Kniha Action Learning ukazuje metodu pro efektivní řešení problémů, rozvoj komunikačních dovedností a vytváření učících se organizací. Klíčovými prvky této metody jsou: problém, skupina, otázky, akce, učení, kouč.
Problém
Zvolení vhodného problému je pro úspěch klíčové. Při výběru je nutné zohlednit jeho významnost, naléhavost, a zatím neexistující řešení. Skupina se věnuje problému reflektivním dotazováním a snaží se nalézt inovativní a originální cestu, jak se s tímto problémem vypořádat.
Například v pracovním prostředí Tiimiakatemia Prague jsme řešili v rámci action learningu problém pozdních příchodů. Zaměřili jsme se na výběr problému, který je pro nás významný a naléhavý, což vytvořilo motivaci k jeho řešení. Jednalo se o komplexní situaci, protože vlivem pozdních příchodů se dlouhodobě snižuje efektivita týmové práce.
Skupina
Skupina musí být nejen různorodá, ale také musí být otevřena názorům ostatních jedinců. Týmy by měly být malé a schopné se neustále vyvíjet.
Skupina by měla zahrnovat lidi s různými zkušenostmi, perspektivami, a tedy odlišnými mentálními modely. Dále by měli být v týmu členové, kteří mají hlubší znalosti o daném problému, a zároveň ti, kteří jsou s konkrétním problémem obeznámeni pouze okrajově, čímž se vytváří prostor pro různé pohledy a nápady.
Otázky
Jedním z důležitých bodů action learningu je převaha otázek nad oznamovacími větami. Otázky jsou klíčem k úspěchu celé metody. Kladením správných otázek tým rozvíjí systémové a inovativní myšlení.
Dále proto přikládám návrhy otázek pro již zmíněný modelový příklad s docházkou: "Proč někteří členové chodí do školy/práce pravidelně pozdě?" nebo "Jakou možnost můžeme dát pro náhradu pozdního příchodu?"
Akce
Řešení problému se dělí na analytické a integrující. Akce se skládá z procesu pochopení problému, formulování cílů, strategií, provedení akce a následné reflexe po jejím ukončení.
V oblasti akcí týmy přichází s analytickými a integrujícími řešeními. Je zde tedy možnost implementovat nový způsob komunikace a motivace pro ty, co neustále chodí pozdě.
Učení
Proces učení vyžaduje pozorování, reflektování a zobecnění získaných zkušeností. Skupiny by měly být schopny přenášet získané znalosti do celého týmu, což má za následek posílení schopnosti adaptovat se na nové výzvy.
Kouč
Role kouče spočívá v podpoře procesu učení. Tato osoba by však neměla nezasahovat přímo do řešení problému. Kouč je nezaujatý a facilituje týmový dialog. Kouč by měl klást otázky, které pomáhají týmu přemýšlet nad svými akcemi a zpětně reflektovat. Konkrétně náš kouč vždy vkládá své otázky na začátku a závěru učících se jednotek a tím evokuje zamyšlení nad prospěchem týmu a fungováním v uplynulých řešících procesech.
Implementace
Základem pro úspěšné využití action learningu je podpora jeho kultury od samotné organizace. Další nutností k dosažení úspěchu je schopnost týmu provádět pravidelné reflexe a v návaznosti na ně se nadále vyvíjet. Hodnocení úspěšnosti programu by mělo zahrnovat evaluaci hodnoty přidané týmem a účinnost nových opatření.
Závěr
Action learning není pouze nástrojem pro řešení problémů, ale také prostředkem pro osobní a profesní rozvoj jednotlivců. Klíčové jsou pravidelné schůzky, nadřazenost otázek nad oznamovacími větami, pravidelná reflexe a učení z vlastních zkušeností. Metoda vyžaduje propojení teoretických znalostí s praktickými zkušenostmi a schopnost přenášet získané poznatky do organizace.