Tvorba byznys modelů


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 02.09.2021

Tvorba byznys modelů   Alexander Osterwalder a Yves Pigneur

Proč jsem si knihu vybral


Jelikož je business model pro každou společnost důležitý, rozhodl jsem se knihu přečíst, abych trochu lépe této problematice porozuměl, a případně dokázal prvky z knihy aplikovat v reálném životě, až bude potřeba.


Úvod


Co je business model? Business model představuje základní princip, jak firma vytváří, předává a získává hodnotu. Obchodní model lze popsat pomocí devíti stavebních prvků, které ukazují logiku toho, jak firma chce vydělat peníze. Těchto devět stavebních kamenů pokrývá čtyři hlavní oblasti firmy: zákazníky, nabídku, infrastrukturu a finanční životaschopnost. Proces vytváření obchodního modelu je součástí obchodní strategie. Autoři knihy těchto 9 stavebních kamenů popsali ve své knize, a já je popíšu níže.


Praxe


1.     „Segmentace zákazníků“ – Jedná se o srdce celého modelu. Důležité je mířit na jeden nebo více typů zákazníků v tomto „srdci“ vašeho modelu. Hromadné a specializované trhy vyžadují odlišné přístupy, zatímco „segmentované“ zákaznické základny sdílejí určité podobnosti. 


2.     Balíčky – Tvorba výhodných balíčků pro zákazníky je vede k tomu, aby obchodovali radši s naší společností než s konkurencí. Vymyslete něco nového, zlepšete výkon nebo přizpůsobte svou nabídku konkrétním potřebám klientů.


3.     Kanály – Zvolit nejlepší způsob komunikace se zákazníky je klíčové pro prodej produktů a služeb. 


4.     Vztahy se zákazníky – Pro různé segmenty zákazníků potřebujeme odlišné přístupy. Osobní přístup, automatizované služby, samoobsluha, či jejich kombinace. 


5.     Příjmy - Jedná se o „tepny“ obchodního modelu; plynou z nich příjmy z přímých prodejů nebo z průběžných plateb, jako jsou nájmy, licence nebo předplatné. Každý typ příjmu může vyžadovat jiný cenový mechanismus - buď „pevnou“ cenu, nebo dynamickou, sjednanou cenu. 


6.     Klíčové zdroje - Tato nejdůležitější aktiva mají několik podob - fyzická, finanční, nebo osobní - podle toho, co společnost dělá. Klíčové zdroje mohou být vlastní nebo pronajaté.


7.     Klíčové činnosti - Zaměstnanci společnosti provádějí úkoly, které zapojují zákazníky a vytvářejí zisk. Výrobce například vyrobí položku, poradna řeší problémy a společnosti jako eBay a Visa spravují aktivity platformy, které propojují různé skupiny.


8.     Klíčová partnerství - Spojení s jinými společnostmi může rozšířit nebo ochránit náš podíl na trhu ve vysoce konkurenčním odvětví. Musíme zvážit vazby například na dodavatele, či jiné strategické aliance. Taktické partnerství se soupeři může snížit rizika. Společnosti mohou také snížit náklady. 


9.     Struktura nákladů - Nabízené služby za nízké ceny, jako jsou slevové kupony, určují strukturu nákladů vašeho modelu. Výdaje představují „fixní a variabilní“ výdaje - větší společnosti mohou dosáhnout úspor z rozsahu a „rozsahu“ z velkovýroby a distribuce.


Závěr


Kniha se čte velmi svižně, a ač na první pohled vypadá „děsivě“, jelikož obsahuje spoustu grafů, je jednoduché ji přečíst. Pro každého v oboru je toto určitě dobrý start, aby se o této problematice dozvěděl základní důležité aspekty.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: