Vybral jsem si jí, kvůli projektu Útulnoff. Stal jsem se v něm zodpovědná osoba (jak jsem se dozvěděl v knize "technickým dozorem") za vizuální část brandu - webu a loga. To znamenalo zajistit vše, aby byl web funkční a hotový do termínu 30.4. Chtěl jsem získat přehled a potřebné informace pro efektivnější komunikaci s externisty v co možná nejlepší knize o webdesignu.
První zásadní informace, která ovlivnila úspěch webu potažmo projektu, respektive návratnost investice pana Moulise je: Díky webu váš klient peníze vydělá nebo ušetří. Peníze jsou zásadní metrika, která říká, že jste vyřešili klientův problém. Vše jsem od tohoto momentu směřoval k tomu, aby web cílil na konverze (akci ze strany klienta s obchodním užitkem) = v našem případě rezervace ubytování. Web totiž musí vydělat klientovi peníze v jeho byznysu, aby se mu vrátily náklady spojené s tvorbou webu a web vytvářel zisk. Je tedy klíčové si uvědomit, že web nebude nakonec měřen estetickou kvalitou, ale faktickým výkonem. Nutno podotknout, že rozpočet webu www.utulnoff.cz byl nízký, tomu odpovídají parametry jako rychlost nebo UX. Nemohl jsem se tedy držet filosofie autora, i když s ní plně souhlasím. Web by podle mého měl být dokonalý a za kvalitu by se mělo zaplatit. A co na tom, že návratnost bude delší. Bude delší? Co když díky webu získám další zákazníky nebo kvalitnějšího dodavatele? Co když zákazník najde to co potřebuje během pár sekund a bude z toho nadšený tak, že o webu řekne všem před meetingem? Co když se mi díky skvělé responzitivě na mobilu nebo tabletu skokově zvýší objednávky na mobilních zařízeních? Mohl bych takto pokračovat hodně dlouho. Vzniká tu synergie, která souzní s mými hodnotami. Dostanu kvalitní web, který s velkou jistotou eskaluje moje podnikání a já podpořím kvalitního webdesignera, který může dál dělat svoji práci a zlepšovat se. Chci tím říci, že nyní cenu za web nevnímám jako náklad ke snížení daně, ale investici, která se vyplatí v mnoha směrech.
Zpět k teorii o webech. Typy webových projektů jsou:
Kdy weby fungují?
Technický dozor
Díky knize jsem si mohl v řízení tohoto podprojektu - webu, stanovit svoji roli. Autor ji popisuje jako Technický dozor. Je to prostředník mezi dodavatelem a klientem webu. V tomto případě to bylo ANTstudio - já - pan Moulis. Technický dozor pomáhá smysluplně vydefinovat klientovu představu o webu a v průběhu tvorby dohlíží na práci dodavatelů. Typicky to vypadá tak, že:
V procesu tvoření webu jsem si v projektu prošel všemi body.
WBS a trojimperativ
V knize jsem poprvé narazil na pojmy z projektového řízení, které jsme v projektu aplikovali do praxe. Konkrétně to byl trojimperativ a WBS.
Trojimperativ je jednoduchý pro malé projekty, ale velmi komplikovaný pro větší. Je to jednoduchý trojúhelník, který má tři vrcholy - Cena, Rozsah, Termín. Nikdy se nenechte natlačit do situace, kdy na všechny tři parametry budou kladeny vysoké nároky. Bez ujasněného trojimperativu zapláčete nad výdělkem, protože dodáte něco, co klient nechtěl, v termínu, kdy už to nepotřebuje, a on vám odmítne zaplatit cenu, na které jste se nedohodli. Tento vzorec platí na vše, třeba na nacenění v našich projektech.
Díky WBS jsme mohli zpětně detailně popsat svoje činnosti v projektu a co nejpřesněji rozdělit naše interní finance. Work Breakdown Structure pochází z leteckého inženýrství, kde si nemůžete dovolit laxní přístup k vedení projektu. Jde o to rozdělit činnosti v rámci času do nepřekrývajících se celků, nejnižší úrovni WBS se říká pracovní balík. O WBS budu podrobněji psát v mé eseji na knihu Projektový management.
Start-up
Jan Řezáč napsal myšlenku pod čarou, která nesouvisí s tvořením webu, ale hodně mě zaujala. Týká se start-upů: Nezajímá mě váš nápad, zajímá mě kdo je v týmu, na jaký trh vstupujete, jakou strategii jste zvolili a proč. Uvědomil jsem si, že každý má nápady, ale důležité je když přijde fáze exekutivy (skutečné práce) tak tam se láme chleba.
Spec work
Té jsem bohužel udělal v projektu až příliš. A zadarmo, nebo ne? Udělal jsem v projektu spoustu práce, která nebyla zaplacená, ale něco jsem se při ní naučil. To, ale profesionál, který se tím živí nemůže dopustit. Spec Work (spekulativní práce) je práce, kterou odvedete podle svého nejlepšího vědomí i svědomí bez jakékoliv záruky, že bude zaplacena. Vždy si vyjasněte rozsah práce, jinak zapláčete nad výdělkem.
Otázky pro zákazníka
To byla věc, pro kterou jsem si knihu koupil. Potřeboval jsem od zákazníka, jako technický dozorce vytáhnout ty nejrelevantnější data pro zahájení projektu. V praxi to vypadalo tak, že jsem měl dlouhý hovor s panem Moulisem a zeptal jsem se ho na všechny otázky.
Dostal jsem z toho opravdu bohatý dokument relevantních informací. Díky nim jsem mohl s naprostým přehledem odpovídat v rozhovoru, který se mnou udělal zaměstnanec ANTstudia.
USP
Poprvé jsem se dostal k Unique Selling Proposition. Může pomoci při pitchování vašeho projektu nebo při oslovování firem na BG. USP musí být jasné, konkrétní, jednoduché a musí mít význam pro zákazníky vašeho klienta.
Příklady dobrých USP:
Testování
Velký AHA moment jsem dostal v kapitole o testování webu. Autor mu dává takovou míru pozornosti, že jsem si uvědomil. Mohu vůbec udělat chybu, když budu několika způsoby, několikrát testovat svůj web? A právě když jsem nezůstal jen u webu, ale například u vývoje služby, produktu nebo našeho marketingového plánu v projektu Útulnoff jsem dostal velké AHA. Právě proto jsem v řádcích nahoře psal "s velkou jistotou". Testování, ověřování nebo chcete-li agilní přístup u své cílovky je klíčový.
Typy testování jsou například: Online výzkum, Dotazník, Google Analytics, Výzkum v terénu, hloubkové rozhovory, stínování..
Fakturační údaje
V knize jsem přišel k důležité informaci. Pokud nemáte na webu uvedeny fakturační údaje, hrozí vám pokuta od živnostenského úřadu. Díky tomu, jsem urychleně přidal fakturační údaje do záložky kontakty a klientovi nehrozí žádné problémy.
Lidské rozhodování
Především ve vnímání webu jako investice namísto výdaje
Dlouhodobé testování a ověřování je cesta.
Hned ze začátku je perfekcionismus sebevražda. Jde o to začít a pomalu brousit diamant.
Pokud je někdo ve stejné fázi projektu, kde potřebuje porozumět webdesignu nebo má kompetenci technického dozoru určitě by si měl knihu přečíst. Dotyčný si vybere potřebné informace a projekt dotáhne k úspěchu. Kniha je ale určena webdesignerům, kteří zde najdou opravdu všechno co potřebují k jejich práci a rozvoji.
Kniha je nabitá teorií z mnoha knih, na které autor na konci každé kapitoly odkazuje. Systematicky provádí celým procesem tvoření webu. Jde do šířky i hloubky. Líbil se mi autorův humor v ilustracích a jeho písemném projevu. Z knihy jsem si odnesl tak 15% informací, které jsem potřeboval. Věřím, že začínající webdesigner/ka si z ní může vzít mnohem více.
WBS - Work Breakdown Structure
USP - Unique Selling Proposition - jedinečný prodejní argument
Spec work - spekulativní práce (zadarmo)