Tahle knížka mi dala zabrat, moc jsem se na ní těšila protože společnost Spotify a její vývoj sleduju ( a fandím!) už pár let. Z pohledu lajka vidím úžasný vývoj, vzestup na trhu s hudbou, kde se spotify stává novým trendem a postupně si získává více a více uživatelů a platících zákazníků. V roce 2014 jsem si poprvé stáhla jejich přehravač, většina okolí nevěděla o co jde. Mě už se v té době líbila jeho jednoduchost a design, dnes už většina lidí v mém okolí aplikaci má v mobilu či počítači a minimálně jednou ji již využila.
Když jsem na jejich cestu pohlížela před přečtením knihy, viděla jsem jen růžovou cestu směrem do výšin, říkala jsem si jací jsou to štastlivci ten Ek a jeho parta, máš nápad a rázem je z tebe milionář. Můj pohled na věc se hodně změnil, kniha mi ukázala celou Ekovu cestu vzniku nápadu přes změnění fungování odvětví až po vstup společnosti na burzu.
Business model Freemium
EK zmiňuje, že stát Švédsko, kde žil, se velmi dobře dokázalo postarat o své občany, on měl pak pocit bezpečí a nebál se riskovat, vysvětluje tím vznik významných společností ve Švédsku jako je IKEA/Skype.
Neprodávejte!
Jedna z mála rad od Eka kterou jsem z knihy postřehla. Neprodávejte svojí společnost za žádnou cenu. Doufám, že všichni budeme jednou stát jednou před tímto rozhodnutím, dovedeme náš projekt do stádia, kdy o jeho odkoupení bude mít zájem veřejnost a doufám, že se rozhodneme správně.
“To jak věci vnímáme tvoří realitu.”
Tato věta z knihy se mi pojí s nastavením mysli od Carol Dweck a z této knihy také s tím, že Ek už na gymnáziu pracoval a snažil se být úspěšný, údajně měl zvláštní důvody absence, jako například že jede koncertovat s významnou Švédskou skupinou, z knihy vyplývá že spíše jen fantazíroval, ale co fake it until u make it!
Ekovo “vedení”
Příjde mi, že Ek je správným vůdcem a řízení nechává na manažerech. Kultura ve společnosti mi připadá spíše přátelská nebyrokratická a to hlavně díky jasné vizi a dobrému výběru zaměstnanců, kteří zapadají to této kultury.
Stávalo se, že zadal stejný úkol více lidem, ti pak byli zmatení, když se to dozvěděli. Mohlo to být záměrné a prospěšné pro komunikaci a vztahy uvnitř organizace. Připomíná mi to metodu Steva Jobse, kdy zadal 2 týmům stejný úkol, oni o sobě také nevěděli a pak dal to nejlepší z obou dohromady. O EKovi se ví, že Jobs byl jeho vzorem, inspirací, proto mi tato varianta připadá pravděpodobná
Tato kniha není příliš vdělávací, je to spíše životopis Eka a všechny jeho kontaktní sítě na cestě k úspěchu. Ukazuje nám že za úspěšným projektem stojí řada neúspěchu, vzestupy a pády, spousty pádů, pokraje krachů, ale pokud vytrváme my i naše víra v to, co děláme, vášeň a zápal pro to, na konci cesty nic nenajdeme…konec cesty totiž u úspěšných projektů nejsou, neustále na něm pracujete, chcete aby byl lepší a lepší a nikdy nebudete 100% spokojeni. Každopádně jsem chtěla říct, že si z knihy odnáším že pokud vytrváte u projektu, ve který doopravdy věříte, přinese to své ovoce.