Učící se organizace
Tuto knihu jsem si vybrala jako nástroj ke své eseji na učící se organizaci, zároveň jsem potřebovala tuto knihu přečíst, pro lepší pochopení konceptu samotné učící se organizace, který mi nebyl jasný. Kniha slouží jako skvělý nástroj, když organizace začíná, popisují se zde techniky, metody a myšlenkové metody.
Je zde také popisován cyklus učení: zkušenosti, následná reflexe, zobecnění a ověřování
Jsou zde často zmiňovány mentální modely a těžkost je změnit, vzhledem k tomu že tak musí učinit každý jedinec sám za sebe, ale mi jako organizace mu k tomu můžeme dopomoci. Je zde také připomenutí metody levého sloupce a v obrázku můžete vidět „model I“, kde jsme seznámeni s „milým laskavým postojem“. Ten ovšem nemusí znamenat, že to jedinec myslí vážně. Což souhlasím. Myslím si, že v naší skupině se někdy snažíme být přehnaně laskaví a ve skutečnosti to tak člověk nemyslí. Toto mi také lehce připomíná knihu radikaní otevřenost.
Dále bych zde chtěla vyzdvihnout techniku dobré zprávy, kterou jsme již několikrát aplikovali, ať už na TS, nebo v našem projektu, kdy nebyla nejlepší atmosféra. Technika spočívá v tom, že každý člen sdělí, co se jim za posledních 24 hodin stalo dobrého.
V této části se kniha také věnuje důležitosti podpory pozitivity v týmu.
Myšlenky, které jsem si z knihy odnesla:
Podporujte pozitivitu v týmu
Posilujte v lidech pocit bezpečí
Pomáhejme si vzájemnou spoluprací
Formulovat si vizi
Rsamotný koncept
Učit se co nejvíce z praxe
Závěr:
Přiznám se, že tato kniha byla pro mne težší, protože je napsána velmi odbornou formou. Byla pro mne ale velmi přínosná a odnesla jsem si z knihy spousty užitečných informací, které jsme se snažili a na dále snažíme aplikovat v našem týmu.