O čem kniha je?
- o programu do kterého se zapojuje skupina lidí, kteří pracují na určitém problému a přitom se učí
- AL se dělí na 2 kategorie
- jedna řeší jeden problém
- druhá řeší více problémů
- Action learning má 2 pravidla
- Oznamovací věty se smějí používat jen když někomu odpovídám na otázku
- Díky otázkám se lidé nad věcmi zamýšlejí více do hloubky
- Zároveň se konverzace netočí v kruhu a lidé se neopakují
- Kouč má neomezené pravidlo zasáhnout
- Díky pravomocím může coach směřovat celou skupinu
- Má roli facilitátora - hlídá, že skupina neodbíhá od tématu
- AL se skládá z 6 složek
- Problém
- Musí být jasný a zřetelný, pokud není musíme se na něj dále ptát
- Musí být reálný a důležitý pro lidi co ho řeší
- Neměl by mít pouze jedno řešení aby vyžadoval kreativitu a aby se u něho mohli lidé učit
- Je doporučeno si vybrat problém na kterém bude skupina pracovat pod tlakem
- Problém se vybírá podle: významnosti, naléhavosti, proveditosti, závažnosti, příležitosti k učení a znalosti kontextu
- Skupina
- Ideálně by měla mít skupina 4-8 členů
- Pokud by skupina měla více jak 8 členů nastává riziko toho, že se skupina něčem nedohodne
- Skupiny by měla být tvořena různorodými lidmi, aby so došlo k více pohledům na problém
- Členové skupiny musí mít společný cíl
- Členové musí být ochotný se učit tím, že budou dělat chyby
- Otázky
- Otázky jsou v dialogu klíčové
- Pomáhají nám lépe pochopí dané téma
- Čím lepší otázky tím lepší řešení problému
- Klíčové je reflektivní dotazování
- Otázky mohou pokládat všichni
- Typy otázek, které musíme používat
- Otevřené
- Afektivní
- Reflektivní
- Sondující
- Analytické
- Uzavřené
- Typy otázek které nesmíme používat
- návodné
- vícečetné
- Akce
- Postupuje se na základě vymyšleného řešení problému
- Je doporučeno používat SMART cíle
- 2 základní přístupy
- Racionalistický - vede k 1 řešení
- Integrující - vede k více řešením
- Řešení problému má 4 fáze
- Pochopení a přeformulování problému
- Formulování cíle a jeho zasazení do kontextu
- Zpracování a prověření strategií
- Provedení akce a její reflektování
- Učení
- Učení je to čím se AL liší od normálního řešení problému
- Je dobré během učení uplatňovat reflexi, abychom se dozvěděli co jsme se naučili
- Je nutné počítat s tím, že občas může dojít ke konfliktu, což hned nemusí být špatně, konstruktivní konflikty totiž mohou s řešením problému pomoci
- Občas můžeme názor někoho jiného porovnat s tím naším
- V AL se učí 5 typů znalostí
- Co? - jaké znalosti jsou potřeba
- Jak? - jak znalosti zpracovat
- Proč? - proč je jaká znalost důležitá
- Kde? - kde jsem schopen znalosti získat
- Kdy? - termíny, kdy budou určité znalosti potřeba
- Kouč
- Je to jediný účastník, který nemá na starost problém, ale učení ostatních účastníků
- Kouč nevede skupinu, ani skupině neříká co mají dělat, ale usměrňuje ostatní pomocí otázek a snažit se o to aby se ostatní učili
- Díky tomu, že může zasáhnou kdy chce může si ohlídat učící složku
- Členové ho nesmí vnímat jako někoho, kdo má vždy pravdu, aby nebyli ovlivněni jeho názorem
Kdo by si měl tuto knihu přečíst?
- Knihu bych doporučil každé skupině, která se chce učit ze svých chyb, které bude dělat při řešení problému
- Kniha je ale i pro jednotlivce, který má tuto vizi učení, může si ji přečíst a skupině s kterou se chce tímto způsobem učit ji potom odprezentovat
- Dále bych knihu doporučil každému, kdo má problém v dialogu, ať už nepustí ostatní ke slovu nebo se naopak tolik nevyjadřuje
- Každý kdo je otevřený tomu dělat chyby
ATP model
- Na TS se snažíme pravidelně praktikovat reflektivní dotazování
- Na TS jsme si vyzkoušeli i metodu, kdy jsme nikdo nesměl říkat oznamovací větu pokud někomu neodpovídal na otázku
- Snažíme si v týmu stanovovat deadliny na naše problémy, abychom se učili pracovat pod tlakem
- Při řešení problémů v našem týmu často nastává to o čem auto píše a to, že se na něčem nedohodneme a potom musíme dělat kompromisy
- Náš tým jakožto skupina jsme si nastavili svůj společný cíl za kterým si jdeme
- Při TS dbáme na to abych se jeden druhého pravidelně doptávali pokud tomu co daný jedinec řekl nerozumíme na 100%
- Když si můj tým nebo já nastavujeme cíl, snažíme se aby měl SMART kritéria
- Náš tým se snaží podporovat průběžnou reflexi v týmu, zároveň jsme ji trénovali na různých metodách, jako například Halo nebo 1v1
- Při TS se občas snažím nad něčím názorem zamyslet opravdu do hloubky a porovnávat ho stím mým
Hodnocení: neohodnoceno