody nám jako „organizacím“, které chtějí proplouvat složitými a nepředvídatelnými změnami. Tato kniha mi přijde jako „povinná“ četba pro každého, kdo chce zůstat na špičce v dnešním rychle se měnícím světě.