Di al o g


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 13.12.2023

Dialogue: the art of thinking together   William Isaacs

Dialog

= spojuje lidi a nejedná se o konverzaci s konkrétními stranami, ale spíše o rozhovor se společným středem.


Pochopení dialogu: Lidé často považují dialog za něco jednoduchého, co už znají, ale ve skutečnosti je to složitější a vyžaduje mnohem hlubší porozumění.



V dnešní době během komunikace často dochází k nedorozuměním, to není domněnka, to je fakt, protože lidé jsou zaměřeni spíše na prezentaci vlastních názorů než na vzájemný dialog. Úspěšný dialog není jen výměna slov, ale spíše přijetí různých pohledů – doslova bych to nazvala jako „umění společně myslet“.


! Nastavení kontejneru: Prostředí, ve kterém dialog probíhá, má zásadní význam. 

= Je důležité vytvořit jasné hranice a podporovat vhodné prostředí!



3 úrovně akce:



4 základní prvky dialogu:


Listen – naslouchání

Naslouchání je velmi důležitý a za mě asi nejtěžší prvek dialogu. 


= je aktivní vnímání a porozumění slovům a emocím.

-        Zahrnuje nejen slyšení slov, ale také neverbální signály a empatii k pocitům druhých.


Principle of participation

o   Princip účasti: aktivního zapojení všech účastníků dialogu. Nejde jen o mluvení, ale i o naslouchání.


§  Abstrakce: rozpoznávání a pochopení abstraktních konceptů a nápadů, které se v dialogu objevují.


Klíč naslouchání: respekt, pozastavení se!!


AKTIVNÍ vs PASIVNÍ naslouchání 

 

Aktivní naslouchání

-       zahrnuje nejen „slyšení slov“ druhé osoby, ale také hluboké porozumění.

-       skrytému významu a emocím, které jsou vyjádřeny. 

-       vnímání nejen slov, ale i neverbálních signálů, jako je mimika.

-       být zvědavý, pokládat otázky, abychom lépe pochopili skutečný záměr.

-       je důležité zůstat plně přítomný a otevřený, bez přemýšlení o tom, co říci dál.


Pasivní naslouchání

-       slyšení slov, ale bez skutečného zapojení nebo snahy porozumět.

-        Člověk je zaměřen na formulaci vlastní odpovědi místo toho, aby se snažil plně pochopit, co druhý říká. 

o   To vede k povrchnímu vnímání konverzace, kde hlubší význam a emoce mohou být ignorovány nebo přehlédnuty.


Suspend – pozastavení 

Spočívá v pozastavení okamžitých reakcí a předsudků = to nám umožňuje hlubší porozumění. 

-       Pozastavení svých předpokladů a otevření se novým myšlenkám je klíčem k úspěšnému dialogu.


Principle of awareness

-       Princip uvědomění: uvědomění si vlastních předsudků a předpokladů v dialogu.

§  Jistota (Certainty): význam pozastavení automatického přijímání vlastních názorů jako absolutní pravdy.

§  Umění sledovat své myšlenky a pocity.


Recpect – respekt

Respekt je stavebním kamenem pro vytvoření bezpečného a podporujícího prostředí pro správné fungování dialogu.


Principle of coherence

·      Princip soudržnosti: vytváření prostředí vzájemného respektu a hledání společného porozumění, i když se účastníci nemusí ve všem shodnout.

§  Násilí (Violence): vyvarovat se verbálnímu „násilí“, které vzniká, když nerespektujeme názory druhých. 

§  Neverbální vyjádření = 70% mluvená slova 10 %, intonace 20%


Voice – vyjádření 

Vyjádření umožňuje účastníkům dialogu sdílet své myšlenky a pocity otevřeně a bez obav z odsouzení.


Principle of unfolding 

·      Princip rozvinutí: rozvíjení dialogu, kde se postupně otevírají nové perspektivy a nápady.

§  Předsudky (Idolatry): přílišného zaměření na konkrétní nápady nebo představy, což by mohlo dialogu škodit.

§  Pocity (Felts) uznávání a vyjadřování emocí v dialogu.

§  Myšlenky (Thoughts): sdílet a rozvíjet myšlenky otevřeně a bez strachu z odsouzení.


Rozdíl vyjadřování:

 

Introvert x extrovert

 = toto nejde změnit, lidé, kteří jsou introvertní nemohou mluvit.


Role v dialogu 

= ty by se měly měnit, člověk by měl být schopen zastoupit každou z roli.

-       Ne na základě individuální potřeby, ale na základě týmové.

 

4 role v dialogu:

Follower

-       Tato role se zaměřuje na rozvoj a rozšiřování myšlenek iniciátora (movera). Následovatel reaguje na návrhy a pomáhá je dále rozvíjet.


Bystander – naslouchá 

-       Pozorovatel naslouchá a pozoruje dynamiku skupiny. Zasahuje pouze v případě, když nesouhlasí nebo když má důležitý příspěvek ke zlepšení situace.


Mover – posouvá

-       „iniciátor“, posouvá diskusi dopředu. Přináší nové myšlenky a řešení a motivuje ostatní k akci.


Opposer 

-       Odpůrce, vytváří kontrast a oponuje převažujícím názorům. Tato role je důležitá pro rozvíjení kritického myšlení a identifikaci potenciálních problémů v návrzích nebo myšlenkách.

-       

Někdo, kdo se chová kriticky, jeho záměr nemusí být kritizovat, ale získat objasnění, nemusí být opposer, ale bystander. 


Jak podpořit členy, aby se dokázali v rolích prostřídat?

= pozastavení ostatních členů, je důležitým aspektem. V dialogu je potřeba respekt a aktivní naslouchání.

 

Divergentní x konvergentní myšlení 

= jsou dva rozdílné způsoby, jak přistupovat k řešení problémů nebo tvoření nápadů:


1.    Divergentní myšlení

o   proces, kdy se snažíme vymyslet co nejvíce různých řešení nebo nápadů pro daný problém.

§  Můžeme si to představit jako rozcestník, kde každá cesta představuje novou možnost nebo nápad. 

§  Toto myšlení podporuje kreativitu a inovace.


2.    Konvergentní myšlení  

o   Soustředíme se na naleznutí jednoho, nejlepšího řešení problému.

§  Můžeme si to představit jako sbíhání cest do jednoho bodu, kde vybíráme nejlepší možnost. 

§  Toto myšlení je logické a analytické.


Tacitní x explicitní myšlení 


Tacitní (naučíš se praxí, nelze vysvětlit daným postupem)


-       je znalost, kterou máme, ale je těžké ji vyjádřit slovy nebo ji naučit ostatní.

-       často praktická, "intuitivní" dovednost, kterou získáváme zkušenostmi, jako je třeba ježdění na kole. (každý se to naučil jinak, je těžké vysvětlit jak).


Explicitní (naučíš se to jak recept) 

-       znalost, která se dá lehce vysvětlit a popsat

-       jde o informace, které mohou být snadno dokumentovány, předány a uchovány, jako jsou třeba recepty, návody…



3 principy akce


Architecture of the invisible

Predictive intuition

Capacity for new behavior

1.    Architecture of the Invisible (Architektura neviditelného):

o   Tento pojem se vztahuje na strukturu a dynamiku, která formuje a ovlivňuje skupinový dialog.

o   Zahrnuje nevyslovené normy, hodnoty a přesvědčení, které určují, jak spolu lidé komunikují a spolupracují.


V podstatě bych řekla, že jde o to, jak „neviditelné“ aspekty mohou formovat a ovlivňovat průběh dialogu.


2.    Predictive Intuition (Prediktivní intuice):

o    Tento pojem je schopnost předvídat nebo intuitivně cítit směr, kterým se může dialog ubírat, nebo jak se mohou určité situace rozvinout.

§   Je to schopnost cítit "pod povrchem" komunikace a rozpoznávat vzorce nebo signály, které nejsou okamžitě zřejmé.

o    Tato intuice pomáhá účastníkům lépe reagovat a přizpůsobit se dynamice skupiny.


3.    Capacity for New Behavior (Kapacita pro nové chování)

o   Tento pojem se týká schopnosti jednotlivce nebo skupiny rozvíjet a přijímat nové způsoby chování, které jsou vhodné pro efektivní dialog. 

§  Jde o otevřenost k učení a adaptaci, což zahrnuje schopnost poslouchat, být otevřený novým myšlenkám, přijímat odlišné perspektivy a být ochoten měnit vlastní postoje a přístupy v reakci na nové informace nebo pochopení.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Management

Body: 3

30.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.04.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

29.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: