Umění války


1 bod

Hodnocení: 80 %

Přidáno: 02.09.2021

Umění války   Sun-C

Proč jsem si knihu vybral?

Po těžší literatuře jsem potřeboval nějakou knihu u které si odpočinu. Zvolil jsem tedy audioknihu Umění války. Očekával jsem, že se dozvím pravidla a moudra z vedení válek, které jsou univerzální a neplatí jen ve válce.

Myšlenky a informace

O Sun-C [Sunzi] 543 př. n. l - †495 př. n. l.

Mistr Sun působil jako vojenský poradce a vojevůdce ve státě Wu na území dnešní Číny. Ve svém díle klade velký důraz nejen na kvalitní analýzu, plánování a přípravu celého tažení, ale také na použití lsti, umění manipulace s protivníkem, popřípadě využití překvapivého prvku. (zdroj)

Se zděšením jsem po poslechnutí audioknihy zjistil, kolik má válka a podnikání společného. Ať už jde o strategii, projektové řízení, řízení lidských zdrojů, leadership, vyjednávání, firemní kulturu nebo technické vybavení. Snad jen s tím rozdílem, že neumírají lidské životy. Díky tomu, že jsou mistrovy myšlenky tak hluboké, stávají se univerzálními.

Plánování

řád věcí = způsobuje shodu lidu a vládce = společně vytvořené pravidla a zásady ve firmě

nebe = ohlašuje střídání noci a dne, zimy a léta = kvartály, pololetí

země = analyzuje teritorium, ohlašuje nebezpečí = pozice na trhu

vojevůdce = leader

metoda a kázeň = hierarchie vojska, zabezpečení cest zásobování, rozumná míra výdajů = hierarchie firmy, technické zázemí, ekonomické řízení

Sun-C dodává - ,,S touto pěticí počítá každý stratég. Kdo ji zná, stane se vítězem. Kdo se jí řídí, neprohraje."

Vítězství záleží na pěti věcech


  1. Zvítězí ten, kdo ví, kdy je vhodné bojovat a kdy je lepší nebojovat = správné načasování vstupu na trh
  2. Zvítězí ten, kdo si dokáže poradit s přesilou i s oslabením = change management
  3. Zvítězí ten, v jehož vojsku, od velitele až k poslednímu vojáku panuje jedna vůle = sdílená vize, loajalita
  4. Zvítězí ten, kdo sám připraven, překvapí nepřítele = učící se organizace
  5. Zvítězí ten, komu do vedení vojska nezasahuje vládce = mikromanagement

Poznání

Znáš-li nepřítele i sám sebe můžeš bez obav svést 100 bitev.

Pokud znáš sebe, ale nikoliv nepřítele, jednou vyhraješ a podruhé prohraješ.

Jestli-že neznáš ani sebe ani nepřítele, prohraješ v každé bitvě.

Zde to chápu jak v osobní tak firemní rovině. Pokud budu znát svoje dovednosti v oblasti vyjednávání a připravím se na protistranu, budu mít velkou šanci na uzavření obchodu.

Pokud jako firma neznám svoji firmu, svůj přínos pro zákazníka a svoji pozici na trhu, konkurence mě rozdrtí.

Jak změnila mě kniha změnila? (Můj život / chování / přemýšlení)

Nejvíce mě zarazila ta korelace války a podnikání. Kniha mě inspirovala k tomu, více promýšlet strategie před činností.

Kdo by si měl knihu přečíst?

Knihu doporučuji jako odpočinkové čtení pro inspiraci k vedení lidí. Pokud máte slabost pro čínské umění, tato kniha je pro vás.

Pocity z knihy

Mistr Sun-C napsal krátké ale hluboké dílo. Kniha je protkaná pravidly a vzorci, které jsou staré tisíce let a fungují. Doporučuji poslechnout jako audioknihu.

Zajímavé citáty z knihy

  • Vést velký počet lidí je stejné, jako vést několik mužů. Vše je jen otázkou rozdělení.
  • Vedou-li silné vojáky slabí důstojníci, výsledkem bude nekázeň. Vedou-li silní důstojníci slabé vojáky, vojsko se zhroutí.
  • Vrcholem je zlomit nepřítele bez boje.

Poznámky a slovníček




Hodnocení: 80 %

Nový komentář:







Komentáře (2):



Jana Švecová - 20.09.2021 - 08:20


Je skvělé vidět analogie, potřebovala bych i konkrétní projev toho, jak se Ti to pojí s aktuální praxí v týmu, společnosti. Mě například napadá, že nám chybí řád věcí a vojevůdce, které by vedl příkladem třeba v plnění RP. Nebo země! Podnikáte v kontextu ČZU, ale nevyužíváte příležitosti, které nabízí... školní víno a jeho distribuce, pivo, výpěstky, vzdělávací akce, apod.

Lucie - 03.09.2021 - 10:40


Také jsem byla překvapená, jak se strategie z války dá promítnout do podnikatelského prostředí, jak píšeš, kniha je pro oddechové čtení :)

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Společnost

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 2

28.03.2024

Kategorie: Jiné

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Marketing

Body: 3

28.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: