Tuto knihu jsem začala číst na doporučení teampreneurů z mého týmu a také proto, že jsem před několika lety, viděla TEDx Simona Sinka právě o tomto principu zlatého kruhu a tak mě zajímalo mnohem víc o tomto konceptu. Mnoha věcmi si stále nejsem jistá, ale určitě bylo zajímavé tuto knihu číst, jen doteď moc nevím, co si z toho do praxe skutečně odnést.
„Vůdčí osobností jsou schopny osoby k jednání inspirovat. Ti kdo dokáží inspirovat, dokáží dát lidem pocit smyslu a sounáležitosti.“
Aspirace = když přiměji někoho, aby si koupil kartu do fitka, oslovím tak ty jichž se problém týká, ale vyvolávám jen krátkodobé chování trvalejší chování – inspirace chodit tam) tzn. někdo si jí koupí, ale půjde tam pak jen jednou.
V dnešní době je běžná manipulace se zákazníky, tak aby si zvolili náš produkt. Tyto manipulace, ale nevytváří loajalitu ani vztah mezi firmou a zákazníkem – natož dlouhodobý (naopak nad firmou pak zákazník začne myslet ekonomickým pohledem (z knihy Jak drahé je zdarma). Akorát nás to nutí k neustálým novinkám a přesvědčovacím taktikám, až je zákazník zmatený v rozhodovací paralýze a my unavení a vyčerpání z vymýšlení nových a nových taktik. Jsme nuceni neustále snižovat ceny až se dostaneme do spirály.
=>Má to jen krátkodobé účinky.
Zlatý kruh
Tento koncept popisuje Sinek jako 3 kruhy - vnější kruh představuje CO (každá organizace ví, co dělá – např. jako službu poskytuje, co vyrábí), druhý kruh představuje JAK (jak dělají to, CO dělají. Na jeho základě odůvodňují, proč mají něco odlišného nebo lepšího a nazývají to přidanou hodnotou), poslední vnitřní kruh představuje PROČ (málo kdo dokáže formulovat, proč firma dělá, CO dělá (záměr, odůvodňování, přesvědčení) proč vaše firma existuje? Proč by to mělo někoho zajímat?)
Většina lidí při myšlení a jednání postupuje zvnějšku dovnitř od CO k PROČ. Jde od nejjasnější věci k nejmlhavější. Inspirované podniky a lídři ti přemýšlí a jednají zevnitř ven.
Sinek říká, že: „Lidé nekupují to, co děláte, ale proč to děláte.“
Pokud komunikujeme zevnitř ven, důvodem ke koupi je PROČ. CO pak slouží jako důkaz a hmatatelný projev přesvědčení firmy. Jsou to věci, které můžeme uvést, když se snažíme vysvětlit, proč nás to k tomu produktu, společnosti, myšlence tak táhne. Tzn. jejich produkty uvádějí do života jejich produkty, jejich proč. Jasná korelace mezi CO a PROČ je důležitá. Výhodou toho, když prezentujete PROČ firmy je jako firma vás nebude omezovat CO, tedy nezůstanete přikování ke svému klíčovému byznysu/odvětví
Pokud jako firma neprezentujete své PROČ, pak je hlavním faktorem, který motivuje nákupní rozhodnutí cena, kvalita, funkce a služby (ekonomické rozhraní dle jak drahé je zdarma). Produkty společnosti se tedy stávají zbožím. Jestli nechcete být házení do jednoho pytle s ostatními, pak je potřeba vědět proč. Neznalost proč firem, nás nutí rozhodovat se na základě empirických důkazů. Což je pro nás mnohem těžší a pak ještě hodně dlouho nevíme, zda jsme se rozhodli správně.
Ve všem co říkáte a děláte, začněte s proč. Nejdříve sami posuďte, proč daný výrobek existuje, a tomu musí odpovídat, i to proč ho někdo chce.
To co si lidé vyberou, svědčí nejvíc o nich samotných a jejich životním stylu. Debata ve skutečnosti nikdy není o tom, co je lepší nebo horší je to o odlišných potřebách. To, co inspiruje k loajalitě je důvod reprezentovaný společností, značkou, produktem či osobou.
Aby Zlatý kruh fungoval, jeho jednotlivé části musí být v rovnováze a musejí se realizovat ve správném pořadí. Nejprve si ujasněte, proč děláte to, co děláte. Pak nastává otázka, jak to dělat. JAK zahrnuje vaše hodnoty a principy, kterými se řídíte. JAK se projevuje v systémech a procesech v rámci organizace i v její kultuře. Když chápete, JAK věci dělat a máte dostatek disciplíny přimět organizaci a všechny zaměstnance, aby se těmito principy řídili, bude organizace lépe schopna využívat svých silných stránek.
Aby byli hodnoty a řídící principy účinné, musí být ve formě sloves "dělej vždycky správnou věc". Dávají nám jasnou představu o tom, jak se máme v různých situacích chovat.
Všechno co říkáte a děláte, musí potvrzovat vaše proč. PROČ je určitý názor, přesvědčení. JAK znamená akce, které podnikáte při realizaci svého přesvědčení. A CO je výsledkem těchto věcí - vše co řeknete a uděláte. Všechny tyto věci musí být konzistentní - jinak vznikají pochyby.
Autenticita znamená, že máte Zlatý kruh v rovnováze. Že všechno, co říkáte a děláte je v souladu s tím, čemu skutečně věříte.
Přenesení PROČ do slov poskytuje emocionální kontext pro rozhodování. Poskytuje větší jistotu, než „myslím si, že je to správně". Když víte, že je rozhodnutí správné, nejen že to cítíte, ale můžete ho také racionálně odůvodnit. Racionální co poskytuje důvody pro proč
Ti, kteří vědí PROČ, potřebují ty, kteří vědí JAK. Vůdce vymyslí cíl cesty a lidé typu JAK najdou správnou trasu, jak se tam dostat. Lidé typu JAK vizi uchopí a učiní z ní realitu. Vzájemně se potřebují.
Lidé typu PROČ mají moc změnit chod i celého světa, pokud ovšem vědí JAK. Lidé typu JAK umí velice dobře vybudovat systémy a procesy.
Úlohou lídra stojícího na vrcholu megafonu v bodě PROČ, je nastartovat, inspirovat hnutí, ale jsou to ti, kteří věří v jeho proč, kdo ovlivní skutečnou změnu a udrží hnutí v chodu.
Typy JAK musí chápat PROČ, jejich každodenní odpovědností je vyvíjet systémy a najímat lidí, kteří v konečné fázi nesou zodpovědnost za uvedení PROČ do života. Za uvedení PROČ do života jsou tedy zodpovědní řadoví zaměstnanci. S jasně nastaveným PROČ, se každý může rozhodovat jako zakladatel - poskytuje filtr pro rozhodování.
Při změně lídra je důležité zachování kontinuity vize. Pokud člověka typu PROČ nahradí lidé typu CO, přijde úpadek. Když odejde PROČ, zůstane jen CO.
Zjistěte své proč
PROČ nepochází z pohledu vpřed, ale z pohledu vzad. Nalezení PROČ je procesem zjištění, ne vymýšlení něčeho. PROČ každého jedince i organizace vychází z minulosti.