ACTION LEARNING


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 31.12.2023

Action Learning   Michael J. Marquardt

ACTION LEARNING


Skuteční lidé řeší skutečný problémy v reálném čase, a přitom se učí.

Dvě základní pravidla – učení a dotazování.



Zavedení nástroje pro efektivní komunikaci a učení.


1.      Problém – nezačínáme řešením, ale otázkami a reflektováním

2.      Tým – 4-8, při výběru lidí jde o různé názory, ne o postavení nebo odborné znalosti, využiji ve vytváření projektu, každý umí něco jiného a vzájemně se učíme, to jsem si vyzkoušela u projektu lyžák, který je v procesu a naučila jsem se od ostatních jak a přes co hledat ubytování

3.      Otázky a reflektování, tuto část se teprve učím, je to jako u psychologa, člověk si pomocí otázek dojde k řešení sám. Oznamovací věty jsou přípustné jen jako reakce na otázky.

4.      Akce – pokud na schůzce nemáme akční kroky, nevnímám ji jako splněnou

5.      Kouč – dopomáhá nezapomínat na to důležité, může zasahovat tak, aby byla učící složka co nejefektivnější, hlídá čas, dělá shrnutí a možnosti využití


Oblasti, z kterých AL těží teorii aneb které rozvíjíme praxí:

Teorie managementu – např. time management, metody rozhodování, učení, řízení lidí, projekty.

Pedagogika – souvisí s řízením lidí, ale také podporou ostatních a řešení problémů, jsme učiteli sami sobě abychom se naučili efektivně se učit, využívat čas a být sebekritický.

Psychologie – např. haló efekt (znamená dominanci určité vlastnosti nebo znaku (i vzhledovém) při utváření dojmu o druhé osobě), oblíkni se tak jak chceš, aby tě lidé vnímali.

Skupinová dynamika – komunikace, skupinové interakce, rozhodování, plánování aj.

Sociologie – u nás je výhodou, že máme kouče, a ne učitele nebo šéfa, dále si sdílíme zkušenosti napříč ročníkům a jak je psáno jsou zde různé pohlaví, věk, postavení, zkušenosti, vzdělání atd.

Otevřené systémy a teorie chaosu – pokud by nebyl prostor pro chaos, dialog, diskusi či debatu, přišli bychom o spousty nápadů a překážek jako je i krizový management.

Politické vědy – vůbec nehraje roli jaké postavení máte, ale pokud máte dobré otázky nebo nápady jsme vítáni. Ve skupině si můžeme prohazovat role podle toho, co se chceme učit.

Reflektivní dotazování – z problému je snaha hned přeorientovat na cíl neboli na příležitost ke zlepšení nebo změně. Dotazováním zlepšujeme chápání nápadu a rozvíjíme dialog.

Etika – respekt

Biologie a věty o životě – výstup z komfortní zóny aneb v nepohodlí je moc. Naše tělo se vyvíjí s tím, co děláme to opět souvisí i s psychologií, pedagogikou a sebereflexí.

Antropologie – je věda o člověku v nejširším slova smyslu. Vývoj.


Za mě všechno souvisí se vším a je to propojené.


Fáze AL

1.      Formování skupiny

2.      Prezentace úkolů nebo problémů skupině

3.      Přeformulování problému = jádro problému, to se může lišit od prvotní prezentace

4.      Stanovení cílů

5.      Akční strategie – můžeme si udělat pilotní verzi

6.      Realizace akcí

7.      Zachycení poznatků


AL reaguje na 5 největších výzev, kterým organizace čelí:

1.      Zvyšující se obtížnost

2.      Potřeba nových vůdcovských vlastností a dovedností

3.      Rostoucí význam efektivních a vysoce výkonných týmů

4.      Rostoucí potřeba získávat a přenášet cenné znalosti

5.      Větší potřeba se učit a méně času na učení


Reakce:

Rozvoj vůdcovských dovedností – nedělat to, na co jsme zvyklí, klást otázky

Budování týmů – rozvíjíme tím „týmově myslet“ a „týmově učit“

Vytváření učících se organizací –

1.      Zvýšené dovednosti a schopnosti učení

2.      Transformovaná kultura a struktura organizace

3.      Zapojení celého podnikatelského řetězce do učení

4.      Posílená schopnost řídit znalosti

Tzn. Učit se průběžně ze svých znalostí a interakcí, rychlé přizpůsobení změnám, sdílení poznatků do jiných částí organizace, zapojení jednotlivců do skupin a reflektování

Učení – TS

6 složek AL

1 Problém

·      Výběr problému – významnost, naléhavost, hotové řešení neexistuje (nejde vyřešit, není náš, hádanka), proveditelnost, důvěrná znalost kontextu (BG Decathlon – neřekli nám jaký měli doposud integrační balíček schválně), závažnost, příležitost k učení, zmocnění skupiny (nedělat to jen jako doporučení, pak není motivace něco dělat)

·      Typy

o  Technické = jedno správné řešení (více 20. století), konkrétní postupy

o  adaptační problémy = obtížné na řešení, vyžadují zapojení celé organizace

·      Příklady – už jsme probírali stejný problém s pozdními příchody

·      Jen problém X více – více (každý a svůj problém dostane časovou mez, na konci řekne, jaké má akční kroky, poté setkání s reflexí a dalšími vzniklými problémy)

· 

2 Skupina

·      Výběr členů

·      Dobrá skupina je více než skupina plná odborníků

·      Mít cíl – cabin

3 Otázky a jejich reflektování

·      Moc a síla otázek – uvědomila jsem si, že kdyby se na výuce na normální škole lidé více ptali, pak by to bylo obdobné našim TS

·      Oznamovací věty používejte jen jako odpověď na otázku

·      Ostatní se ptají proč? já se ptám proč ne? – George Bernard Show

4 Akční strategie

·      Řešení problémů – analytický/racionální X integrující (více správných variant, vyžaduje akci)

5 Učení se jednotlivce, týmu a organizace

6 Kouč

·      Řízení procesu učení

·      Poskytování podpory účastníkům

·      Úkolem kouče je pomáhat vytvářet prostředí, které je příznivé pro učení, a pomáhat usnadňovat proces učení, nikoli se přímo podílet na řešení problémů

12 kroků AL

12 kroků pro zavedení AL

1.      Získat podporu vrcholového vedení

2.      Provést přípravný workshop

3.      Vybrat projekty, problémy a výzvy

4.      Vybrat a připravit kouče AL

5.      Jmenovat členy a ustavit skupiny AL

6.      Zajistit orientaci v otázkách AL a připravit členy skupiny AL

7.      Zavést a uskutečňovat schůzky AL

8.      Přeformulovat problémy a vypracovat akční strategie

9.      Ověřit a doporučit akce

10.  Realizovat akční strategie

11.  Dokončit činnosti a podchytit konečné poznatky skupiny AL

Posoudit hodnotu a účinnost programu AL a hledat možnosti jeho rozšíření v celé organizace



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (4):



Gábina - 12.01.2024 - 20:01


Já též marně hledám ATP..

Gábina - 12.01.2024 - 20:01


Já též marně hledám ATP..

Jonáš - 02.01.2024 - 20:16


Ahoj Lenko, nějak jsem nepostřehl ATP, aneb jak jsi tuto teorii aplikovala, co ti přinesla?

Jonáš - 02.01.2024 - 20:16


Ahoj Lenko, nějak jsem nepostřehl ATP, aneb jak jsi tuto teorii aplikovala, co ti přinesla?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 3

15.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: