Základy marketingu


2 body

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 31.12.2020

Základy marketingu   Miroslav Karlíček

Naším prvním úkolem v Ekokspoko bylo načerpat znalosti z marketingu, které bychom mohli později aplikovat v praxi. Přece jenom jsme v marketingu nové a bylo potřeba zjistit, co všechno marketing obsahuje a zkrátka jak na něj. Nevěděla jsem, kde začít a pak jsem našla u nás v Tiimi knihovně (díky Dane) tuhle knížku, která jsem si řekla, že bude dobrý začátek. 


Nebudu vám tady nic nalhávat, předtím, než jsem začala knihu číst, představovala jsem si pod pojmem marketing pouze správu sociálních sítí a možná tak nějakou reklamu v televizi. Teď mi přijde, že je marketing snad všechno, co dělám. Přijde mi, že jakýkoliv krok co v projektu podnikneme, se nějakým způsobem dá do marketingu zakomponovat. A jak tedy kniha marketing definuje? 


“Marketing tvoří jádro každého podnikání a zásadně rozhoduje o jeho úspěchu či neúspěchu. V centru zájmu marketingu je hodnota pro zákazníka, tedy kvalita uspokojení potřeb a přání zákazníka.” 

Takto definuje marketing Karlíček. Definic najdeme všude spoustu, většinou se shodují v tom, že vyzdvihují význam zákazníka a jeho potřeb


Na knížce se mi líbilo, že se nevěnovala jen suchému popsání analýz a metod, ale byly zde i opravdu zajímavé informace, např. o americkém výzkumu, který se soustředil na to, jak lidé slovo marketing vnímají. Ve většině lidí toto slovo vyvolává spíše negativní asociace. Mají ho spojený s výrazy jako jsou „lži”, „otravný”, „manipulativní”... nebo s lidmi, kteří u propagovaných produktů slibují více, než následně doručí, manipulují se zákazníky nebo dokonce uplatňují různé neférové praktiky. 


Další zajímavý pojem, který jsem si zde přečetla, byl třeba výraz marketingový smog. V Čechách lidé mluví především o přesycení reklamou v televizi. Poslední dobou ale i na internetu a sociálních sítí. 

Ani velká nabídka produktů totiž nemusí mít vždy pozitivní dopad. Takřka neomezený nebo příliš velký výběr může u mnohých zákazníků vyvolávat zmatení a frustraci. Zrovna tenhle odstavec jsem sem musela napsat, protože si toho poslední dobou všímám u sebe. Nejsem schopná najít si čas na přípravu jídla, a tak většinou skončím u objednávky obědů a večeří přes aplikace. A tady pro mě nastává hned první problém. Není tu výběr jedné aplikace, ale rovnou tří. Když už i přes tohle se přenesu, tak se mi otevře svět asi nekonečné (tak mi to přijde) nabídky. Není tu na výběr ze tří pizzerií, ale asi ze sta. Jako zákazníka (který má hlad a je netrpělivý) mě to strašně frustruje a nakonec si objednávám jedno a to samé a nebo dokonce nic. Nevím jestli mé neustále problémy s objednáváním jídla je něco, co bych měla psát do eseje, ale jsem ráda, že umím pojmenovat, co mi dělá takový problém (a že nejsem blázen) a že to jen potvrzuje to, že v jednoduchosti je krása.


Myslím si, že asi není potřeba v této eseji rozepisovat co je marketingový plán, jaká jsou segmentační kritéria při výběru cílovky nebo jakou roli má sekundární výzkum v průzkumu trhu. Jsou to sice zajímavé věci, ale kniha nepřináší v tomto ohledu, žádné nové informace, co by se člověk nedozvěděl hned z prvního článku na google. Našla jsem ale jiné využití. Knížku používám jako takového průvodce. Nejprve jsem upřímně začala číst trošku na přeskáčku a používala ji jen pokud jsem si potřebovala vyhledat nějakou konkrétní věc. Brzy jsem si ale uvědomila, že tohle nedává smysl, že je důležité a potřeba vědět i co danému kroku předcházelo a co následuje.


Když už píšu o těch návaznostech, moc se mi líbil tento příklad: 


“Bohužel poměrně často marketéři řeší, jak bude vypadat např. reklamní leták, ačkoli zatím přesně nevědí, koho a s jakou nabídkou chtějí oslovit” 

Pro mě je momentálně toto nejdůležitější a to nejpodstatnější, co jsem si i z knížky odnesla, že je opravdu důležité vědět, proč danou věc dělám, jak s ní chci nadále pracovat a co mám vše mít připravené, aby mi něco nového přinesla. Přijde mi, že už jsem si základní metody a techniky jako je SWOTka, Lean Canvas nebo třeba persona vyzkoušela a teď je na čase je začít využívat v ten správný čas a vymáčknout z nich co nejvíce.


Knihu bych doporučovala číst, pokud se chcete aktivně marketingu věnovat a chcete znát návaznost mezi různými metody, návaznost a souvislost mezi jednotlivými úkony. Např. chcete dělat SWOT analýzu. Místo toho abyste si “vygůglili” jak na ni, pak ji udělali a konec. Se v knize dočtete, že je dobré předtím udělat analýzu vnitřního a vnějšího prostředí a zároveň jak s analýzou i dál pokračovat. Zkrátka je to takový úvod (jak i název napovídá) do marketingu. Pokud chcete mít doma knížku, která bude spíš taková encyklopedie a vše bude dopodrobna vysvětleno, tak je asi lepší pořídit si Marketing od Kotlera (na kterého se mimochodem v knize několikrát odkazuje). 




Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 19.01.2021 - 13:56


Největší radost mám z té zmínky SWOT analýzy a co ji předchází! Většina lidí to neví a opravdu udělá jen SWOT a hotovo :-). Třeba bude Tvá esej osvětou! Jak Ti funguje teorie z knihy v praxi?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

24.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 3

23.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 0

23.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

23.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: