Jak začít podnikat?


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 15.12.2023

Podnikání z lavice   Adam a Pavel Štruncovi

Úvod

           Tuto knihu jsem nyní četla podruhé, koupila jsem si ji již asi rok nazpět, když jsem se snažila o rozvoj svého vlastního podnikání. Ale těžko se hledají odpovědi mezi řádkami, když doopravdy ani pořádně nevíte, co hledáte. Dříve mi k užitku byla minimálně, dnes mi nabídla až přemíru informací. Je to o tom, u jakého úhlu se na ní díváte.

 

Obsah

Podnikání je životní styl, je to svoboda tvořit, co chci a jak chci. To však s sebou nese i velkou zodpovědnost. Značí se zejména hodnotami jako je svoboda, respekt, férovost a pokora.

Člověk, který začíná podnikat v nižším věku, tak jako my, se zejména učí metodou learning by doing, navíc máme oproti většině podnikatelů značný časový náskok. Spousta podnikatelů totiž začíná až ve 30 letech.

Na začátku podnikání je lepší začít s jednodušším projektem, jenž pro nás byl například projekt Prague Parties, Movie night nebo stánek s občerstvením, na kterém jsou nízké počáteční náklady. Jediné, co u nich můžeme ztratit je náš čas. Na takovýchto projektech člověk získá nejvíce zkušeností, naučí se pracovat v týmu a rozvine své vlastnosti. Navíc si díky těmto nízkým počátečním nákladům můžeme dovolit udělat více chyb, které by nás normálně staly spoustu peněz. Takto můžeme chyby společně v týmu reflektovat a do příštích projektů eliminovat. Složitější projekty pro nás pak v budoucnu budou snadněji realizovatelné.

Jak tedy s novými nápady přijít natož jak je následně zrealizovat? Na to je tato kniha ideálním průvodcem, vše je zde shrnuto do 5 konkrétních bodů.

1.    Nové nápady

2.    Nedělá to už někdo jiný?

3.    Vytvoření Lean Canvasu

4.    Cílová skupina

5.    Chtějí to lidi?

 

Nové nápady

Na nové nápady lze přijít například metodou painstorming, těchto metod máme několik, ale tato je významná tím, že člověk hledá chyby či problémy, se kterými se člověk dennodenně setkává, jen jim ve většině případů nevěnuje takovou pozornost. Správný podnikatel tyto lidské problémy každodenního života odhalí a nabídne člověku nějakou alternativu, kde danému problému předejde.

Tuto metodu jsme v týmu již párkrát vyzkoušeli v praxi, naposledy jsme se snažili přijít metodou painstorming na nový projekt v oblasti fitness. Nepřišli jsme však na tolik kreativních a zajímavých nápadů jako například při metodě brainstorming, kde se člověk snaží naopak nechat nést proudem myšlenek a vymýšlet jeden nápad za druhým.

Dalším způsobem jak přijít na nové nápady na projekty může být převzetím věci, která již funguje a jejím následným vylepšením tak, aby měla oproti ostatním nějakou přidanou hodnotu. Co taktéž funguje je převzít projekty ze zahraničí nebo se nechat inspirovat v časopisech jako je Forbes či sociální platforma Pinterest.

 

Nedělá to už někdo jiný?

           Zjistit, zda to nedělá někdo jiný nám zabere chvíli, a přesto to mnoho začínajících podnikatelů opomíjí. Na internetu lze tohle zjistit vyhledáváním na základě klíčových slov na Googlu, na Facebooku, Pinterestu a dalších sociálních sítích. Na osobní bázi pak dotazováním cílové skupiny.

 

Vytvoření Lean Canvasu

Lean Canvas je zjednodušený business plán sloužící pro vytvoření jasné představy podnikaní. Na jeho základě si uvědomíme silné a slabé stránky, kdo je moje cílová skupina a co můj projekt potřebuje. Odhalí se při něm případná rizika a zohlední náklady a příjmy.

V praxi jsme si ho vyzkoušeli na Training session na projektu Prague Parties, kde jsme si ho vyplnili. V dalších projektech jsme ho zatím nezařadili.

 

5 Proč

           Jednou z dalších metod je 5 Proč, tato metoda spočívá v dotazování se 5krát Proč hned za sebou, při tomto procesu si uvědomíme, jaký konkrétní problém či potřebu nápad řeší.

 

 

Cílová skupina

Měla by byt co nejužší, teprve potom bude produkt úspěšný, nikdy se nezavděčíme všem. Co je totiž pro všechny, není pro nikoho. Pro určení naši cílové skupiny pomáhá taktéž si vytvořit avatara zákazníka.

Existuje zásadní rozdíl mezi zákazníkem a uživatelem, často se tyto pojmy zaměňují či se považují za tatáž osobu. Zákazník je člověk, který nám za službu či produkt zaplatí. Naopak uživatel je ten, který službu či produkt užívá.

Na projektu byla cílová skupina určena hned ze začátku, party jsou primárně mířeny na studenty vysokých škol v okolích Dejvic. Tím jsme si ušetřili spoustu peněz, protože letáky rozdáváme pouze na vysokých školách, na zastávkách a celkově místech, kde se tito studenti primárně vyskytují. Přizpůsobujeme tomu i cenu, témata, hudbu i program. Promo též děláme na sociálních sítích jako je Instagram, je naše cílová skupina aktivní.

 

 

Chtějí to lidi?

Službu či produkt už bychom měli, ale je to doopravdy to, co lidé chtějí? Odpovědět na tuto otázku můžeme jednoduše dotazováním cílové skupiny, získáváním zpětné vazby od lidí či vytvořením dotazníku.

Při tvorbě produktu je nejdůležitější vytvořit nejprve prototyp, který následně dle zpětné vazby zákazníků upravíme, a teprve potom započneme výrobu. Zatímco u služby můžeme rovnou nabízet to, co již umíme.

 

 

Jak stanovit cenu? PRICE

Cena by neměla být příliš nízká, tak aby nám nepokryla ani počáteční náklady. Nižší počáteční cenu a postupné zdražování si můžeme dovolit zejména u služby, kde je zdražování přirozenou součástí. Pokud je zákazník se službou spokojen, je na místě, aby si člověk řekl o více peněz. Naopak produkt můžeme zlevnit vždycky, s výjimkou vydání nové propracovanější verzi produktu.

 

Image firmy

           Je jinými slovy to, jak moje služba nebo produkt na zákazníka působí. Mezi hlavní image firmy patří název a logo. U produktu je image firmy mnohem důležitější než u služby, u té je většinou tváří firmy samotný člověk.

           Například u nás v týmu se zvolil název našeho družstva Weam poměrně rychle, je to zvučné, krátké a má to spoustu skrytých významů. Při tvorbě loga jsme zvolili modrou barvu, která působí důvěryhodně a profesionálně.

           Při tvorbě image firmy je nutné si uvědomit cíl názvu a loga, tedy jaké emoce chceme vyvolat apod. Při tvoření názvu nám může pomoct myšlenková mapa, kde si nápady můžeme propojit. Nesmíme však poté zapomenout ověřit jejich existenci.

           Mimo názvu Weam jsme v týmu na schůzi zvažovali ještě další především finské názvy, došlo poté k propojení a vznikl název Weam Menestys (= úspěch), po čase jsme se ale zpátky vrátili k původnímu Weam, protože název byl pro naše klienty příliš dlouhý a těžce zapamatovatelný.

 

Místo prodeje PLACE

            Je důležité se rozhodnout, kde službu či produkt budu nabízet. Zda otevřu kamennou prodejnu, budu objíždět akce, kavárny apod. nebo mi postačí vytvořit web. Je potřeba zvážit náklady a zohlednit i veškeré mé možnosti. U webu však musím myslet i na design, psychologii barev atd.


Dostaň se k lidem PROMOTION

Stručně a jasně řečeno musím mít co nabídnout a vědět, jak to k lidem dostat. Promovat můžu na blozích, bartrem tzn. vzájemným sdílením s jinou značkou, ambasadorstvím – spolupráce s nějakým infuencerem či propagací v médiích jako jsou noviny apod. Základem pro úspěšný marketing je mířit na emoce, mířit na problémy člověka, říct mu nějaká pozitiva, která mu služba či produkt přinese.

 

 

RADY PRO ZAČÍNAJÍCÍ PODNIKATELE


KISS

Keep it simple, stupid aneb v jednoduchosti je krása. Řešme problémy jednoduše a nelamme si s nimi hlavu.

 

Paretovo pravidlo 80/20

Je jednoduché 80 % výsledků pramení z 20 % činnosti, často se totiž podnikatelé zaobírají přílišnými detaily.

           

           Dalšími užitečnými tipy je dostat know-how od lidí, kteří už to mají za sebou a znají odpověď na naši aktuální situaci. K tomu u nás slouží např. zákaznické schůzky. Pro úspěšné podnikání je potřeba se obklopovat lidmi, kteří nás neustále posouvají a pro udržení motivace najít něco, co nás motivuje nehledě na peníze. Touto inspirací je pro mě náš tým Weam, kde si osobní vizi stále hledáme.

 

Závěr

           Knihu Podnikání z lavice jsem původně brala jako oddechovou knihu, ale bylo to právě naopak. Byla jsem překvapena kolik informací a myšlenek se autorům podařilo vměstnat na pár stránek.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: