Jak získávat přátele a působit na lidi
Dale Carnegie
Nebojte se názvu
Před čtením této knihy jsme z ní měl opravdu velký strach, nebo ne strach ale byl jsem spíš skeptický. Název ve mne evokoval že to bude příručka pro zaryté introverty, jak se naučit alespoň základní komunikace s lidmi a jak si získat nějaké kamarády. Již v úvodu knížky jsem zjistil, že se spíše jedná o nešikovný název. Kniha je soubor znalostí z kurzu pořádaného pro ředitele firem, obchodníky a podnikatele. Jedná se tedy o takový soubor pravidel a rad pro zlepšení komunikace a získaní si oponentů na svojí stranu. Mohu říct že jsem byl z knih nakonec velice nadšený a nemohu se dočkat až poznatky z ní začnu používat v praxi.
Pamatujte si jména
Velká část knihy se věnuje úspěšným vůdcům a podnikatelům naší historie a analyzuje jejich cestu k úspěchu co se týče komunikace s lidmi a podřízenými. Velmi úspěšná a metoda pro získávaní si přízně lidí je zapamatovat si jejich jména a možná i více ( rodinné pozadí, odkud jsou a co mají za koníčky). Lidé velice rádi slyší své jméno a váží si toho že si ho pamatujete. Vzbudí to v nich potřebné nadšení a zájem, které by vám jinak nebyli ochotni věnovat. Velká pomůcka je si o lidech kolem nás psát poznámky anebo si o lidech se kterými se máme setkat předem něco zjistit.
Zajímejte se o druhé
Asi největší poznatek který si beru do života je, že k dosažení svého je třeba se na věc podívat úplně z jiné stránky. Pokud chci lidi zaujmout, tak aby nám věnovali svůj čas, pozornost nebo peníze, je třeba se o ně upřímně zajímat. Nikdo není zvědavý na vás ale rád se baví o svých problémech či koníčcích. Mnoho úspěšných obchodníků v knize řeklo, že při prodeji se s zákazníkem baví z 90% o nich a z 10% o produktu který prodávají. Je naprosto přirozené, že lidé nechtějí nic jen tak koupit, ale pokud se s nimi dáte do řeči a získáte jejich náklonost, je poté vše o tolik jednoduší. Stačí se třeba chytit nějakého jejich koníčku a uvidíte, že energie mezi vámi bude hned mnohem lepší a zákazníci budou mít větší tendence si od vás něco koupit, když k vám mají již nějaký vztah.
Nikdy nezačínejte kritikou
Kritika většinou nikdy nic nepřináší a akorát ničí morálku a chuť do práce. Proto je vždy dobré při komunikaci například se zaměstnanci spíš chválit a až poté apelovat na zlepšení a nebo poukázat na chyby. Lidé vždy ochotněji přijímají kritiku až po pochvale. Dává to velký smysl a určitě se to dá využít i v komunikaci v našem teamu. Není dobré se u svých spolupracovníků zaměřovat na jejich chyby a určitě to nezlepší vaše vztahy. Pro lepší chod a spolupráci je proto lepší k tomuto přistupovat ohleduplně a s nadhledem. Dávejte důraz na chválu za věci co se povedli a opatrnost při vytýkání chyb.
Knihu velice doporučuji všem z Tiimi a myslím, že může být velice užitečná jak při chování k zákazníkům tak k úspěšnému chodu teamu.