Co je týmový koučink? A co nám přináší?
Kdy je týmový koučink vhodný?
Tým vs pracovní skupina
Otázka, která se u nás v Aconditoru řešila docela dlouho. Hlavním kritériem je vzájemná pracovní závislost členů týmů, jak je jejich práce provázaná a jak intenzivní je spolupráce. Klíčové je, jak se vnímají členové týmu - zda jako jeden celek, nebo jednotlivci, kteří byli k sobě přiřazení. Podle tohoto vnímání se odvíjí i skupinová dynamika, spolupráce a výsledné fungování.
Vzájemná závislost
Pokud nastoupíme do autobusu, jsme v náhodném seskupení lidí
Pokud jedeme autobusem do Chorvatska na dovolenou, pravděpodobně se rozvine skupinová dynamika a naše závislost je vyšší. Jsme skupina.
Pokud autobus havaruje a my společně bojujeme o přežití, může se z nás vyvinout tým.
Volně utvářená skupina
Například v call centru, kde je každý hodnocen za svoje výsledky, tito lidé o sobě navzájem vědí, ale jejich práce není ovlivněna prací kolegy, nezávisí na sobě.
Pracovní skupina
Ve finančním oddělení si lidé vzájemně předávají podklady, nicméně jejich práce je od sebe oddělena. Vnímají se navzájem jako spolupracovníci, kde si každý má odvést svůj díl práce.
Tým
V oddělení v malé reklamní agentuře, kde spolu lidé vytvářejí koncepty, návrhy, závisí na sobě. Jejich výsledek je společný a jsou za něj hodnoceni a zároveň realizují celý projekt. Podporují se navzájem a vnímají se jako jeden fungující celek.
Projektový tým
Pokud spolu lidé pracují na jednom projektu s časovým limitem a po skončení se tým rozpadá.
“Týmový koučink se zabývá tím, jak z průměrné pracovní skupiny udělat skvěle fungující tým”
Rozdíl mezi skupinou a týmem spočívá také ve zralosti a uvědomění lidí v týmu. Skupina se přetváří v tým, když dozraje ve svém fungování, vztazích členů mezi sebou i k okolí.
“Efektivní a zralé týmy nevznikají. Rostou, vyvíjejí se ze skupin zráním, uvědomováním si toho, co se děje ve mně, mezi námi, kolem nás, a to vše dostat do rovnováhy.”
Týmová kultura
Skupiny si během svého vývoj utvářejí své hodnoty a základní styl své práce. Hodnoty určují kulturu skupiny. Každá skupina si vytváří i své normy a pravidla, která se zaměřují buď na prosazení individuality - JÁ, nebo spíše na soudržnost skupiny - MY. Podle hodnot, které jsou ve skupině důležité, a podle toho, jaké chování preferují, můžeme skupiny rozdělit na skupiny hodné, dravé a zdravé.
Hodné skupiny
V hodných skupinách mají lidé pochopení pro různé nedostatky, vnímají, že svět není ideální a mají tendenci vytvořit si takovou oázu klidu, pochopení a přijetí. Výkon není to hlavní na světě. Hodné skupiny málokdy vyhrávají. Ale vzhledem k tomu, že nemají v úmyslu soupeřit a vyhrát, nevnímají to jako prohru, spíše jako nedorozumění.
Ve skupině převládá energie MY
Po tom co jsem si tohle přečetla, si myslím, že Aconditor je rozhodně hodná skupina. Nejvíce k nám sedí to, že máme malé zacílení na výkon, jsme na sebe hodní a těžce se hledá individuální odpovědnost.
Další druhy skupiny:
Kam byste zařadili váš tým?
Osobní odpovědnost v týmové práci
(kámen úrazu v Aconditorovi)
Jedním ze slabých míst týmové práce je kolektovní nezodpovědnost (všichni si myslí, že je zodpovědný někdo jiný). Týmová práce svádí k tomu, že se schováme do skupiny a bavíme se o věcech, které by bylo potřeba udělat, nikoli chceme sami udělat.
Zajímavosti/ moje poznámky
Nositel/ka tématu
Každé téma má svého nositele. Je to člověk, který téma do skupinové diskuse přináší a který má zájem, aby se vyřešilo. Chce se jím zabývat. Většinou je tento člověk schopen nejlépe popsat, čeho chce v daném případě dosáhnout, a formulovat, co od diskuze očekává. Ostatní se mohou přidat a téma dovytvářet. Pokud chce někdo pracovat na zadaném tématu jinak, může navrhnout své téma. Jakmile člen přináší téma, také stanovuje, co od skupinové práce očekává, typ a parametry výstupu. Také určuje, kdy je skupina s tématem hotová, kdy jsou naplněny parametry výstupu.
S tímhle bodem si myslím, že máme občas v týmu problém. Pokud už někdo opravdu přijde s dobře připraveným tématem - dopředu jasná příprava, průběh, cíl, důvod proč téma přináší… stává se nám, že v průběhu tématu někdo začne chtít téma řešit jinak, začneme se odchylovat a nakonec se zacyklíme a nic nevyřešíme.
Definování výstupu
Vlastník určuje, co je cílem v jeho tématu, jeho výstup a očekávání od skupiny
Typy výstupu
Výstupem může být:
Navození procesu učení se
Kniha pro mě byla přínosná v tom, že mi pomohla trochu pochopit (a především pojmenovat) v čem má náš tým problém. Jsou situace, kdy si říkám, co to zase řešíme, proč nám to pořád nefunguje, jak to, že nejsme po dvou letech schopní fungovat. Jenomže je hrozně těžké se na celou situaci podívat s trochou nadhledu a zkusit se zaměřit na pojmenování problému. Kniha mi v tomhle moc pomohla.
Nevím ještě, jak přesně s informacemi naložit. V hlavě je mám a situací si teď mnohem více všímám a dokážu si je spojit s knihou, ale jak to v týmu změnit bude těžší. Ale dokud to nezkusím, tak se nedozvím. :) Takže do nového semestru jsem odhodlaná.
P.S.
Myslím, že knížku by si měli přečíst ti, kteří chtějí pomoci týmovému učení ve svém týmu (+ ti, kteří se přímo chtějí zabývat koučováním)