Radikální otevřenost


3 body

Hodnocení: 50 %

Přidáno: 28.09.2021

Radikální otevřenost: Jak být silným lídrem a přitom neztrácet lidskost   Kim Scott

Buďte radikálně otevření a dávejte zpětnou vazbu. Tyto věty mě provázeli celý prvák. A to byl přesně ten důvod, proč i já jsem se nakonec k této knize dostala. I přesto, že střípky teorie jsem dostávala ze všech stan a praxi jsem si radikální otevřenost několikrát vyzkoušel společně s Fílo převážne u projektu TBARF tak mě tato kniha opravdu nadchla a předčila mé očekávání. 

Očkávala jsem že kniha bude pojednávat pouze o komunikaci a předávání zpětné vazby, ale nebylo tomu tak. Život Kim Scott je pro mě opravdu inspirující, její pohledy z manažerských pozic velkých firem Google, Apple, způsoby fungování těchto firem a její principy komunikace a praktické zkušenosti z jejího života, celkově způsob jak tuto knihu pojala mě nadchl. Jako poslední bod úvodu této eseje bych ráda zmínila, že v této eseji nechci popisovat 4 styly (kvadranty) komunikace, protože věřím, že většina studentů je již zná (pokud ne otevřete si jinou esej :), ráda bych se zde pokusila popsat další, jiné myšlenky, které mě v knize zaujali.  


Na začátku knihy se dozvíme jaké typy lidí dle přístupu vůči kariéře můžeme ve firmě nalézt- rockstars (pozvolná trajektorie karerního růstu) a superstars (strmá trajektorie karerního růstu).  



První kapitola spolu s pátou kapitolou se zabývají vztahy. Kim zde popisuje jak důležité je budovat radikálně otevřené vztahy a proč.



Vztahy tvoří jádro práce a určují zda zvládnete 3 za které mate jako manager odpovědnosti:


Následující čtyři kapitoly se zabývají vedením týmu, motivací a společnými výsledky.



Při propouštění zaměstnanců je potřeba se zeptat na tyto tři otázky:


Poskytli jste radikálně otevřenou zpětnou vazbu? (Poskytli jste dostatečný osobní zájem?)

Chápete jaký dopad má zaměstnancův výkon na ostatní členy týmu?

Poradili jste se s někým dalším?


Jak přimět lidi v týmu, aby si vzájemně naslouchali?:


  1. Jednoduchý systém, který zaměstnancům usnadní přicházet s novými nápady a formulovat stížnosti
  2. Zajistit, aby se na některé z podmětů reagovalo
  3. Vysvětlit, proč se na zbylé ještě nereagovalo


Sedmá a osmá kapitola, pro mě nyní byli jedny z nejpřínosnějších. Řeší se v nich firemní kultura a výsledky. 


Kim zde popisuje důležitost 45ti minutových rozhovorů, které by se měli konat tři. 

První zaměřený na motivaci jedinc, druhý na jeho sny a třetí na vytvoření 18ti měsíčního plánu. Dále zde popisuje proces přijimání a propouštění zaměstnanců a situace, které se mouhou stát, když se propouští příliš a když vůbec. Popisuje zde, že na propouštění by se nemělo čekat příliš dlouho a že je dobré dělat schéma výsledků-> zaměstnanci by měli psát konkrétní jméno, aby bylo explicitně vidět, který ze zaměstnanců nepodává dobré výsledky, to se mi pojí s Halo Theroy, kterou bysme také měli začít dělt pravidelně. 



4 důvody proč se musíte snažit nekvalitní výkon rozpoznat co nejdříve.


  1. Je to fér vůči selhávajícímu zaměstnanci, dáváte mu čas problém řešit
  2. Je to fér k firmě, dramaticky snižujete riziko, ze se zaměstnanec s vámi bude soudit 
  3. Je to fér k vám, nepodkope to vaši důvěryhodnost
  4. Na slabí výkon musíte reagovat včas kvůli lidem, kteří si vedou skvěle. Když tolerujete špatnou práci chováte se nefér k zaměstnancům, kteří si vedou skvěle.


Jak společně dosáhnout výsledků rychleji:


Dvoustranné schůzky

-> slouží k poznání a naslouchání



Porady


Čas na přemýšlení

- blokovat si čas na přemýšlení- >tento čas by měl být svatý


Velké diskuse

-> slouží k budování firemní kultury

-> nutný zápis, ego za dveřmi, prohazování rolí 


Rozhodovací porady

-> držte se faktů

-> rozhodnutí musí být konečná


Celofiremní setkání zaměstnanců

-> aby byly všichni na jedné lodi

-> 2 části prezentace+ dotazy


Čas kdy se neschůzuje

-> čas na realizaci projektů 


Systém Kanban

-> systém plánování 

-> má se udělat, dělá se, dokončeno

(Tři sloupce, tabule, papírky, napadá mě, že k tomuto by se dalo využitvat Trello)


Vstaňte od stolu

-> ptejte se, choďte mezi zaměstnanci, zjišťujte drobné problémy

-> dejte najevo ze na drobnostech záleží 


Vědomě budujte firemní kulturu 

-> všichni vás sledují, ale to neznamená, že je vše o vás

-> Vaše činy by měli odrážet firemní kulturu.


Shrnutí na závěr: 


Berte zpětnou vazbu!

Naslouchejte!

Uveďte metody v praxi.

Veďte rozhovory o kariéře.

Lidé se mění a vy se musíte měnit s nimi.

Dávejte bezprostřední zpětnou vazbu v krátkých rozhovorech 2-5 minut.

Zaveďte konfrontaci přímo nepodporujte rozhovory za zády. 

Vyhraďte si čas na přemýšlení.

Plánujte pro svůj tým budoucnost. 




Hodnocení: 50 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 08.11.2021 - 14:52


Bylo by zajímavé mít ještě v eseji závazky, akční kroky, které podpoří individuální ATP :-)...

Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: