Doporučuji přečíst esej od Naty Dvořákové, která jednoduše sdílí teorii z knihy a jak ji aplikovat v prostředí TAPu.
,,In an economy where the only certainty is uncertainty, the one sure source of lasting competitive advantage is knowledge." - Ikurijo Nonaka
Knihu jsem si vybrala, jelikož v blízké době nás bude v Tiimitalks podcastu, čekat proces předávání role projektového manažera. K úspěšnému zaučení nového člena týmu, potřebuji znát, jak efektivně sdílet naše zkušenosti.
Proč je to v Tiimitalks tak specifické a je menší prostor pro kompletní změnu bez zaučování?
Již nějakou dobu jsou vydávány díly, zaměřené na určitý koncept, máme již určitou bázi posluchačů a další inovace se nesou ve stejném duchu jako náš dosavadní koncept. Není zde proto, mnoho prostoru pro experimentování, které by narušilo kontinuitu našeho podcastu.
Co jsem se naučila a jak aplikuji znalosti z knihy?
In this respect, the knowledge-creating company is as much about ideals as it is about ideas.
V knize jsou popsané pojmy - tacitní a explicitní znalosti.
Tacitní zahrnují naše přesvědčení, názory, zkušenosti a vlastní osobitý styl, jakým děláme danou činnost.
Příklad: Letos jsem se chodila ptát profesionálních prodejců - Jak to dělají, že tak dobře prodávají? – každý mi řekl pár svých tipů a na konci zmiňovali, jak záleží i na stylu daného prodejce. Všichni prodejci se něčím liší ve svém přístupu a existuje důvod proč zrovna zákazník koupil od vás. Ten důvod proč už se hůře předává, protože je to něco, co je pro vás typické, nasbírali jste skrze zkušeností a pojí se to i s vaší povahou.
Explicitní znalosti, narozdíl od tacitních jsou jednodušeji uchopitelné. Jejich podoba se dá vyjádřit v datech, písemně či ústně.
Příklad: V Tiimitalks máme zapsané povinnosti a kompetence jednotlivých rolí. Každý z nás ví, co očekávat od druhého.
Přečtením knihy jsem pochopila, že když budu chtít předávat nějaký projekt či jeho část - Není to jen o předání daných kompetencí role. Podstatné je předat i vizi daného projektu a kam směřuje, jelikož to je jádro, které ho tvoří. Bude potřeba ukotvit proces jež budeme zaučovat nového člena bez toho aniž by to narušilo obvyklé fungování projektu. V našem projektu, totiž vnímám nedostatek proces řízení a uchovávání toku informací. Což vzhledem k povaze projektu je důležitá součást.
1) Protože projekt je koncipovaný, tak aby se mohl předávat z generace na generaci. Kvůli tomu je potřeba uchovávat vědomosti a experimenty, co už jsme v projektu zkoušeli, aby při předávání nedošlo k zopakování, toho co už jsme v minulosti zkoušeli a neoslavovalo to zrovna žádné úspěchy.
Jak docílit toho, aby nový projekťák uchoval hlavní myšlenku Tiimitalks?
Projekt Tiimitalks, již měl zkušenost se 2 odlišnými způsoby vedení, s trochu rozdílným složením členů rolí. Kdy jsme na začátku fungovali spíše na vlastní iniciativě každého z nás. Naše aktuální ,,projekťačka” na začátku ukotvila vizi Tiimitalks a stanovila pravidelné meetingy. Pravidelná setkání, pomáhají projektu v udržování pokroků v projektu. Narozdíl od naší rozvolněnosti, kdy se mnoho věcí táhlo, teď víme kdo na čem pracuje a co je potřeba udělat. Díky společné vizi i KPI víme, kam naše úsilí míří a jaké jsou naše milníky, jednodušeji tak identifikujeme naše úspěchy.
Stále, jsou věci, které se stále v průběhu snažíme vylepšovat - např. systém zvaní hostů nebo hladší systém rozplánování jednotlivých činností - které vedou od naplánování natáčení po samotné vydávání epizod. Věříme, že nový projekťák nám může v tomto směru přinést nové podněty, které jsme ještě neodhalili.