Proč jsem si knihu vybrala?
V projektu Blazzin jsem se rozhodla odejít z role projektového managera a přejít na pozici Social media Specialist, kde jsem chtěla nasbírat potřebné znalosti v marketingu. Tuto knihu jsem si zařadila do svého Reading listu. Chtěla jsem tím obohatit i své marketingové znalosti ke zkoušce. Nejvíce jsem se zajímala o to, jak vyhodnotit reklamu.
Obsah
„Jinými slovy, pro úspěšné podnikání vám nestačí být dobří v tom, co děláte. Podnikání může být úžasným prostředkem pro dosažení finanční svobody a osobního naplnění – ale pouze pro ty, kteří si uvědomí tento zásadní rozdíl a přijdou na to, co musí udělat, aby uspěli.“
Dlouhou dobu jsem si sama myslela, že je to tak jednoduché. Že vám stačí být pouze „odborníkem“ v dané oblasti a prodeje půjdou sami. Ale opak je pravdou. Doopravdy odborníkem ani bát nemusíte, stačí abyste pouze uměli prodat to, co nabízíte.
Nedávno jsem byla na zákaznické schůzce s Janem Tobiškou, který rozjel firmu se suplementy a živí se jako lifestyle coach. Po konverzaci s ním jsem zjistila, že v této oblasti nemá ani jednu certifikaci a ani vysokou školu. Vzato je neskutečně dobrým prodejcem, má vynikající komunikační schopnosti a rozumí marketingu. K tomu abyste byli dobrým podnikatelem vám stačí vědět o 5 % více než ostatní lidi, ale co je důležitější, musíte těch 5 % umět prodat a tento prodej dobře naplánovat. K tomuto slouží tzv. marketingový plán na jednu stránku, jakožto nástroj pro plánování veškerých procesů před, během i po.
Způsobem, jak určit svůj cílový trh je užití PVP indexu a ohodnotit tak každý segment trhu, který obsluhujeme, tuto metodu jsme využili i v rámci projektu Blazzin, kde se zabýváme 3 odvětvími, a to malba, výšivky a kamínkování. Hodnotí se na škále od 0 do 10, přičemž 10 je maximum.
P/Peronal fulfillment – jak se nám líbí tento segment trhu a zákazníci v něm
V/Value to the Marketplace – cení si zákazníci mojí práce a jsou-li ochotni zaplatit
P/Profitability – ne obrat, ale ziskovost práce
Marketing je poté vhodné soustředit pouze na jeden ideální segment trhu. Dle výsledku nám v projektu vyšlo, že našim ideálním produktem pro náš cílový trh jsou malovaná saka.
Unique selling proposition – Umět si odpovědět na otázky jako: 1. Proč by to měli kupovat a 2. Proč by to měli kupovat u mě?
Nemít pouze zajímavé logo a název, ale stavět svou nabídku na kvalitní službě/produktu.
Elevator pitch – měl by být směřován na zákazníka a řešení jejich problémů
Tuto metodu jsme si vyzkoušeli i na TS, jak v rámci prodeje našeho produktu, ale i našich myšlenek a nápadů. Člověk má často velmi dobré nápady, ale neumí je dostatečně dobře prodat.
Při vytváření sdělení se doporučuje taktéž užití titulek, jenž upoutají zákazníkovu pozornost a zaměření se na bolest – o co zákazník může přijít, když produkt NEkoupí.
Jak lze vyhodnocovat reklamy?
Pomocí tel. čísel, prokliků na webové stránky atd. jednoduše řečeno, co se dá měřit se dá i řídit. Dobré je si vypočítat ROI, tedy náklady na získání zákazníka. Uvědomit si kolik peněz jsem do kampaně investovala a kolik reálně je nutné produktů prodat, aby se mi tato investice vrátila. Především u malých či středních podniků, kde nemůžu investovat velké peníze do reklam bez jejich návratnosti. U velkých firem je již možné investovat do marketingových kampaní za účelem nikoliv zisku, ale budování brandu.
Front end – peníze vydělané v důsledku marketingové kampaně při prvním nákupu zákazníka
Back end – vydělané peníze na následných nákupech zákazníka
Úspěšná marketingová kampaň propojuje tři prvky:
Cílový trh
Marketingové sdělení
Užitá média
Aby byla kampaň úspěšná, musím tedy použít správné médium se správným sdělení na tom správném trhu.
Nejdříve musím najít lidi, kteří se zajímají o to, co dělám, teprve potom prodávat. Na začátku je dobré nabízet něco zdarma, zjistit tak potenciální zákazníky a získat jejich kontakt.
Vhodné je využívat CRM systémy a vytvářet si databázi klientů s jejich kontakty, lze je pak využít v rámci marketingu či získaná data analyzovat a vyhodnocovat. V rámci projektu Blazzin využíváme aktuálně k evidenci zákazníků Notion. V jiných projektech však využívám i systémy jako jsou Trello či Raynet.
Pár tipů z kapitoly:
· Zasílání pravidelných dopisů nebo emailů – budování vztahu
· Působit spíše jako odborník ne prodejce
· Objemné balíčky a dopisy člověk otevře jako první
· Vždy dodat něco navíc
Lze toho dosáhnout pomocí webových stránek, emailem s vlastní doménou, lehce zapamatovatelné tel. číslo, využití CRM systémů, možnost vrácení – stejně si to většinou nechají.
Tipy z kapitoly:
· Budování kmene
· Vytváření show kolem produktu
· Nemusím konkurovat cenou, ale inovativním nápadem
· Působit jako odborník – každý chce naslouchat odborníkům, při tvorbě obsahu vzdělávací složka
· Informovat zákazníky o problémech a využít je ve svůj prospěch
· Sdílet příběh produktu – nestavět na logu nebo sloganu
V projektu Blazzin jsme se snažili zasáhnout v marketingu veškeré tyto oblasti – chceme vybudovat kmen pomocí pravidelných eventech, kde budeme fotit nové kolekce na našich potenciálních zákaznících. To nám umožní vytvářet show kolem produktu + budeme natáčet atypický a zábavný kontent. Nekonkurujeme cenou, ale nápadem, každé naše sako je originál stejně jako každý z nás. Problémy využijeme v rámci marketingu též, je potřeba ruční mytí, protože takto speciální produkt přece potřebuje i speciální péči. Marketing chceme stavět i na příběhu, jak jsme k tomu přišli a sdílet věci z backstage celého projektu.
Jak docílit toho, aby kupovali stejní zákazníci, ale i noví?
1. Zvyšování cen.
2. Doplňující nebo související produkty – sako 2 tisíce, ale např. ponožky za 150 kč – lze vidět velký kontrast cen, zákazníkovi přijdou oproti saku ponožky levné, takže si je většinou koupí.
3. Lepší a dražší produkt
4. Zvýšení četnosti nákupu – luxusní produkt (lepší a lepší), kupóny na příští nákup, forma předplatného, body za nákup – dárek
Nebát se požádat o doporučení, může být formou email marketingu se slevou pro kamaráda nebo fyzický poukaz.
Závěr
Kniha byla pro mě lehce pochopitelným psaním o přemýšlení v rámci marketingu, pomohla mi odhalit spoustu tipů a triků, ale i nástroje, které lze využít. Dala mi uvědomění důležitosti CRM systémů v podnikání, ale i naplnila má očekávání a donutila mě přemýšlet nad vyhodnocováním úspěšnosti reklam na sociálních médiích.