Úvod
Action Learning je inovativní přístup k učení a řešení problémů, který nabízí jedinečnou kombinaci akce, reflexe a týmové spolupráce. Tento přístup pomáhá jednotlivcům a týmům efektivně se adaptovat na dynamické pracovní prostředí, rozvíjet schopnosti a řešit složité problémy.
Koncept Action Learningu
Základem action learningu je práce malých skupin na konkrétních problémech, přičemž se klade důraz na reflektivní dotazování a neustálé učení. Hlavními složkami tohoto přístupu jsou problém, skupina, otázky, učení, kouč a akce.
1. Problém
Problém je středobodem učení. Musí být relevantní, naléhavý a poskytovat příležitosti k učení. Důležité je, aby byl problém adaptabilní s více možnými řešeními, což podněcuje tým k inovativnímu myšlení.
2. Kouč
Kouč AL hraje klíčovou roli v řízení procesu učení. Jeho úkolem je usnadňovat diskuse, poskytovat zpětnou vazbu a podporovat reflexi, aniž by se přímo podílel na řešení problémů.
3. Učení
Učení v AL je založeno na zkušenostech a reflexi. Učení je adaptivní a přenositelné, což umožňuje aplikaci získaných poznatků v nových situacích.
4. Akce
Akce je nezbytnou součástí AL. Proces řešení problémů zahrnuje pochopení problému, definování cílů, tvorbu a ověřování strategií, a nakonec přijímání opatření a jejich reflexi.
5. Otázky
Kladení otázek je základním nástrojem AL. Otevřené otázky a zjišťovací otázky podporují hlubší porozumění problémům a podněcují inovativní myšlení.
6. Skupina
Skupina v AL se obvykle skládá z 4-8 členů s různými perspektivami. Je důležité, aby členové byli otevření a ochotní učit se od sebe navzájem.
Příklady a Aplikace
Příklady z praxe ukazují, jak AL umožňuje týmům řešit reálné problémy, jako je například nízká docházka v týmech. Skupiny používají AL k identifikaci příčin problémů a k návrhu a implementaci efektivních řešení.
Učení a Osobní Rozvoj
AL přináší jedinečnou příležitost pro osobní rozvoj účastníků. Pomáhá jim identifikovat a rozvíjet jejich individuální styly učení, podporuje adaptabilitu a zvyšuje schopnost čelit novým výzvám.
Závěr
Action Learning je komplexní metodou, která propojuje teorii s praxí a podporuje učení a rozvoj na osobní i týmové úrovni. Přes svou strukturovanost je flexibilní a přizpůsobivá různým kontextům a potřebám. Pomáhá jednotlivcům a týmům nejen vyřešit konkrétní problémy, ale také se učit z těchto zkušeností a aplikovat je v budoucích situacích.
ATP
Ve své eseji bych rád zdůraznil, jak kniha o Action Learning rezonuje s filozofií a praxí v Tiimiakatemia. Přestože jsme principy Action Learningu intuitivně aplikovali od samého začátku naší vzdělávací cesty, přečtení této knihy nám umožnilo uvědomit si, že metody a postupy, které na škole používáme, mohou být vylepšeny a posunuty na vyšší úroveň.
Zajímavým zjištěním bylo, že kniha doporučuje týmy o velikosti 4 až 8 lidí, zatímco náš tým čítá 17 členů. Toto odhalení vede k zamyšlení nad efektivitou naslouchání a kolektivního učení v našem větším týmu. Je zřejmé, že je potřeba se zaměřit na rozvoj dovedností v oblasti dialogu a kladení otázek. Dosáhnout úrovně dialogu popsané v knize je výzva, kterou si osobně kladu jako cíl.
Jako individualista chápu, že pro mě bude zásadní se více soustředit na fungování a interakci v týmu. To zahrnuje také zlepšení schopnosti aplikovat reflexe, což je proces, s nímž jsem se dříve nesetkal a snažím se jej plně pochopit a využít k maximalizaci výhod. Současně jsem si všiml, že i když v týmu probíhá mnoho reflexí, zdá se, že z nich nevytěžujeme dostatek užitku. Je nezbytné, aby se na tomto aspektu naší týmové práce zapracovalo, aby se čas věnovaný reflexi proměnil v hmatatelné výsledky a výhody pro náš tým.