Napadlo vás někdy, že správné otázky mohou předejít mnoha problémům?
Když se manažeři ptají, získávají každodenní zpětnou vazbu, řeší problémy, budují týmy a odstraňují konflikty. A tak je to ve všech velkých organizacích.
Mnoho manažerů tvrdí, že úspěch spočívá v kladení správných otázek. Chcete-li mít z otázek prospěch, musíte k nim přistupovat ze strategického hlediska.
V mnoha firmách se navíc podporuje, když se zaměstnanci ptají.
Kultura organizace by měla přispívat k tomu, aby se zaměstnanci při kladení otázek cítili bezpečně.
Součástí každé schůzky by mělo být setkání s otázkami a odpověďmi.
a autor přitom doporučuje nejprve "prolomit ledy" a klást otázky, které by podpořily konverzaci. Je třeba vytvořit uvolněnou atmosféru. Poté je třeba "připravit půdu", tj. sdělit obecné rysy rámce šetření. Mělo by být jasné, že nejdůležitější v tomto rozhovoru je získání nových poznatků nebo znalostí.
Dále byste měli klást otázky, které vám umožní získat nudné informace. Otázky by měly lidem dodávat energii, ne je o ni připravovat.
Obviňujícím otázkám je třeba se vyhnout, mnohem účinnější je používat otázky, které pomáhají upevnit potřebné znalosti.
Několik dalších zajímavých bodů:
- udržovat oční kontakt
- nekřičte a nespěchejte.
- buďte laskaví a ohleduplní.
- můžete klást podrobnější otázky, například: "O tom jsem nevěděl, řekni mi víc."
- dát mu čas na rozmyšlenou a před odpovědí se poradit s kolegy, protože ve většině případů nebudete chtít odpověď hned.
- Když vám někdo odpoví, poděkujte
- Buďte trpěliví.
- Respektujte lidi. Dejte jim vědět, jak vám jejich odpovědi pomohly a jak tyto informace využíváte.
Tato kniha se mi líbila. Věřím v sílu správných otázek a budu ji ve svém životě a projektech používat co nejčastěji. Procvičování otázek je opravdu velmi zajímavé a umožňuje vám získat určitou jistotu a skvělé znalosti.