Sami v moři konkurence


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 19.11.2020

Sami v moři konkurence   Leoš Bárta

Sami v moři konkurence

Leoš Bárta

Proč jsem si knihu vybrala?

Konkurence – vždycky tu byla a taky bude. A je obrovská, až má člověk pocit, že přece už nemůže přijít s ničím novým. A na mě poslední dobou tenhle pocit doléhal čím dál tím víc, proto jsem začala hledat knížky, které by mě mohly nasměrovat, jak z tohohle začarovaného kruhu ven.

Co mě v knize zaujalo?

Jak myslet marketingovým způsobem

-       Ideální marketingový pohled: Pro nás, jakožto podnikatele, je mnohem důležitější vybudování a udržení vztahu se zákazníkem než jednorázový nákup.

Důležité je také:

-       Mít co nabídnout

-       Vědět, co za to máme/můžeme/musíme chtít

-       Umět to někomu či někam přinést „až pod nos“

-       Nebát se těm správným lidem či firmám „vyvrtat díru“ do hlavy/srdce

Moderní marketing však povýšil na vyšší úroveň:

-       Vše, co nabízíme, musí mít hodnotu

-       To, co nabízíme, by měl být zdroj zákazníkova pohodlí

-       Nepropagujte – poslouchejte, nevykřikujte, diskutujte

Když jsme dělali první kampaně pro zákazníky s projektem MarkMe, neustále nás to všechny (hlavně mě) stahovalo k tomu, používat typicky marketingový jazyk. Dosahy takto reklamně zaměřených příspěvků nebyly dostatečné. Začali jsme to proto dělat jinak. Při promování produktu/služby jsme se zaměřili spíše na pocit, který by měl uživatel ze služby/produktu mít. Jinak řečeno, začali jsme více cílit na emoce. Dosahy potom také byly mnohem větší.

Strategie

Důležité je se rozhodnout, zdali si jako první při tvorbě strategie stanovíme cíle nebo cílovou skupinu:

-       Nejprve cíle, pak cílové skupiny, které nám mají dosáhnout zvolených cílů (čili „vím, co chci, a hledám někoho, kdo mi s tím pomůže“)

-       Nejdříve si stanovíme cílové skupiny a pak k nim cíle a záměry (čili „vím, s kým mám tu čest, a definuji si, co s jednotlivými skupinami hodlám dělat, respektive k čemu mi mají pomoci“)



Jak na inovace?

Inovace, něco, co nám pomůže se odlišit, posunout zaběhlé služby/produkty „o laťku výš“. Jak ale na to a jak se při vymýšlení inovací dostat out of the box?

-       Udělejte si inovace stavů hodnot (které hodnoty zákazník požaduje vs které hodnoty mu dáváme) tyto dva sloupce spolu porovnejte

-       Dát inovace někomu na starost, udělat z nich proces, dát inovacím řád, pravidelnost (určit si zodpovědnou osobu – jako je zodpovědná osoba za marketing, za vedení lidí, tak udělat to stejné s inovacemi, protože jsou stejně důležité)

-       Zkoumejte, co dělá z hlediska inovací vaše konkurence

Tato kapitola mi pomohla v rozvoji mého vlastního projektu, o kterém už jsem tak dlouho přemýšlela a chtěla ho realizovat (výroba náušnic). Udělala jsem si sloupec požadovaných hodnot vs hodnot, které zákazníkovi do budoucna předám. Spolu s průzkumem trhu mi to pomohlo rozvést myšlenky a dát budoucímu produktu přidanou hodnotu.

Druhý bod jsem zatím nerealizovala (zodpovědná osoba za inovace), ale určitě jej navrhnu v Mark Me. Myslím si, že je důležité mít v týmu kreativní duši, která neustále bude přicházet s novými nápady a starat se o to, aby pravidelně (např. 1x za měsíc při měsíčním shrnutí) dávala reporty z oboru inovací.

Jak řešit komunikační krizi?

-       V každém projektu je nezbytné připravit se na komunikační krizi a tím jí předejít, protože vždy může přijít

-       Stejně jako si děláte mapu prodejních cílových skupin, udělejte si i mapu cílových PR skupin (víme pak, kdo nás může potenciálně poškodit)

-       Na základě zodpovědné analýzy sepište témata, která se vás mohou týkat (i ta, která neumíme ovlivnit)

-       Ve třetím kroku si určit, jak nám která skupina může komunikačně ublížit a za jakých okolností by se to mohlo stát

-       Z každému z témat pak připravit vhodné reakce (stačí v obecné rovině, neznáme totiž další okolnosti)

3 varianty reakcí při komunikační krizi:

-       Mlčet (bude zapomenuto, ale není to dobré pro PR)

-       Reakce na každou výtku (nevyplácí se)

-       Kompromis – vysvětlit, říct svůj názor a pak mlčet (řekli jste, co jste chtěli, nevracejte se už k tomu a neobhajujte každý další krok)

Jak prodávat marketingovým způsobem

O každém zákazníkovi bychom si měli zjistit co nejvíce informací ještě předtím, než se s ním setkáme. Můžeme tak hledat pomocí jeho:

-       Firemního profilu

-       Firemní historie

-       Firemní mise, vize, hodnoty

-       Produktové portfolio

-       Portfolio zákazníků

Kterákoliv firma o sobě vypovídá mnoho zajímavého nejen tím, co o sobě říká, ale jakým způsobem. Posluchač totiž vnímá obsah pouze 7 % z celkového dojmu. Zaměřuje se totiž především na to, jakým způsobem mu sdělení předáváte a jak u toho vypadáte.

Budování marketingové osobnosti

Jakožto podnikatelé, kteří o sobě chtějí dát vědět co nejvíce lidem, bychom měli budovat nejenom značku našeho produktu, záleží totiž také na osobní značce. Mám pocit, že když lidé ví, kdo za danou firmou stojí, jsou schopni o to více emočně k firmě přijmout a mít jí za tzv. „love brand“. A jsme opět u tvrzení, že hlavní věc, která prodává, jsou emoce.

A jak osobní značku budovat?

-       Napsat knihu

-       Vést odborné semináře týkající se mé firmy

-       Psát blog

-       Moderování diskusí

-       Najít téma, ve kterém jsem si jistá a vyjadřovat se o něm v médiích

Tento bod jsem vlastně začala nevědomky dělat, když jsem začínala s vizážistikou a na sociálních sítích si začala budovat komunitu. V podstatě jsem začala tento princip praktikovat z úplně druhé strany. Nejprve jsem přidávala fotky, kterými jsem chtěla inspirovat ostatní. Postupem času se mi začínaly ozývat klientky s tím, že by ode mě chtěly nalíčit na ples či svatbu a já si tak založila svůj mini byznys, který mi klape do teď. A myslím, že na tomto principu je založeno obrovské množství lidí (influenceři), kteří taky neměli počáteční myšlenku vydělávat si na základě toho, že se budou prezentovat online (tedy, aspoň to všichni tvrdí v rozhovorech :D). Takže bych řekla, že je až nezbytně důležité ukazovat našim zákazníkům (především u b2c) naši osobu, pozadí našeho podnikání a naši spojitost s tím, co děláme.

Zhodnocení knihy

Knížka nebyla špatná, líbí se mi, že není psána moc formálně a tím pádem je velmi dobře čtivá. Na druhou stranu jsem v ní úplně nenašla to, co jsem hledala, ale mám i tak spoustu věcí, nad kterými přemýšlím a pokouším se je realizovat (nebo už jsem zrealizovala)

Knížce bych dala tak 6.5/10. :)



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Václav Švec - 30.11.2020 - 17:42


Super. Blížíš se k ATP! ;)

Nejnovější eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 0

03.12.2021

Kategorie: Vedení

Body: 0

03.12.2021

Kategorie: Společnost

Body: 0

03.12.2021

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

03.12.2021

Kategorie: Učení

Body: 0

02.12.2021

Kategorie: Koučování

Body: 0

02.12.2021

Sleduj nás na sociálních sítích: