Co je to učící se organizace?
Jednoduše charakterizovat pojem učící se organizaci je velmi těžké. Obsahuje celé spektrum metod, návyků, mentálních modelů a myšlenek, které se musí navzájem doplňovat a tvořit jeden funkční celek. Učící se organizace je vzdělávací koncept, který poprvé zformulovali Chris Argyris a Donald Schon. Podrobněji o ní píše Peter Michael Senge v knize Pátá disciplína. „Je to trvalé učení a vzdělávání lidí ve firmě nebo v jakékoli organizaci. Učící se organizace podporuje vzdělávání a schopnosti se učit u všech svých zaměstnanců. Vzdělávání musí vést k dosahování firemních cílů, výsledků a ke zvyšování konkurenceschopnosti firmy. Učící se organizace se tak snadněji přizpůsobuje změnám na trhu. Učení je zakomponované do všech procesů, nerozlišuje čas strávený prací a učením se. To vede k přirozenému procesu inovací a lepší týmové spolupráci.“ Vytvořit učící se organizaci je v realitě velice obtížné, odborníci tvrdí, že přetransformovat organizaci na učící se, je doslova nemožné, pokud jí už nejste. Manažer, respektive facilitátor, by měl vytvořit komfortní prostředí pro zaměstnance a nekárat je za chyby. „Výzvou současnosti je nebát se dělat chyby! Proč? V tak dynamicky rozvíjejícím se světě je chytré chyby zpracovávat a chytře je sdílet, aby se z nich mohla učit celá firma a aby z nich mohly vznikat průlomové inovace a příležitosti.“ Koučové v učící se organizaci by měl vytvářet firemní kulturu podporující učení, například poskytování času na učení nebo podporu týmové práce. K opravdovému učícímu procesu dochází na pracovišti, proto je velmi důležité vytvořit optimální podmínky. Organizace se může vzdělávat čtyřmi druhy učení:
- získáváním znalostí (vím, co udělat)
- získáváním dovedností (vím, jak to udělat)
- osobní rozvojem (učit se, jak být sám sebou a objevit svoje silné stránky)
- společným bádáním (učit se, jak dosahovat cílů společně)
„Výsledky nejsou měřitelné ve smyslu toho, co si odnese jedinec, ale toho, čeho skupina lidí dosáhne společně. Společné bádání je jakýmsi mostem mezi učením jednotlivce a učící se organizací.“
Názor na knihu:
Kniha podporuje koncept Tiimiakatemia. Je velmi složitá na pochopení, respektive si teorii z knihy spojit s praxí z dialogů. Několikrát jsem si musel některé pasáže z knihy znovu a znovu číst, dokud mi hluboké myšlenky nezačaly dávat smysl. Na druhou stranu kniha je velmi obohacující a přínosná. Při čtení jsem si říkal, že spoustu věcí z knihy děláme v praxi. Vždy jsem sympatizoval s typem zaměstnanců Y a s tím, že manažer by měl mít lidskou tvář a spíše facilitovat.
Zdroje:
https://managementmania.com/cs/ucici-se-organizace