Proč jsem si vybral tuto knihu?
Po praktické zkušenosti a sběru dat z marketingu jsem zjistil, že v momentální situaci je naším nejdůležitějším informačním a prodejním místem právě náš web. Je to něco jako kamenný obchod či restaurace, chodí si k nám zákazníci vybírat a když se jim zalíbíme, tak si u nás i zakoupí. V mém projektu a podnikání jsem strávil prací a zamýšlením se jak má fungovat a vypadat web více jak polovinou času. Bez webu by náš byznys nemohl dále růst.
Kolik mě stál web?
Do webu už jsem investoval celkem 22 000 Kč, ve výsledku je to dost malá částka. Mohu být rád, že jsem našel spolehlivého přítele, který mi dal velkou slevu. Kdybych si web nechal dělat od agentury, mohli bychom se bavit o částce 3x nebo 4x vyšší.
Co je cílem webu?
Cílem webu www.modryzralok.cz je vyplnění a odeslání kontaktního formuláře či zavolání na naše číslo.
Jak jsme web koncipovali?
Web jsme koncipovali dle knihy: Kraď jako umělec
Zajímavé informace a myšlenky z knihy:
· Web je investicí, není to přímý výdaj bez návratnosti.
· Dlouhodobé testování a ověřování jediná úspěšná cesta, jak vylepšovat svůj web.
· Nikdy nemyslet na perfekcionistické řešení, především nikdy ne hned ze začátku. Myslím si a věřím, že můj tvůrce webu by potvrdil, že
moje představy jsou někdy až moc perfekcionistické a to není dobře.
· Změna webu musí přinést nebo ušetřit peníze, teď nebo v budoucnu.
· Cílem webu je přínos pro naši firmu.
V ČR neexistuje pro rok 2016 žádná škola, která by připravila a akreditovala obor webdesignu, dala mu směr a vymezila jasnou metodiku.
Kdy funguje web?
Lidé provedou konverzní akci. Lidé naleznou informaci. Lidé získají pocit a web vyvolá emoce.
Vendor Lock:
Uzamčení zákazníka dělá zákazníka závislým na produktech/službách konkrétního dodavatele tím, že vytváří značné náklady a překážky proti přechodu k produktům a službám jiných dodavatelů. Příklad: nechali jsme si vyrobit a provozovat web od agentury XY za 10 000 Kč. Když bychom chtěli s touto agenturou přestat spolupracovat a náš web přetáhnout k agentuře AA, stálo by nás to 15 000 Kč. V tuto chvíli je výhodnější zůstat u agentury XY, popřípadě vytvořit zcela nový web u agentury AA.
Rozdělení webových projektů:
Webová prezentace:
Cílem je ovlivnit chování určité skupiny lidí, prezentuje produkt nebo službu a je prodejním kanálem.
E-shop:
Cílem není jen prezentace, ale především přímý prodej produktů či služeb.
Webová aplikace:
Není kanálem pro prodej, ale přímo produktem. Aplikace zapadne do života člověka, který ji používá. Řeší určitý problém prostřednictvím sebe sama.
Způsoby odměňování:
Hodinová sazba: Pokud je zakázka neohraničená, doporučuje se využít hodinové sazby. Jedná se o ten případ, kdy si ani jedna strana neumí představit hranici zakázky. Hodinovou sazbu v projektu používám pro úklidy bytu, nikdy nejde předem odhadnout náročnost, proto bych se buď okradl já, nebo bych okradl zákazníka.
Pevná cena: Pevná cena má smysl v ten okamžik, kdy prodáváme určitý pevně ohraničený balíček služeb, které jsme schopni přesně nacenit. V mém projektu se jedná o úklidy kanceláří nebo hloubkové čištění koberců, sedaček a pohovek.
Životný cyklus webu:
· Návrh webu
· Tvorba webu
· Spuštění webu
· Provoz a rozvoj webu (testování a následné vylepšování)
· Ukončení/migrace webu
Povinné náležitosti/byrokracie:
Provozovatel:
Důležitá informace, která se může jevit naopak jako úplně nedůležitá je skutečnost, že web musí obsahovat údaje provozovatele. Toto udává zákon. Povinnost se tedy týká jména a příjmení osoby samostatně výdělečně činné, jejího identifikačního čísla, místa podnikání, údaje o zápisu do živnostenského rejstříku. Firma musí uvést název společnosti, své identifikační číslo, adresu sídla, údaj o zápisu do obchodního rejstříku, a to včetně oddílu a vložky a případně další relevantní údaje. Pokud tak neučiníme, hrozí nám pokuta od živnostenského úřadu.
GDPR požadavky:
Pokud na webu sbíráme osobní údaje, a to ve většině případů přes kontaktní formulář, musíme mít od dané osoby, která formulář vyplnila souhlas o tom, že nám dává souhlas se zpracováním jejich osobních údajů. Je potřeba si sepsat přehled jak interně, tak veřejně na webu. Jedná se přehled o tom, jak zpracováváme osobní údaje. Následně je potřeba vytvořit podmínky ochrany osobních údajů, také veřejně dostupné na webu.
Lidské rozhodování
Lidé se většinou nerozhodují racionálně. Jejich rozhodnutí probíhá na nižších úrovních než logické myšlení. V tomto směru rozhodují primárně emoce a podvědomí.
My jako lidé máme omezené mentální a časové zdroje. To znamená, že velmi často při rozhodování používáme mentální zkratky. Jak bychom měli správně postupovat? Logicky bychom měli vzít všechny dostupné informace a na základě těchto informací a poznatků provést kritické myšlení.
Příklady chování lidí v nákupním cyklu:
Hledač: Tento typ člověka moc dobře netuší, o čem přesně je náš web. Nějak se k nám dostal, asi většinou náhodně zabrouzdal. Úkolem nás a především našeho webu je ho umět zaujmout do takové míry, aby pochopil, že náš produkt či služba je hodnotná a mohla by mu v jeho životě pomoci vyřešit nějaký konkrétní problém.
Porovnávač: Tento člověk již hledá řešení pro svou potřebu/problém. Naším úkolem je mu pomoci při jeho výběru. Určitě se bude rozhodovat mezi jinými firmami. Je důležité, abychom pro něj měli vhodný počet možností na výběr (příliš mnoho možností ho může ochromit, příliš málo pak zase odradit). Musíme ho prostě zaujmout! Například garance vrácení peněz žádná jiná úklidovka nenabízí, proto si vybere Modrého Žraloka.
Nakupující: V této fázi je člověk již rozhodnutý, že si od nás chce nechat zajistit úklid domácnosti. Nesmíme mu v tom nijak bránit, musíme mu co nejvíce usnadnit cestu k vytvoření dané konverze. A to například přes kontaktní formulář nebo zavoláním na naše telefonní číslo.
Zákazník: V této fázi člověk již provedl nákup. Naším úkolem je se postarat o jeho spokojenost. V této fázi se mu můžeme pokusit prodat další naše služby, například hloubkové čištění. Když mu nabídneme dobrý servis, můžeme zajistit, že bude natolik spokojený, že nám zanechá velmi pozitivní recenzi a ještě nás bude dále osobně doporučovat svým známým.
Jak zvýšit důvěryhodnost webu:
· velká čísla (počet zákazníků, počet recenzí, počet dam na úklid)
· certifikace (ISO)
· garance
· podpora neziskových organizací (dodává lidskou tvář našemu podnikání a zlepšuje PR)
· reference a fotky spokojených zákazníků
· odborné články
· přesvědčivá stránka „o nás“
· reálné fotky – ne z online banky fotek
· zákaznická podpora
· Q&A
· Odpovídat na recenze na Googlu, Seznamu, Facebooku atd.
· Odkaz na naše sociální sítě
Základní body úspěšného webu:
· smysluplnost
· dohledatelnost
· dostupnost
· přístupnost
· použitelnost
· důvěryhodnost
· přesvědčivost
· radost z používání
Co využiji do praxe?
Heat mapa je grafické zobrazení chování návštěvníka na webu. Sleduje pohyb kurzoru a zaznamenává každé kliknutí. Je tedy lehké zjistit, která místa uživatele zajímají a které naopak vůbec. Z toho se dá vyvodit, které části jsou umístěny správně a které ne.
Závěr:
Web není nikdy hotový, nikdy. Je to živý organismus, který se v čase musí stále upravovat a aktualizovat. Úspěšné projekty mají vizi, se kterou se dokážou lidé ztotožnit. Pochopil jsem, jak těžké je sladit komunikaci a především naše očekávání s vývojářem webu a mnou, jako zadavatelem. Každý z nás má zcela jiný pohled na věc a každý z nás má jinou motivaci, jiné očekávání, jinak chápe zadání atd. Těchto mnoho proměnných pak rozhoduje o tom, že mnoho webů není funkčních, neplní svou funkci nebo jsou strašně drahé. Koncepce úspěšného webu je velmi složitá disciplína.