Web ostrý jako břitva


3 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 01.09.2021

Web ostrý jako břitva   Jan Řezáč

Proč jsem si knihu vybral?

Vybral jsem si jí, kvůli projektu Útulnoff. Stal jsem se v něm zodpovědná osoba (jak jsem se dozvěděl v knize "technickým dozorem") za vizuální část brandu - webu a loga. To znamenalo zajistit vše, aby byl web funkční a hotový do termínu 30.4. Chtěl jsem získat přehled a potřebné informace pro efektivnější komunikaci s externisty v co možná nejlepší knize o webdesignu.

Myšlenky a informace

První zásadní informace, která ovlivnila úspěch webu potažmo projektu, respektive návratnost investice pana Moulise je: Díky webu váš klient peníze vydělá nebo ušetří. Peníze jsou zásadní metrika, která říká, že jste vyřešili klientův problém. Vše jsem od tohoto momentu směřoval k tomu, aby web cílil na konverze (akci ze strany klienta s obchodním užitkem) = v našem případě rezervace ubytování. Web totiž musí vydělat klientovi peníze v jeho byznysu, aby se mu vrátily náklady spojené s tvorbou webu a web vytvářel zisk. Je tedy klíčové si uvědomit, že web nebude nakonec měřen estetickou kvalitou, ale faktickým výkonem. Nutno podotknout, že rozpočet webu www.utulnoff.cz byl nízký, tomu odpovídají parametry jako rychlost nebo UX. Nemohl jsem se tedy držet filosofie autora, i když s ní plně souhlasím. Web by podle mého měl být dokonalý a za kvalitu by se mělo zaplatit. A co na tom, že návratnost bude delší. Bude delší? Co když díky webu získám další zákazníky nebo kvalitnějšího dodavatele? Co když zákazník najde to co potřebuje během pár sekund a bude z toho nadšený tak, že o webu řekne všem před meetingem? Co když se mi díky skvělé responzitivě na mobilu nebo tabletu skokově zvýší objednávky na mobilních zařízeních? Mohl bych takto pokračovat hodně dlouho. Vzniká tu synergie, která souzní s mými hodnotami. Dostanu kvalitní web, který s velkou jistotou eskaluje moje podnikání a já podpořím kvalitního webdesignera, který může dál dělat svoji práci a zlepšovat se. Chci tím říci, že nyní cenu za web nevnímám jako náklad ke snížení daně, ale investici, která se vyplatí v mnoha směrech.

Zpět k teorii o webech. Typy webových projektů jsou:


  • Webová prezentace - má za cíl ovlivnit nebo změnit chování určité skupiny lidí, prezentuje produkt nebo službu a je často kanálem pro prodej. V případě projektu Útulnoff je právě webová prezentace vhodný typ webového projektu.
  • E-shop - prodává cíleně produkty nebo služby online. Cílem je prodej. Je to například Amazon, Alza, CZC a další..
  • Webová aplikace - řeší určitý problém svých uživatelů prostřednictvím sebe sama. Není kanálem pro prodej ale přímo produktem - je to například Miro, Slack, Google Drive..

Kdy weby fungují?


  • Když na něm lidé provedou konverzní akci - odeslání objednávky, sdílení stránky, registrace do newsletteru - tyto akce jsou většinou i jednoduše měřitelné
  • Když na něm lidé naleznou informaci - člověk na webu (rychle) najde co hledá, informaci zkonzumuje a odchází. Ve frameworku See Think Do Care bych tuto akci přirovnal k See a Think. I přesto je to důležité, zákazník se může na web zase vrátit a provést Do a následně Care.
  • Když na základě webu získají pocit - web vyvolá emoce, které si návštěvník spojí s brandem. Díky pocitu si návštěvník web snadněji zapamatuje, bude o něm mluvit v jeho bublině a v budoucnu se bude vracet nebo provede konverzní akci.

Technický dozor

Díky knize jsem si mohl v řízení tohoto podprojektu - webu, stanovit svoji roli. Autor ji popisuje jako Technický dozor. Je to prostředník mezi dodavatelem a klientem webu. V tomto případě to bylo ANTstudio - já - pan Moulis. Technický dozor pomáhá smysluplně vydefinovat klientovu představu o webu a v průběhu tvorby dohlíží na práci dodavatelů. Typicky to vypadá tak, že:


  • Položí klientovi správné otázky a pomůže mu vydefinovat vizi webu
  • Udělá výběrové řízení dodavatelů
  • V klíčových momentech bude jednat za klienta
  • Ověřuje průběh realizace vzhledem k nastavenému cíli
  • Zabrání nerelevantním krokům klienta
  • Dotáhne slepá místa projektu
  • Mentoruje klienta i dodavatele s cílem dosáhnout nejlepší řešení
  • Může pomáhat řídit průběh projektu

V procesu tvoření webu jsem si v projektu prošel všemi body.

WBS a trojimperativ

V knize jsem poprvé narazil na pojmy z projektového řízení, které jsme v projektu aplikovali do praxe. Konkrétně to byl trojimperativ a WBS.

Trojimperativ je jednoduchý pro malé projekty, ale velmi komplikovaný pro větší. Je to jednoduchý trojúhelník, který má tři vrcholy - Cena, Rozsah, Termín. Nikdy se nenechte natlačit do situace, kdy na všechny tři parametry budou kladeny vysoké nároky. Bez ujasněného trojimperativu zapláčete nad výdělkem, protože dodáte něco, co klient nechtěl, v termínu, kdy už to nepotřebuje, a on vám odmítne zaplatit cenu, na které jste se nedohodli. Tento vzorec platí na vše, třeba na nacenění v našich projektech.

Díky WBS jsme mohli zpětně detailně popsat svoje činnosti v projektu a co nejpřesněji rozdělit naše interní finance. Work Breakdown Structure pochází z leteckého inženýrství, kde si nemůžete dovolit laxní přístup k vedení projektu. Jde o to rozdělit činnosti v rámci času do nepřekrývajících se celků, nejnižší úrovni WBS se říká pracovní balík. O WBS budu podrobněji psát v mé eseji na knihu Projektový management.

Start-up

Jan Řezáč napsal myšlenku pod čarou, která nesouvisí s tvořením webu, ale hodně mě zaujala. Týká se start-upů: Nezajímá mě váš nápad, zajímá mě kdo je v týmu, na jaký trh vstupujete, jakou strategii jste zvolili a proč. Uvědomil jsem si, že každý má nápady, ale důležité je když přijde fáze exekutivy (skutečné práce) tak tam se láme chleba.

Spec work

Té jsem bohužel udělal v projektu až příliš. A zadarmo, nebo ne? Udělal jsem v projektu spoustu práce, která nebyla zaplacená, ale něco jsem se při ní naučil. To, ale profesionál, který se tím živí nemůže dopustit. Spec Work (spekulativní práce) je práce, kterou odvedete podle svého nejlepšího vědomí i svědomí bez jakékoliv záruky, že bude zaplacena. Vždy si vyjasněte rozsah práce, jinak zapláčete nad výdělkem.

Otázky pro zákazníka

To byla věc, pro kterou jsem si knihu koupil. Potřeboval jsem od zákazníka, jako technický dozorce vytáhnout ty nejrelevantnější data pro zahájení projektu. V praxi to vypadalo tak, že jsem měl dlouhý hovor s panem Moulisem a zeptal jsem se ho na všechny otázky.


  1. Kdo je váš klient? (Moulis)
  2. Co váš klient dělá? (Moulis)
  3. Proč by měl zákazník chtít klientův produkt či službu?
  4. Kdo jsou klientovi zákazníci?
  5. Jaká má klient očekávání vzhledem k webu?
  6. Jak bude web podporován z pohledu ostatních aktivit klienta?
  7. Jaké procesy ze strany klienta se dotýkají vašeho projektu?
  8. Na jakém trhu klient působí?

Dostal jsem z toho opravdu bohatý dokument relevantních informací. Díky nim jsem mohl s naprostým přehledem odpovídat v rozhovoru, který se mnou udělal zaměstnanec ANTstudia.

USP

Poprvé jsem se dostal k Unique Selling Proposition. Může pomoci při pitchování vašeho projektu nebo při oslovování firem na BG. USP musí být jasné, konkrétní, jednoduché a musí mít význam pro zákazníky vašeho klienta.

Příklady dobrých USP:


  • Jsme nejrychlejší opravna bot v Brně
  • Jsme jediná firma, která má lektora se zkouškou IPMA stupně A ve střední Evropě

Testování

Velký AHA moment jsem dostal v kapitole o testování webu. Autor mu dává takovou míru pozornosti, že jsem si uvědomil. Mohu vůbec udělat chybu, když budu několika způsoby, několikrát testovat svůj web? A právě když jsem nezůstal jen u webu, ale například u vývoje služby, produktu nebo našeho marketingového plánu v projektu Útulnoff jsem dostal velké AHA. Právě proto jsem v řádcích nahoře psal "s velkou jistotou". Testování, ověřování nebo chcete-li agilní přístup u své cílovky je klíčový.

Typy testování jsou například: Online výzkum, Dotazník, Google Analytics, Výzkum v terénu, hloubkové rozhovory, stínování..

Fakturační údaje

V knize jsem přišel k důležité informaci. Pokud nemáte na webu uvedeny fakturační údaje, hrozí vám pokuta od živnostenského úřadu. Díky tomu, jsem urychleně přidal fakturační údaje do záložky kontakty a klientovi nehrozí žádné problémy.

Lidské rozhodování


  1. Lidé se nerozhodují racionálně - rozhodnutí probíhá na nižších úrovních než je logika, roli hrají emoce a podvědomí
  2. Lidí mají omezené mentální a časové zdroje - Často při rozhodování používáme mentální zkratky, ačkoliv logické by bylo vzít všechny dostupné informace a provést kritické myšlení

Jak mě kniha změnila? (můj život / chování / přemýšlení)

Především ve vnímání webu jako investice namísto výdaje

Dlouhodobé testování a ověřování je cesta.

Hned ze začátku je perfekcionismus sebevražda. Jde o to začít a pomalu brousit diamant.

Kdo by si měl knihu přečíst?

Pokud je někdo ve stejné fázi projektu, kde potřebuje porozumět webdesignu nebo má kompetenci technického dozoru určitě by si měl knihu přečíst. Dotyčný si vybere potřebné informace a projekt dotáhne k úspěchu. Kniha je ale určena webdesignerům, kteří zde najdou opravdu všechno co potřebují k jejich práci a rozvoji.

Pocity z knihy

Kniha je nabitá teorií z mnoha knih, na které autor na konci každé kapitoly odkazuje. Systematicky provádí celým procesem tvoření webu. Jde do šířky i hloubky. Líbil se mi autorův humor v ilustracích a jeho písemném projevu. Z knihy jsem si odnesl tak 15% informací, které jsem potřeboval. Věřím, že začínající webdesigner/ka si z ní může vzít mnohem více.

Zajímavé citáty z knihy

  • Perfekcionismus je pomalý typ sebevraždy a v případě grafického ztvárnění webu to platí dvojnásob.

Poznámky a slovníček

WBS - Work Breakdown Structure

USP - Unique Selling Proposition - jedinečný prodejní argument

Spec work - spekulativní práce (zadarmo)



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (2):



Filip Svoboda - 10.11.2021 - 08:56


Děkuji Jani! :)

Jana Švecová - 21.09.2021 - 08:26


Prostě eseje vycházející z knih, které jsou vybrány k projektu jsou mnohem zajímavější. Je v nich patrné i ponaučení, posun, užitek, vzdělání! Je vidět, jak překračuješ svou intuici a využíváš znalosti ke zvýšení své profesionality :-). Díky za to!

Nejnovější eseje:

Kategorie: Koučování

Body: 2

24.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

24.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 3

23.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 0

23.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: