Proč jsem si knihu vybral?
Hlavním důvodem bylo, že tato kniha se dá uplatnit při zkouškách k vícero předmětů a její přečtení je povinné k zápočtu.
O čem kniha je?
Kniha Action Learning je kniha o této metodě učení a rozvoje. Začíná úvodem do metody Action Learning, její historií a celkovou filozofií. Dále popisuje základní principy metody, včetně jejího zaměření na řešení skutečných problémů, týmové práce a cyklu akce a reflexe.
Podrobně popisuje, jak metodu Action Learning implementovat v různých kontextech, včetně firemního prostředí, vzdělávání a komunitního rozvoje. Autor také poskytuje řadu příkladů toho, jak byla metoda Action Learning úspěšně využita v praxi.
Komu bych knihu doporučil?
Doporučil bych ji každému studentovi Tiimiakatemia. Čtením této knížky může jen získat, nikoliv ztratit. Kniha je na čtení však dle mého názoru příliš náročná na to, aby ji studenti četli již v prvním semestru.
ATP model
Cyklus akce a reflexe:
· Definice problému - nejprve je za potřebí definovat problém, který chceme řešit
· Vytvoření plánu akce - poté je třeba vytvořit plán akce, jak problém hodláme vyřešit
· Implementace plánu – musíme implementovat náš plán
· Reflexe – na závěr nesmíme zapomenout zreflektovat, jak se nám podařilo problém vyřešit, popřípadě co se povedlo a co nikoliv
Zvědomení, jak má vypadat dobrá otázka:
Např:
· Nutí nás konkrétně se zaměřit/rozšířit svůj obzor
· Podněcující hlubokou reflektivní činnost
· Vedou k průlomovému myšlení
· Těžko se na ně odpovídá a odvahu může zaobírat už jen jejich položení
· Podněcují k jednání
· Nejsou agresivní, podněcují ke sdílení
Zvědomení rozdílu mezi dialogem a debatou/diskuzí:
Zvědomení přístupu řešení problému:
Zvědomení cykly učení se:
Zvědomení rozdílu mezi motivací a posilujícím povzbuzování:
5 schopností emocionální inteligence:
· Sebeuvědomění – schopnost pozorovat sám sebe a uvědomit si pocit, když se objeví
· Řízení emocí – schopnost zvládat emoce tak, aby byly přiměřené, uvědomovat si pozadí pocitu, nacházet způsoby zvládání strachu, úzkosti, hněvu a smutku
· Motivování sebe sama – schopnost usměrňovat emoce, aby sloužily k dosažení cíle, emocionální sebekontrola, zdržování se projevů, uspokojení a potlačování impulzů
· Empatie – vnímavost vůči pocitům a znepokojení druhých lidí, schopnost dívat se na věci jejich očima
· Zvládání vztahů – schopnost řídit emoce druhých lidí