Action learning, Michael J. Marquardt
Po přečtení si myslím, že je tato kniha jednoznačně nezbytná pro fungování učení v Timii a hlavně vedení TS. Je dobře že nás kniha nutí se zamyslet jak jsem se ja jako jedinec choval na TS a co určitě musím změnit. Celý koncept vzájemného vzdělávání a posunu mi začal hned dávat smysl a doplnil jsem i dvouhodinovou přednáškou přímo od autora. Je dobře, že je nám kniha doporučena již takto na začátku studia, protože nevím kdy jindy bych se k ní sám od sebe dostal.
Action learning je proces díky kterému dochází k přirozenému teamovému učené a efektivního řešení problému. Je k tomu zapotřebí mít skupiny 4-8 lidí ( více či méně lidí už může celý proces narušovat) a znát pravidla vedení AL. Nejdříve se určíme pravidla aby nám celý koncept dával smysl.
6 Pravidel:
Je třeba mít problém který skupina řeší
Je třeba mít team 4-8lidí
Nasloucháme a ptáme se na otázky – oznamovací vety používáme pouze jako odpověď na něčí otázku
Vyvíjíme akci pro vyřešení problémů
Máme vůli se učit
Každy AL team má svého kouče
Návrat do dětství
Metoda Action learning nás vrací zpět do veku 1-3 roky kdy jsme se učili chodit a mluvit. Dalo by se říci že učení v tomto věku je nádherně přirozené a velice efektivní, dítě se totiž učí praxí a vnímáním okolí a to vše dělá naprosto přirozeně, nikdo ho do toho nemusí nutit. Je taky krásné že za dítětem které se učí plazit nebo chodit nikdo nepřijde a nedá mu příručku jak začít chodit, nebo ho okřikne a řekne zpomal, je potřeba to dělat správně.
Při využívání AL se učíme přirozenou cestou a vzájemně v teamu, stanovíme si problém který je třeba vyřešit a díky diverzifikaci členů v našem teamu se postupně navzájem učíme a posouváme. Je důležité aby byl každý akční i po setkání a proto že každý udělá jiné kroky pro řešení problémů, tak na další schůzce májí všichni jiné zkušenosti a vědomosti, které šíříme dál.
Kam směřujeme naší energii
Co mi dává asi největší smysl a těším se až to použiju v praxi tak je jakým způsobem využíváme naší energii. V klasickém teamu směřuji to své energie pro prosazení svého názoru a přesvědčení ostatních. Ve funkčním AL vynakládám svoji energii na to abych názory dostal z ostatních členů a donutil je přesvědčit mne. Díky tomu funguje vzájemný dialog úspěšně a celý team se posouvá dál a k učení dochází mnohem rychleji.
Nehledáme odborníky
Zajímavá myšlenka fungování Al je že řešení problému probíhá mezi různými lidmi a ne mezi odborníky na daný problém. Lidé totiž k problému budou přistupovat úplně jinak, začnou se mnohem rychleji učit a přichází na originální a nevšední řešení problémů. Účastníci by si hlavně měli být rovni a nikdo by neměl určovat který názor má vetší a který menší váhu.
Knihu mohu jen doporučit a u se moc těším až budeme tuto metodu používat při řešení projektů nebo při vzdělávaní na našich TS. Bude velice zajímavé pozorovat jak se atmosféra v našem teamu změní potom co si všichni členi nastudují tuto knihu. Celí koncept Timii mi díky knize začíná dávat smysl a těším se až začne účinkovat.