6 klobouků - použití v praxi


1 bod

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 20.05.2021

Šest klobouků   Edward de Bono

Šest klobouků

Edward de Bono


Literární rešerše


Kniha slouží k zefektivnění a zkvalitnění procesu rozhodování, podporuje její uživatele v kreativitě, dostává je v myšlení mimo box a pomáhá udržet sjednocení a rovnováhu pohledů týmu při řešení různé problematiky napříč obory. 

Co se mi na celé metodě Šesti klobouků nejvíce líbí, je její schopnost naladit tým na společnou vlnu myšlení a přitom nenechat skupinu propadnout Syndromu skupinového myšlení. Zároveň je úžasné, jaký balance přináší do celého procesu. Týmy často mívají problém zanalyzovat celou záležitost ze všech úhlů pohledu, ale díky použití protichůdných klobouků (např. Žlutý a Černý) je to zde hračka.


Modrý klobouk = Facilitační

  • Rozhoduje o procesu, hlídá proces
  • Má na starost určování pořadí a změny klobouků, upozorňuje na nedodržování klobouků apod.
  • Je dobré, když je určen jeden jeho primární uživatel, ale v případě, že se někomu jinému něco na procesu nezdá, může si jej nasadit také.


Bílí klobouk = Faktický

  • Má za cíl předložit veškerá faktická data
  • Je čistě faktický, není zde prostor pro emoce
  • Je důležité rozlišovat mezi fakty a domněnkami. Pro obojí je zde místo, ale je důležité oznámit, že jde o fakt či domněnku
  • POZOR: Můžeme fakticky zhodnotit emoce (Např. “Faktem je, že našemu obchodnímu partnerovi se nelíbí, že nemáme stálé ceny.”)


Červený klobouk = Emoční

  • Zde vyjadřujeme naše emoce a nelogické postoje k věci
  • Neopíráme se o fakta, ale čistě o naše pocity
  • Je skvělý k pročištění atmosféry, zbavujeme se díky němu našich interních konfliktů, lépe se po něm soustředíme na faktická data
  • POZOR: Emoce je potřeba vyfiltrovat, takže ať se nám líbí či nelíbí, co ostatní filtrují, nekomentujeme to ani nehodnoťme.


Zelený klobouk = Kreativní

  • Není zde prostor pro zpochybňování ani pro kritiku
  • Nejlépe se dá představit jako Brainstormingový klobouk
  • Nic pro něj není překážkou, kašle na logiku
  • Dostává nás out of box (pomůckou je mu tzv. Provokativní operace)
  • Přichází s návrhy a nápady


Žlutý klobouk = Pozitivní

  • Celý tým hledá výhody a silné stránky daného návrhu řešení či dané situace 
  • Je důležité, aby všichni vycházeli z faktických podkladů. V tom se liší od klobouku Červeného.
  • Když se nepodaří skrze žlutý klobouk najít nic pozitivního, nemá smysl se tím zaobírat dál.


Černý klobouk = Negativní

  • Celý tým hledá nevýhody a slabé stránky daného návrhu řešení či dané situace 
  • Je důležité, aby všichni vycházeli z faktických podkladů. V tom se liší od klobouku Červeného.
  • Je opakem klobouku Žlutého, logicky.



Popis situace z praxe


Pro případovou situaci z naší praxe jsem si vybral brainstormování nad tvorbou nového projektu, který by nahradil zaniklý projekt Rychlotesty. Dohodli jsme se tehdy s týmem, že se sejdeme offline a zkusíme metodu brainstormingu na toto téma. V tu dobu jsem zrovna dočetl knihu Šest klobouků od Edwarda de Bono, tak jsem týmu nabídl, že bych ji u té příležitosti chtěl v praxi vyzkoušet. Do toho přišel ještě Petr s metodou Vnitřní analýzy.

Měli jsme tak pro náš offline meeting připravené rovnou tři metody. Vnitřní analýzu, Šest klobouků a Brainstorming.



Stanovený cíl pro řešení dané situace 


Stanovit si cíl bylo poměrně jednoduché. Neměli jsme žádný ziskový projekt a potřebovali jsme z něčeho platit účty. Cíl, se kterým jsme tedy na schůzku šli, byl jasný: Přijít s cash cow projektem, který nás dokáže v následujících měsících uživit.

Ze začátku meetingu nám však došlo, že pokud naše práce má být smysluplná, tak nám dvě určené hodiny na vymyšlení takového projektu nebudou stačit. Přišli jsme tedy s novým cílem schůzky: Přijít s několika nápady na projekty, které mají zjevný potenciál pro to nás uživit. Dané nápady jsme poté prohnali tržní analýzou, na jejímž základě jsme se rozhodli, do kterých projektů jít a které zahodit. Jinak řečeno, místo divergentní i konvergentní fáze v průběhu jednoho meetingu jsme se rozhodli pouze pro pořádnou divergentní fázi, kterou jsme zakončili mírnou konvergencí. Zbytek konvergentní fáze proběhl až po této případové situaci.



Řešení situace z praxe


Jak jsem již zmínil výše, pro offline schůzku jsme měli přichystané tři metody: Vnitřní analýzu, Šest klobouků a Brainstorming. Na první zmíněnou metodu bylo zapotřebí se řádně připravit. Každý musel do společného dokumentu na G-disku vypsat následující: Jaké má dovednosti a znalosti, Jaký majetek může prodat, Jaký majetek může využívat, Jaký užitečný majetek má na blízku (například sklad v Praze patřící rodinné firmě), Jaké má podnikatelské kontakty a Jaké má profesní kontakty (například Kovář či Cukrářka).

Na výsledcích Vnitřní analýzy jsme následně stavěli zbytek procesu. Z hlediska metody Šesti klobouků šlo totiž o skvělý Bílí klobouk, který nám předložil spoustu faktického materiálu. Jelikož byli všichni dobře naladění, nebylo zapotřebí použít Červený klobouk a pustili jsme se rovnou do divergentní fáze.

Nasadili jsme si Zelený klobouk a přešli do Brainstormingu. Zde jsme strávili většinu času. Osobně mě překvapilo, jak konkrétně jsem dokázali nově vzniklé nápady promýšlet. Dokázali jsme na sebe navazovat, přicházeli jsme s vylepšeními a každý koncept jsme do detailů zpracovali. Výsledkem toho bylo sedm potenciálních byznys modelů.

Následně jsme přešli do plánované konvergence a za pomoci Černého, Žlutého a Červeného klobouku jsme vybrali čtyři finalisty, které jsme poslali do tržního průzkumu.



Reflexe na řešení


Co se povedlo?


Povedlo se nám šikovně skloubit tři různé metody, jejichž kombinace nám přinesla cílené výsledky. Povedlo se nám přijít se smysluplnými podnikatelskými záměry, vyzkoušet si a naučit se nové metody v praxi a sjednotit tým na společnou vlnu.


Co se nepovedlo?


Nepovedlo se nám být celou dobu plně aktivní a soustředění pod Zeleným kloboukem. Provokativní operace nám sice pomohla dostat se z boxu, ale nápady, které díky ní vznikly, nikam nevedli a ani nám již nevrátily kreativní energii. Zároveň jsme doufali, že výsledkem divergentní fáze bude více podnikatelských nápadů, než jen sedm.


Co příště uděláme lépe?


Příště si dáme pozor, abychom pod Zeleným kloboukem nezůstali takovou dobu bez provokativní operace či změny klobouku. To by nás mělo dotlačit k častější změně divergentní a konvergentní fáze. Neměli bychom být tedy tolik unavení a měli bychom se méně zasekávat v boxu. Samozřejmě bude také potřeba si dát více času na celý proces.




Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.03.2024

Kategorie: Vedení

Body: 3

29.03.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 0

29.03.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

29.03.2024

Kategorie: Společnost

Body: 2

29.03.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

29.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: