Proč jsem si knihu vybral?
Mám jí povinně ke zkouškám, ale hlavně jsem ni slyšel pozitivní recenze od kamarádů z týmu.
O čem kniha je?
Kniha shrnuje principy a myšlenky, které jsou nezbytné pro budování a vedení úspěšných týmů. Autor v knize popisuje 17 klíčových zákonů, které ovlivňují efektivitu a produktivitu týmu.
Zákony
1. THE LAW OF SIGNIFICANCE
· Příběh paní, jejíž přítel dostal rakovinu. I přesto se rozhodl pokračovat v podnikání, a to ji inspirovalo. Ona později zafinancovala výzkum na rakovinu prsu.
· Sama pracovala v mnoha týmech a tím nasbírala mnoho perspektiv.
· V týmu často panuje nedůvěra, malá odpovědnost, pocit, že práci nikdo lépe, než my neudělá, odpor k delegaci.
· Na vrcholu pyramidy těchto problémů je však naše vlastní EGO.
· Spolupráce je klíčem.
2. THE LAW OF THE BIG PICTURE
· Příběh o americkém prezidentovi, který pomohl jedné firmě
vybudovat více jak 100 000 domů.
· Inspirace pro lidi, že mohou vystoupit ze své role.
· Cíl je důležitější než role.
· Vítězné týmy mají hráče, kteří kladou větší důraz na týmové zájmy než na svůj vlastní.
· Ochota obětovat svou roli pro větší cíl.
· Znám svůj účel a rozumím cíle, za kterým jdeme.
· Každý člen týmu má část na tom, kam směřuje a jak funguje.
3. THE LAW OF THE NICHE
· Příběh o muži, který uměl dobře vést lidi. Jak v armádě, tak ve sportu. Dostal se v pracovním i osobním životě velice vysoko. Dotáhl to na ministra zahraničí.
· Je důležité mít ty správné lidi na správném místě.
· Dobří tvůrci týmu vědí, kde se tým nachází a jak ho dostat blíže k cíli.
· Je nutné znát hráče ve svém týmu.
· Dělat něco, když nevím, proč je to nejhorší, co může být.
· Nesnažit se měnit lidi k obrazu svému, ale najít mu pozici kde může vyniknout.
· Je důležité znát své silné stránky.
· Důvěra v leadera a nahlížet na vyšší cíl.
· Důraz na spoleh ve vlastní schopnosti.
4. THE LAW OF MOUNT EVEREST
· Příběh o horolezcích, kteří lezou na Mount Everest a jak je
důležité rozdělení práce.
· Vylézt na takovouto horu sám je nemožné.
· Cílem není vylézt sám, ale dostat se nahoru jak celek, předat své zkušenosti a pomáhat si navzájem.
· V každém týmu jsou lidi, kteří vyšlapují cestu sněhem směrem na vrchol, dále ti, kteří nesou zásoby, ale také nebudou mít dostatek sil na vyšplhání na úplný vrchol,
· Z 15členné skupiny se na vrchol dostane pouze 6.
· I když jsou vidět jména jen těch, kteří se dostali nejvýše, za úspěchem stojí celý tým.
· V našem týmu podle team leadera je projekt C+ nutrition.
· Je důležité si zkušenosti předávat, aby další skupina, co jde
po nás, dosáhla lepších výsledků a celková výprava dosáhla úspěchu.
· Práce v týmu není soutěž.
5. THE LAW OF THE CHAIN
· Tým je stejně silný, jako jeho nejslabší článek.
· Ten, kdo je slabí článek v tvém týmu, může být silným v jiném.
· Je možné, že nám tým nesedí, ale v jiném můžeme být hvězdou.
· Slabí článek se definuje: nedrží rychlost jako ostatní, neroste v odvětví odpovědnosti, nepracuje na osobních slabinách, nepracuje se zbytkem týmu, pravidelně nenaplňuje očekávání.
· Po vlivu slabého článku v týmu silnější členové identifikují slabšího člena, kterému by měli pomoct, v jejich zájmu by mu měli pomoci, protože tak silný bude jejich tým, bude vše však odpor od slabšího článku k pomoci a silní ztratí touhu mu pomáhat, protože neuvidí posun, následně silnější začnou být méně efektivní, protože si začnou brát špatný příklad ze slabého článku.
· Pak nastává otázka, má leader dovednosti vést tým, když došlo
k této situaci?
6. THE LAW OF THE CATALYST
· Zákon iniciativy a urychlení procesu růstu/změny.
· Každý tým má někoho, kdo zavelí k akci, když je potřeba.
· Nebojí se vzít odpovědnost do svých rukou i v těžkých situacích.
· Vítězné týmy mají hráče, kteří zajistí, že se budou dít věci.
7. THE LAW OF THE COMPASS
· Zákon kompasu.
· Nastavuje cíl a vizi.
· Snažíme se přimět všechny, aby zpívali stejnou píseň a četli ze stejné knihy.
· Kompas v podobě vize dává týmu směr a nabízí cestu.
· Tým, který vizi přijme za svou se stane soustředěný, energičtější, efektivnější, a hlavně bude vědět, kam a proč směřuje.
· Vize bez strategie je snění.
· Lidé potřebují instrukce.
· Lidé v týmu potřebují vědět, za co a proč bojují.
8. THE LAW OF THE BAD APPLE
· Příběh o basketbalistovi, který se dostal z juniorů do seniorů.
· Vznikly v týmu však dva tábory a vznikly rozpory.
· Postoje jsou nakažlivé, svými názory emocemi, postoji mohu ovlivnit i ostatní členy týmu.
· Pokud jablko leží v košíku s čerstvými, shnilé ostatní nakazí.
9. THE LAW OF COUNTABILITY
· Příběh o demolici.
· V plánu bylo zřícení budovy a všechny výbušniny musí být správně zajištěny a nastaveny, k tomu jsou určeny zodpovědné osoby.
· Je důležité, aby všichni a včas odvedli svou práci.
· Nepracujeme pro sebe, ale všichni společně.
· Pět kvalit ke spolehlivosti: charakter, sebevědomí, závazky, vytrvalost/konzistence, družnost (buď taháme spolu, nebo od sebe).
· Nejlepší možnou pochvalou je to, že je na vás spoleh.
10. THE LAW OF THE PRICE TAG
· Tým musí platit cenu za úspěch.
· Aby tým dosáhl potenciálu, jeho členové musí přinášet oběti
(čas energii atd.)
· Cena se zvyšuje s úspěchem. 4 fakta o zákonu placení ceny: musí ji platit všichni a platit ji neustále, čím více se tým zlepšuje, tím se zvyšuje cena, cena neklesá, ale roste s časem.
11. THE LAW OF THE SCOREBOARD
· Změny a inovace jsou nezbytné.
· Tým se musí přizpůsobovat, pokud ví, jak si stojí.
· Je důležité si stanovit měřitelné cíle a sledovat pokrok.
· Důraz na zpětnou vazbu a neustálé zlepšování.
12. THE LAW OF THE BENCH
· Hodně se pracuje s metodikou, co může být střídačka.
· Komu přísluší říkat kdo je a kdo není na střídačce.
· Všichni jsme tam byli, jsme a budeme.
· Sestava hráčů se neustále mění.
· Základ se střídá.
· Bez střídačky se hra neobejde.
· Ti, co jsou dnes na střídačce budou zítra hvězdy.
· Základní ingrediencí hvězdy je zbytek týmu.
13. THE LAW OF IDENTITY
· Identita a hodnoty = vědět kam patřím.
· Znát je je důležitější pro efektivitu a údržnost.
· Je to lepidlem týmu.
· Nastavují hranice a cestu, kam jít.
· Měly by být jedinečné (my je máme převzaté).
14. THE LAW OF COMMUNICATION
· Komunikace Leader musí být v komunikaci efektivní a pokorní.
· Členové musí být k němu upřímní, řešit aktuální problémy a neřešit staré problémy, komunikovat upřímně i za cenu ranění citů.
· Je nutné být otevřený názorům lidí i mimo tým.
15. THE LAW OF THE EDGE
· Všechny týmy, co něco dokázaly, měly kvalitní leadership.
· Každý člen musí být však odpovědný sám za sebe.
· Postupem času se z každého stává svůj vlastní leader.
16. THE LAW OF HIGH MORALE
· Vysoká morálka je klíč pro týmovou spolupráci.
· Do každé situace morálky má možnost zasáhnout team leader a povzbudit ji.
· Z žádné a průměrné morálky je nejtěžší se dostat.
· Vysoká morálka táhne směrem vzhůru všechny dohromady kupředu.
· Vysoká morálka je základ veškerého úspěchu týmu.
· Když vyhráváš nic nebolí, když prohráváš, bolí všechno.
17. THE LAW OF DIVIDENTS
· Dobré věci si vyžadují čas a práci.
· Časová, pracovní, peněžní a energická investice.
· Vyplácení dividend v podobě malých úspěchů.
· Propletené se zákonem o cenách, je nutno zaplatit cenu
Komu bych knihu doporučil?
Každému, kdo je v Tiimi. Kniha je velice komplexní a
každý si najde na každé kapitole téma či situaci z jeho prostředí, která
je s tím spojena.
ATP model
· Upozadit své ego, když se jedná o týmové věci.
· Nesnažit se ostatní napravovat, ale snažit se najít
jim takový úkol, který jim sedne.
· Zvědomení, že v týmu mezi sebou
nesoutěžíme. Jsem od přírody soutěživý člověk, tato kapitola mi více otevřela oči v týmovém fungování a možný dopad toho, pokud to tak nebude.
· Pokusit se identifikovat slabé články a být jim nápomocný.
· Lobovat za změnu naší vize.
· Pracovat lépe se svými názory – nevědomé ovlivňování
jak v pozitivním, tak negativním smyslu.
· Jednat nekompromisně se shnilými jablky.
· Největší pochvalou je to, že je na nás spoleh.
· Pokusit se aktivněji zlepšovat morálku v týmu.
· Být více vytrvalý, dobré věci vyžadují čas.