Knihu mám už dlouho doma, koupila jsem si jí v prváku, ale bohužel jsem se k ní dostala až teď. Proto pro mě možná nebyla tak přínosná, jak jsem si představovala.
Myšlenky z knihy
Tato kniha se zaměřuje na to, jak najít smysl a inspiraci v práci a životě tím, že se budete zaměřovat na "proč" - tj. na vaše hlubší cíle a motivace. Sinek tvrdí, že v dnešním světě se příliš často zaměřujeme na to, co děláme, a jak to děláme, a ztrácíme tak ze zřetele důvod, proč to děláme. Bez jasného "proč" může být práce a život bezúčelný a neuspokojivý. Autor tvrdí, že když si stanovíme jasné "proč", můžeme najít inspiraci a smysl pro to, co děláme. V knize Sinek také uvádí několik konkrétních příkladů firem a organizací, které se zaměřují na "proč" a dosahují tím velkého úspěchu. Například Apple se zaměřuje na inovaci a zlepšování světa skrze technologii, zatímco společnost Southwest Airlines se snaží usnadnit cestování lidem. Sinek také diskutuje o tom, jak se zaměření na "proč" může projevit v osobním životě. Když víme, proč chceme dosáhnout určitého cíle, můžeme být odhodláni a motivováni k dosažení tohoto cíle, ať už je to například zdraví, osobní rozvoj nebo rodinné vztahy. Jedním z největších poznatků z knihy "Začněte s proč" je, že zaměření na "proč" je nejen prospěšné pro nás samotné, ale také pro lidi kolem nás. Když jsme motivováni a inspirujeme sebe samé, můžeme také inspirovat a motivovat ostatní k tomu, aby se také zaměřili na své "proč" a hledali smysl a motivaci v práci a životě.
Nejvíce mě ale zaujalo napojení celé myšlenky z knihy na marketing. Nejúčinnější marketing nezačíná s tím, co prodáváte, ale s tím, proč to prodáváte. Když zákazníci pochopí, proč vaše firma dělá to, co dělá, budou k vám přirozeně přitahováni a budou mít větší zájem o vaše produkty a služby. Znovu se vrátím k příkladu společnosti Apple, která se nejprve zaměřuje na své "proč" - inovaci a zlepšování světa skrze technologii. Teprve poté se začíná zabývat tím, co a jak dělá. Apple tak vytváří značku, která je zaměřena na vyšší hodnoty, než jsou jenom produkty, a tím si získává loajální zákazníky, kteří sdílí tyto hodnoty.
Dalším příkladem úspěšného marketingu je společnost Harley-Davidson, která se zaměřuje na "proč" - svobodu a rebelství. Tato značka vytváří pocit komunity a přináší zákazníkům pocit, že jsou součástí něčeho většího. Je zde zdůrazněno, že marketing by neměl být jen o prodeji produktů a služeb, ale měl by se soustředit na to, co je pro zákazníky důležité. Měl by být založen na vzájemném porozumění a respektu mezi firmou a zákazníky.
ATP
Z části o tom jak najít svoje životní proč, jsem si toho moc neodnesla asi hlavně, protože jsem si tuto knihu přečetla až pozdě. Věřím, že třeba rok dva zpýtky bych to ocenila a určitě by mě to svým způsobem nasměrovalo. Teď už jsem to vnímala spíš jenom jako takové opáčko nebo ujištění. Zaujala mě, ale část o marketingu, kdy jsem se aktivně začala zamýšlet, proč děláme projekty, které děláme a jak toto „proč“ prezentovat našim zákazníkům. Obecně se poslední dobou s projekty setkávám s problémem jak prezentovat to co za projektem vidím já i lidem na venek, abych přenesla své nadšení a podnítila v nich tak podporu našeho brandu.
S projektovým týmem chystáme na toto téma brainstorming, takže se těším co za myšlenky a akční kroky, z toho vyjdou.