Tuhle knížku jsem si vybrala z prostého důvodu - je to bible komunikace. Nehledě na to, že komunikace byla jeden z bodů obsažených v mém LC a vnímám jí jako základ, ale zároveň nadstandard, protože spoustu lidí dobře komunikovat neumí a doplácí na to, jak v osobním, tak v pracovním životě.
Je důležité si uvědomit, že techniky a zásady řečené v knížce je potřeba užívat s dobrými úmysly, jinak by jednoduše mohly sklouznout k manipulaci.
První ze zásad, z těch, co mi opravdu utkvěly v hlavě je “poctivě a upřímně oceňujte druhé, své uznání jim dejte najevo”. Proč? Protože se mi často stává, že si něco myslím ve své hlavě, ale tak trochu to zapomenu říct nahlas. A to je škoda, protože lidé, kteří odvádí dobrou práci nebo udělají správné rozhodnutí nebo cokoliv, co si zaslouží chválu, si zaslouží vědět, že něco udělali správně. Přidaná hodnota je to, že i já se potom cítím dobře a spokojeně, že jsem jim to řekla. Autor mimo jiné porovnává rozdíl mezi oceněním a lichocením. Ocenění je upřímné, ze srdce a lidé ho obecně uznávají, zatímco lichocení je sobecké, často laciné a není uznávané.
Další zásada, kterou považuji za důležitou souvisí s nasloucháním - “umějte naslouchat, povzbuzujte druhé, aby mluvili o sobě”. Stalo se vám někdy, že jste si povídali s kamarádem a pak si uvědomili, že oba mluvíte jen o sobě a už se těšíte až se opět dostanete ke slovu, protože mu nutně potřebujete říct, jak skvěle jste včera odprezentovali prezentaci ve škole? Mně ano. My lidé jsme totiž od přírody sobečtí a moc rádi mluvíme sami o sobě. Klíčem k tomu, aby jste na lidi dobře zapůsobili je naslouchání tomu, co říkají a ideální je se ještě doptat. Ukazujete tím, že jste jim věnovali pozornost celou dobu, co mluvili a jako přidanou hodnotu zájem o dané téma.
Má to ovšem i protipól, který se mi povedlo otestovat na jednom kamarádovi. Strávila jsem s ním 2 hodiny a testovala na něm, co se stane, když se budu pouze ptát na to, o čem mluví a nebudu mluvit sama o sobě. Věřte, nevěřte, za celé 2 hodiny se mě ani nezeptal, jak se mám. Dovedlo mě to k myšlence, že je nejspíš neskutečný sobec, ale tak to není. Byl tak zabraný do témat, které ho zajímají, že se zapomněl zeptat a taková je realita. Když to zkusíte, s velkou pravděpodobností se vám stane to stejné, co mně. Na druhou stranu, psychologický efekt, který to nejspíš mělo na něj je, že se mu se mnou dobře povídá a mě má hned radši.
Souvisí to i se zákaznickými schůzkami, kde kdybych mluvila jen sama o sobě, tak se toho asi moc nedozvím a druhá strana bude ještě naštvaná, proč jsem si s ní tu schůzku vůbec domlouvala. NASLOUCHÁNÍ JE KLÍČEM.
Třetí zásada, která mě zaujala je “začněte vždy chválou a upřímným uznáním”. Opět zásada, kterou jsem otestovala v praxi při Halo Theory, kterou jsme dělali nedávno na TS. Nikdo nejsme dokonalí a to je naprosto v pořádku, ale když při dávání zpětné vazby začnu tím pozitivním, následná kritika se pak lépe přijímá, protože má člověk pořád v hlavě všechny ty hezké věci, které o něm již byly řečené. Během Halo Theory ostatní přijímali mojí zpětnou vazbu (aspoň to tak na mě působilo), právě kvůli tomu, že jsem použila tuto zásadu.
V neposlední řadě zásada, která zní “přikazujte otázkou, namísto přímých rozkazů”. Pár dní zpátky jsem psala Learning portfolio na management na téma vedení a odlišnost vedení a řízení a v duchu jsem si říkala, že akorát doufám, že náš tým spíše vedu než řídím. Snažím se řešení týmu podávat v otázkách, protože ani mně by nebylo příjemné jim rozkazovat a říkat “ty uděláš tohle a ty tamto”, navíc to směřuje k mikromanagementu a tam opravdu sklouznout nechci. Další věc, která pomáhá, je mluvit o řešeních v první osobě množného čísla neboli “my”, namísto “vy”. Zbytek týmu se pak necítí, že bych se nad ně nějak snažila povyšovat nebo naznačovat, že jsem něco víc než oni, protože nejsem. Také jím tím říkám, že problém řešíme společně, ne, že oni ho musí vyřešit a já budu koukat a nic nedělat.
Knížka je naprosto úžasná a doporučila bych jí každému, protože zásady v ní zmíněné dokáží pomoct k větší oblíbenosti mezi přáteli, k lepší domluvě a nebo třeba i uzavření výhodné smlouvy.
ATP
Knížka mi pomáhá s vycházením s lidmi, domlouvání zákaznických schůzek a taky vedením našeho týmu. Několik zásad už jsem otestovala v praxi a jediné, co můžu říct je, že opravdu fungují.