Tuto knihu jsem použila jako nástroj k identifikaci slabin v rámci týmových dovedností.
Obsahuje test, díky němuž jsem zjistila, který se zákonů ještě nezvládám na 100%. Na tyto zákony jsem se zaměřila a nastudovala je do hloubky, abych identifikovala příčinu problému (proč jsem zaseklá) a mohla si tak stanovit akční kroky ke zlepšení.
Zde je rozbor dvou zákonů, na kterých momentálně pracuji:
1. Řetězový zákon
Hlavní pointou tohoto zákonu je, že „Tým je nejsilnější, jako jeho nejslabší článek.“ Je jedno, jak moc se budeme snažit to odůvodnit, kompenzovat či skrývat, slabý článek se nakonec vždy ukáže. A je nutné se s tím naučit pracovat.
Sama moc dobře vím, že mám zde velký prostor pro zlepšení. Zaměřuji se v lidech vždy na to nejlepší nebo na nebo na jejich potenciál a to, kým se mohou stát. Ještě jsem plně nedokázala přijmout, některé body, tohoto zákona. Pokusím se tedy odhalit, co ve mne vyvolává pocit nesouhlasu a proč.
Autor přichází se třemi moudry:
1. Ne každý se chce vydat na cestu [Not everyone will take the journey]
· Osobní důvody
· Problém s přístupem
· Nechtějí se měnit, růst či dobývat nová místa
· Drží se statusu Quo
S tímto tvrzením jsem již ztotožněná. Do této kategorie spadají 3 kluci, které jsme vyhodili na konci 1. semestru. Bylo to pro mne velice náročné a nepříjemné, což mne dovedlo až ke přemýšlení o odchodu. Naivně jsem si myslela, že každý si zaslouží být součástí týmu. To se zlomilo krátce poté, co odešli a já viděla, jak to náš tým posunulo.
2. Ne každý by se měl vydat na cestu [Not everyone should take the journey]
· Ne každý směřuje na stejné místo jako tým – má jinou agendu.
S tímto plně souhlasím. Měly jsme v týmu dvě členky, které se držely zuby nehty, aby v našem týmu mohly zůstat a zároveň ho sabotovaly. Tentokrát jsem vnímala, jak to silné články týmu frustruje a brzdí to náš tým a byla jsem přesvědčena, že někteří lidé mají jednoduše jinou cestu a nemá cenu se to snažit držet pohromadě. Bylo lepší se s nimi rozloučit.
3. Ne každý cestu zvládne [Not everyone can take the journey]
· Nestačí ostatním členům
· Nerostou v oblasti zodpovědnosti
· Nevidí širší obraz situací
· Nepracují na svých slabinách
· Nespolupracují se zbytkem týmu
· Nezvládají naplnit očekávání v jejich oblastech
Po přečtení této části mi došlo, proč jsem se v testu zhoršila od prvního semestru. Když jsem ho dělala předtím, vnímala jsem, že máme v týmu slabé články, se kterými je nutno se rozloučit. Teď to tak nemám. Jsme všichni na stejné vlně a já si nedokážu představit někoho vyhodit. Zapomněla jsem však na jeden podstatný aspekt. A to je schopnost člena v týmu se udržet. Hrozně bych nechtěla vidět někoho odejít. Bojím se toho. Ale tomu nezabráním tak, že budu ignorovat, když někdo strádá. Musím přijmout jako fakt to, že takové situace mohou nastat, a naopak se naučit, jak jim předcházet, či jak s nimi pracovat.
Co se může stát, když slabý článek zůstane v týmu:
1. Silné články identifikují ty slabé
2. Silné články musí pomoci těm slabším
3. Silné články začnou nesnášet ty slabší
4. Silné články se stanou méně efektivní
5. Silné články začnou pochybovat o schopnostech lídra
Přesně tato situace nastala u nás v týmu:
Lukáš identifikoval, že Jenny nenaplňuje předpoklady. Snažil se ji pomoci a dávat ji zpětnou vazbu, na čem by měla zapracovat. Nic se nedělo a Lukáš už nemohl Jenny vystát. Začalo ho to tak štvát, že se nemohl soustředit na práci a byl méně výkonný. Začal pochybovat o tom, zda se za něj lídr postaví a nebo dopustí, aby náš tým selhal.
Závěr a akční kroky:
Uvědomila jsem si, že jsem měla strach přijmout tvrzení, že tým je silný jako jeho nejslabší článek, protože jsem nechtěla vidět někoho odcházet. Musím se toho přestat bát a přestat ignorovat, když někdo strádá, a naopak s tím pracovat, aby pak on/a i celý tým mohli být silnější.
Jako akční krok použiji test k identifikaci slabých článků, nejdříve na sobě a následně ho doporučím i v týmu, abychom ho mohli společně probrat. Zároveň jsem si vypracovala cvičení [ZP1] doporučená v knize a zapsala do svého learning diary a výstupy bych ráda probrala s týmem.
2. Zákon Identity
Hlavním poselstvím této kapitoly je to, že „Společné hodnoty definují tým.“ Působí v týmu jako:
1. Lepidlo
2. Základna
3. Měřítko [A ruler] – nastavují standart pro úspěch
4. Kompas
5. Magnet
6. Identita
Hodnoty týmu by měli být unikátní a reflektovat jeho členy a lídra. Když identifikujeme naše hodnoty, bude pro nás jednoduší pochopit naši misi a potenciál.
Uvědomuji si důležitost týmových hodnot. Můj hlavní problém je v tom, že si nejsem jistá, zda je máme či ne. Stanovili jsme si, že budeme následovat hodnoty Tiimiakatemia a nebudeme je měnit. A ve mne se pře pocit, zda jsme to neudělali pouze z lenosti. I přes to, že s hodnotami 100% souhlasíme si nejsem jistá, zda je to dost a zda bychom se neměli zaměřit i na tvorbu vlastních. Moc dobře si totiž uvědomuji jejich důležitost pro dlouhodobý úspěch týmu a jeho hladší chod.
Závěr a akční kroky:
Teorie v této kapitole pro mne není nic nového, jen jsem zmatená v týmové situaci, a proto nemohu prohlásit, že se řídím Zákonem o identitě na 100%. Musím si udělat jasno v tom, co všechno tvoří týmové hodnoty a zda stačí naše převzaté hodnoty od Tiimiakatemia Prague.
Vypracovala jsem otázky v knize, které mi pomohly si srovnat, v jaké situaci se nacházím. Momentálně potřebuji s mým týmem a s někým zkušenějším probrat můj vnitřní rozpor a v případě, že narazím na to, že naše převzaté hodnoty jsou nedostačující, budu u nás v týmu prosazovat tvorbu vlastních.
DISCUSS
1. Jaké jsou tvé osobní hodnoty?
a. Příroda a zdraví
b. Pravda a mír
c. Svoboda a poznávání
d. Láska a vztahy
e. Učení se a
2. Jaké jsou hodnoty tvého týmu? Jak jsou unikátní oproti hodnotám tvé organizace
a. Cestování a mezinárodnost
b. Neustálé experimentování a vytváření nového
c. Vztahy, vytváření a udržování partnerství
d. Týmové podnikání
e. Čtení, učení se praxí a praktičnost
3. Jak jsou ti hodnoty organizace komunikované? Kdo je vytvořil? Mění se? Proč ano a proč ne?
Hodnoty týmu se shodují s hodnotami Tiimiakatemia Prague, vytvořil je Václav Švec společně s kouči a prvními téčky. Od vzniku se nezměnili, protože k tomu zřejmě nebyla potřeba.
4. Jak ovlivňují hodnoty tým?
To, že jsme přijmuli hodnoty Tiimiakatemia náš tým nijak zásadně neovlivnilo. Obecně však souhlasím s teorií psanou v této knize. Působí tedy jako hlavní ukazatel či opěrný bod, pokud nevím, kam se vydat či jak se rozhodnout. Pojí lidi dohromady.
5. Jak můžou být hodnoty organizace lépe komunikované týmu?
Upřímně netuším, jak se hodnoty dají lépe komunikovat. Napadá mne je prostě zviditelnit a klást na ně důraz. Zmiňovat je a snažit se je začlenit do neformálních konverzací. Ti, co je znají, by je měli šířit jako věrozvěsti.
6. Co tě nabádá k tomu reflektovat na týmové hodnoty?
Když se na ně někdo zeptá a když se snažíme něco rozhodnout a potřebujeme najít něco, na čem se shodneme, což hodnoty v týmu tvoří.
7. Co potřebuješ dělat, abys lépe reflektoval/a hodnoty tvého týmu?
Musím si je zarýt více pod kůži, aby je mé chování reflektovalo samo o sobě.
Shrnutí
Zprvu jsem zpochybňovala přínosnost tohoto testu, protože jsem ho již jednou dělala. Nakonec bylo ale zajímavé vidět, kde jsem se zlepšila a proč. Rozhodla jsem se zaměřit jen na dva zákony, ve kterých se mohu posunout, aby toho nebylo moc a zvládla jsem se dostat opravdu do hloubky.
Díky tomu, jsem o sobě objevila věci, které mi brání v růstu a efektivitě. Vím, proč zde mám mezeru a mám stanovené akční kroky, které by mne měly dovést k posunu.
Zjistila jsem, že je možné se průběžně v určitých oblastech posouvat tam a zpět (zlepšovat a zhoršovat), a proto si budu test dělat pravidelně. Mým cílem je dostat sebe i zbytek týmu na nejvyšší úroveˇve všech oblastech. Chceme přeci jenom být HIGH PERFORMANCE tým.
[ZP1]Cvičení
2. Jak poznáš členy, které tvému týmu překáží?
3. Proč je důležité identifikovat slabé články týmu?
4. Když identifikuješ slabý článek v týmu, jak zareaguješ?
5. Potýkala se tvá organizace v minulosti se slabými články? Souhlasila/a jsi s rozhodnutími?
6. Jak bys jako lídr přistupoval ke slabému článku týmu?
7. Co tvůj tým potřebuje k posílení „řetězu“?
8. Co musíš udělat aby jsi se nestal/a slabým článkem?