Knihu action learning jsme si určili jako téma pro naše TS, myslela jsem si, že to bude fajn stejně jako radikální otevřenost nebo Kam se poděl můj sýr, ale bohužel mi to přišlo jako moc velké sousto pro náš tým.
Kniha je plná informací, je psaná poměrně jednoduše a často se v ní informace opakují myslím, že určitě nejde pochytit takové množství za jedno přečtení, ale já už ji víckrát rozhodně číst nebudu… ne, že by to byla hrozná kniha, spíš mě to nebavilo a přemýšlela jsem u toho, jak to použijeme v týmu a nevnímala tak samotný text.
Během čtení jsem si zapsala ty nejdůležitější pointy, tak se s vámi o ně ráda podělím ,třeba Vám to nějak pomůže.
Co je to action learning?
nástroj pro řešení problémů s výbornou dispozicí zároveň rozvíjet úspěšné lídry, týmy a organizace.
Je to proces, jehož se účastní malá skupina, která pracuje na konkrétních problémech, realizuje akce, v jehož průběhu se učí nejen jednotlivci a tým, ale i celé organizace.
AL je nejrychlejším a nejúčinnějším prostředkem pro vytvoření učící se organizace.
Z čeho se skládá
6 složek
Problém
Skupina
Otázky
Ake
Učení
Kouč
2 pravidla
Oznamovací věta může být pouze odpovědí na otázku
Kouč má neomezené právo zasáhnout
PROBLÉM
Jeho řešení musí být důležité pro skupinu, aby do něj byli všichni členové zapálení
Musí být významný, naléhavý a využitelný
Řešení nám poskytuje příležitost k učení
Za plnění je zodpovědný celý tým
SKUPINA
IDEÁLNÍ SKUPINA (4-8 členů)
Střetává se zde dostatečné množství perspektiv ke kreativitě řešení
Alespoň jeden člen by měl mít s problémem zkušenosti
Alespoň jeden člověk by neměl o problému nic vědět
Při více než osmi lidech vzniká příliš složitá komunikace
OTÁZKY
Velký důraz na kladení otázek
Otázky začínající proč?
Otázky kladou všichni!!
Rozvíjet dialog, podporovat učení
Neprosazovat vlastní názory
Dá se to dělat nějak jinak?
Jaké jiné možnosti vás napadají?
Kterých zdrojů jsme zatím nevyužili?
Co myslíte, že se stane, když to uděláme?
Co by se stalo, kdybyste nedělali vůbec nic?
Co se stane, když…?
Uvažovali jste o…?
Dávají čas členům zapojit své myšlení
AKCE
Akční kroky musí musí být provedeny v praxi
Skupina musí být schopna realizovat akci týkající se problému
Na další schůzce se na účinnost akce reflektuje
UČENÍ
Nezbytná část této metody
Každý člen, který se na řešení problému podílí by se měl i učit
KOUČ
Má jinou roli, než kouč v Tiimi
Předem určený člověk, jehož jediný úkol je dohlížet na učení skupiny
Je nepostradatelný
Neměl by být stavěn do role experta, kontrolora, učitele nebo předsedajícího
Nikdy členům skupiny neříká, co mají dělat, ale svými otázkami jim pomáhá zjistit, co potřebují udělat.
Pomáhá členům skupiny pomocí otázek reflektovat na celé dění
Tázání se vede k učení. V knize jsou popsány 3 způsoby učení
Jednosmyčkové: Přímočaré řešení problému
Dvousmyčkové: Hledání hlubšího významu problému jeho řešení
Trojsmyčkové: Přemýšlení nad problémem a jeho řešení (přemýšlení nad stylem přemýšlení)
Fáze řešení problému
Pochopení a přeformulování problému
Formulování cíle, jeho zasazení do kontextu
Zpracování a prověření strategií
Provedení akce a její reflektování
Pochopení a přeformulování problému
Nejdůležitější fáze
Věnuje se jí nejvíce času
Dotazování a shodnutí se na povaze problému
Aktivně se na ní podílí kouč
Formulování cíle, jeho zasazení do kontextu
Co potřebujeme a chceme řešit
Čeho se snažíme dosáhnout
Musí být SMART
Specifický
Měřitelný
Dosažitelný
Reálný
Termínovaný
Smysluplný
Motivující
Zpracování a prověření strategií
Identifikují se překážky
Jaké zdroje potřebujeme?
Věcné
Co dělat
Tktické
Jak to dělat
Jaký bude mít naše akce dopad?
Provedení akce a její reflektování
Příležitost pro učení
Stanovit si jasně:
Kdy
Kde
Co
Kdo
Na konci schůzky se skupina dohodne na provedení konkrétních akcí
reflektování na úspěchy, neúspěchy a překvapivé dopady
ZÁVĚR / ATP
Action learning jsme zkoušeli vyžít nejen teoreticky, ale i prakticky, když jsme řešili náš první birth giving, každopádně to skončilo katastrofou, nebyli jsme schopni domluvit se na rozložení skupin, vůbec jsme nevěděli jak postupovat, shodli jsme se na tom, že to bylo špatně načasované, všichni jsme byli otrávení a znechucení, také jsme zjistili, že BG je moc velké sousto na náš první AL v praxi. Doufám, že se k němu v budoucnu vrátíme a dopadne lépe, než naposledy.