Kniha se zabývá otázkou, proč často padáme do pasti "zadarmo" nabízených věcí a služeb a jak nás tyto pasti mohou stát víc, než bychom si mysleli.
Pamatuji si, že když jsme byl malý, tak jsme byli s rodinou v Egyptě někde na tržnici, kde so máma kupovala několik bot od obchodníka a já jsem od obchodníka dostal zdarma takový malý bubínek. Byl jsme z toho úplně nadšený a chlubil se, že jsme ho dostal zadarmo. Táta mi všah hned řekl a na to nikdy nezapomenu ´´nic není zadarmo´´.
Autor se zaměřuje na to, jak jsou naše rozhodování ovlivňována různými psychologickými faktory, jako jsou například vnímání hodnoty, strach z nejistoty, touha po okamžitém uspokojení a mnoho dalších. Ariely nám ukazuje, jak tyto faktory vedou k tomu, že často přijímáme "zadarmo" nabízené věci a služby, aniž bychom si uvědomili, že za nimi skutečně stojí nějaký náklad.
Kniha také ukazuje, jak společnosti využívají tyto psychologické faktory k tomu, aby nás přiměly ke koupi určitého produktu nebo k využití určité služby, a jak jsou naše osobní údaje využívány k tomu, aby byla tato reklama co nejúčinnější.
Díky knize jsem si dokonale dokázal vysvětli funkčnost bussines modelu firmy inizio od pana Nedvěda. Kderý je na internetu známý jeho reklamou na knihu, kterou rozdává úplně zdarma. Je to totiž součástí marketingu a kniha je dalo by se říci samo o sobě celkem k ničemu a váže se na ní další produkt. Na tom se vydělávají peníze a díky tomu, že už máme první knihu máme větší tendence si koupit další.
Některé poučky, které jsou v knize používám i při vlastním podnikání a určitě nejsem jediný. Při prodeji na eshopu, mi často píše mnoho lidí a ptají se na nějaké podrobnosti o produktu. Vím, že už to, že se člověk na něco ptá je velice hodnotná akce a tak tohoto člověka musím ještě více namotivovat k okamžitému nákupu. Nabízím proto často malý produkt zdarma - který má nákupní cenu asi 14kč oproti produktu ke kterému ho dám, který má prodejní cenu asi 900kč. Zákazníka to motivuje k nákupu a zároveň má pocit že vyhrál.
Kniha sice občas může obsahovat poměrně základní informace, ale stejně bych jí doporučil. Je dobré se zamyslet, jaké všechny prvky nás mnohdy ovlivňují a co všechno nás donutí utratit peníze nebo udělat nějakou činnost. V dnešní době je i jen naše pozornost pro mnohé firmy drahá a bojují o ní manipulací.