Když se řekne jméno Peter Thiel, vybavím si pojem Paypal mafie. Skupinku lidí, která v počátcích internetu, vzala velmi jednoduchý nápad a proměnila ho v multi milionový byznys. Co mi přijde ještě více zajímavé je, že Paypal nebyl jejich poslední projekt a většina členů mafie se setkala s mnoha úspěchy i později (K mafii patřil také Elon Musk).
Když jsem narazil na tuto knihu, tak jsem si pod ní představil manuál o podnikání pro začátečníky. Přeci název od 0 znamená od ničeho a k 1 zase k prvnímu podnikatelskému plánu. Po přečtení knihy jsem pochopil, že autor chtěl spíše upozornit na míru posunu od 0 k 1 (posun v % je nekonečno s porovnáním od 1 k 10, kde je posun ¨pouhých¨ 10 000%).
Thielova filosofie říká, že pokud usilujeme o vybudování opravdu úspěšné firmy, musíme se vyhnout konkurenci. Konkurence sice není špatná pro zákazníka, nicméně pro konkurující firmy znamená rozdělení zisku. Pro začínajícího podnikatele to znamená, že po tvrdé prácí budování firmy ho čeká pouze malinký kousek trhu a navíc bude muset bojovat o přežití s x dalšími firmami (například budování restaurace). Pokud se mu však podaří vybudovat monopol, čeká ho plný bazén zisku, na který má nárok pouze on. Tento zisk navíc může investovat do dalšího růstu a hlavně ochrany svého monopolu čímž se brzy stane nezastavitelným (dnes např. Google, Amazon nebo i Apple). Je nutno podotknout, že pozice monopolu lze snadno zneužít, nicméně pokud si chce podnikatel monopol udržet dlouhodobě, musí se starat o růst a ochranu monopolu, což mnohdy znamená neustále vylepšovat svůj produkt, z čehož nakonec nejvíce těží zákazník.
V první řadě bychom se měli snažit vytvořit něco nečekaného a nového (možná zprvu i něco zvláštního). Podle autora bychom měli hledat protikladné pravdy. Na jaké důležité pravdě se shodne velmi málo lidí? Tato pravda nám částečně předpovídá budoucnost - říká nám, jak se v budoucnu budou chovat lidé. Proto bychom na ni měli vsadit. Uvedu pár příkladů - Steve Jobs s iPhonem vsadil na to, že klávesnice ani tužka k mobilu není potřeba a postačí nám velký displej a naše prsty. Uber vsadil na to, že lidi nebudou mít problém jet s cizím člověkem autem. Bolt, Wolt, atd. vsadili na to, že lidi se chtějí hlavně najíst a to nejlépe z pohodlí domova. Pokud nevsadíme na málo známou pravdu, pravděpodobně budeme čelit stejnému osudu jako 90% startupů - vystrčí nás z trhu konkurence.
Najít takovou pravdu není lehké, ale postup si můžeme ulehčit tím, že budeme hledat ¨pravdu¨ nebo spíše názor na kterém se naopak shodne mnoho lidí - tolik, že nám názor připadá jako nezpochybnitelná pravda, jelikož jí od každého slyšíme. Osobně mě napadá např: Abychom děti něco naučili musí trávit 6 hodin denně sezením ve škole. Počítač nikdy nebude řídit auto lépe než člověk. Chlad je pro nás nebezpečný a akorát nastydneme. Pokud začneme studovat tyto údajné pravdy, je velká šance, že najdeme příležitost a naopak nenajdeme tolik konkurence.
Založit firmu na těchto protikladných pravdách je obrovská práce, jelikož mnohdy měníme chování miliony lidí. Naštěstí existuje cesta, jak si práci ulehčit - ze začátku se zaměříme na užší část trhu. Ukážeme si to na příkladu Jeffa Bezose, který měl vizi internetového obchodu na všechno, nicméně rozhodl se začít pouze s knihami, jelikož velikosti knih byly standardizované a jejich doprava je tak jednodušší.
Thiel popsal čtyři možnosti, jak si monopol ochránit.
Tato výhoda většinou vycházi z technologie - buď firma na technologii sama přišla a nebo využila novou technologii na trhu nejrychleji (first movers advantage). To byl případ např. Paypalu, kdy stačilo zkombinovat peníze a email, jelikož však technologie internetu byla v plenkách a hodně lidí ji stále nevěřilo, na trhu bylo pouze pár hráčů, kterým se později podařilo spojit do jedné firmy a tím vytvořit monopol (Musk např. pracoval na svém řešení Zip2, ale když narazil na Thiela a jeho tým, uvědomili si, jedině spojením dokáží uspět. Obdobnou strategii využil také Pablo Escobar.)
Další možnost jak technologii chránit, je udržování neustálého náskoku před konkurencí. Toho je většinou dosáhnuto buď větším množství dat, či většího množství talentu (např. Tesla a SpaceX mají na trhu obrovský náskok, jelikož u nich pracují ti nejtalentovanější.). Thielova rada na nábor talentu je jednoduchá - nabídnutí unikátní a velké vize. Talentovaní lidé mají většinou spoustu nabídek a benefitama či penězma je nelze dostat. Pokud však člověk má dostatek peněz, dá větší váhu smyslu jeho práci a vy svoji unikátní vizí, která vychází z protikladné pravdy a má tak velký potenciál, telentu nabídnete přesně to, po čem touží! Poslední tip zní si vybírat lidi, kteří jsou vizí stejně nadšeny jako my sami.
Jev, při kterém hodnota nebo užitek, který uživatel získá ze zboží nebo služby, závisí na počtu uživatelů kompatibilních produktů (definice z wiki). Na příkladu to pochopíme jasněji - v podstatě každá sociální síť stojí na network effectu a z toho důvodu, jich používáme jen pár a mnoho dalších se neujaly. Ze začátku je extrémně těžké z network efektu těžit, ale jakmile stávající uživatelé začnou přivádět své známé, máme vyhráno. Dnes facebook nebo instagram nutně nepoužíváme, protože je to nejlepší sociální síť, ale zkrátka protože ji požívají všichni ostatní.
Tento faktor hezky ilustruje Wright's law - to říká, že za každé zdvojnásobení produkce se cena jednoho výrobku sníží o určité procento z ceny. Znova to vidíme například u Tesle, která dokáže vyrábět stále více aut za stále méně peněz.
Osobně nejsem velký fanoušek výhody pouze na základě brandingu, jelikož lidé pak kriticky nepřemýšlí nad výběrem a vybírají stále produkt od stejné firmy bez většího ohledu zda je nejlpší či nikoliv. Dobrý příklad bych řekl, že je současný Apple, kdy už dávno nevyráí nejlepší produkt, nicméně jejich značka je v lidech zakořeněná tak hluboko, že je považována za určitý status ve společnosti.
Po přečtení knihy jsem začal mít mírné pochyby k tomu zda poznatky z knihy využiji při studiu v Tiimiakatemia. Budovat firmu od 0 k 1 je spíše běh na dlouhou trať a cesta kopírování a inspirace od konkurence se mi jeví lépe uchopitelně v Tiimiakatemia, kdy hlavní smysl je si věci vyzkoušet. Nicméně principy z knihy se shodují s mými hodnotami (hlavně se mi líbí protikladná pravda a unikátní řešení) a velmi rád bych si je osvojil, proto se je budu snažit aplikovat i v našich menších projektech ve smyslu, že se budu s nápadem snažit co nejvíce vyhnout konkurenci.