Proč spíme


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 25.03.2021

Proč spíme   Matthew Walker

Proč právě tato kniha?

 Knihu jsem si vybral, jelikož miluji spánek a zajímá mě lidské tělo z hlediska biologie. Chtěl jsem se dozvědět, jak spánek funguje, kde se berou sny a jaký vliv má na člověka dlouhodobě snížená hladina přijímaného spánku. Zároveň mi knihu doporučilo pár mých přátel.

O čem tato kniha je? 

 Kniha popisuje vše možné, co se týká spánku. Počínaje tím, kde se spánek vzal, jaké má fáze, až po to, jaký má na nás vliv a co se vlastně v těle děje, když spíme. Myšlenky uvádí na případech zasazených do kontextu dnešní doby. Často nabádá k myšlence toho, že je stávající systém špatně nastavený.

Co jsem si z knihy odnesl?

 Z knihy jsem si toho odnesl opravdu hodně. Nejzajímavějším pro mě bylo se dozvědět, že existují dvě fáze spánku. Non rapid eye movement (NREM) a rapid eye movement (REM). Při NREM fázi se ukládají znalosti z krátkodobé paměti do dlouhodobé. Tato fáze je velmi spořádaná a klidná. Kdežto při REM fázi dochází k velké aktivitě, srovnatelné se stavem bdělosti. V REM fázi hlavně sníme. Mozek využívá své kreativity a vytváří různé, často absurdní, sny. Fáze se samozřejmě střídají, ale každá převažuje v určitou část noci. Například NREM fáze je specifická pro první část noci, takže ti, kteří chodí spát pozdě se ochuzují nejen o ukládání znalostí do dlouhodobé paměti, ale i o mnoho dalšího.

 Dále mě velmi zaujal koncept skřivanů a sov. Před přečtením knihy jsem si myslel, že se tím lidé vymlouvají, aby nemuseli vstávat. Ale nyní mi to dává smysl. Příroda to zařídila tak, že geneticky zakódovala tuto informaci, aby se skupiny mohli střídat na stráži. Skřivani chodili spát brzy circa okolo 8-9 a vstávali okolo 4-5. Sovy chodili spát okolo 1 hodiny a vstávali v 9. Tím pádem nebyly pokryty jen zhruba 4 hodiny. V dnešní době se na toto rozdělení nebere zřetel. I přes to, že se za poslední století začátek pracovní doby posunul, tak je systém nastaven špatně. U toho vyvstává otázka, jak tedy systém změnit. Myslím si, že by stačilo sestavit dotazník, který by zahrnoval otázky typy, kdy jedinec cítí největší produktivitu, únavu, jak se mu vstává ráno apod. Systém střídání lidí během dne by mohlo mít několik pozitivních efektů. Lidé by byli produktivnější, spokojenější a nebylo by tolik ranních a odpoledních kolon. Já osobně bych rád tento systém v mém podnikání zavedl. Sám se považuji za skřivana a v rodině mám pár sov. Každý máme produktivní čas v jinou část dne a vidím, že je brzké vstávání ubijí.

 V neposlední řadě jsem se utvrdil v tom, proč chodím spát brzy a dopřávám si minimálně 8 hodin spánku. Spánek, který ztratíme už totiž nikdy nedoženeme. Tělo se s tím nějakým způsobem popere a dorovná alespoň část, ale nikdy už vše. Kvalitu spánku narušují i další věci jako je alkohol a káva. Alkohol znemožňuje upadnout do hlubokého spánku, a tak se mu nedostávají potřebné látky na tvorbu imunity a nejen to. Spánek má nespočet pozitivních vlivů na tělo. Káva by se neměla pít po 4 hodině odpoledne, jelikož kofein usedá na receptory, kde se spotřebovává adenosin. Neznamená to, že neusnete, jen v těle potom zůstane látka, která se má během noci spotřebovat a která bude následující den vytvářet stavy únavy. Já kávu nepiji vůbec, takže si s tím tolik hlavu nedělám. Ale kofein se v menší dávce objevuje i v čokoládě a je v jiné formě v podobě teinu v některých čajích.

 Spánek jako prevence. Dodržování 8 hodin spánku může oddálit expresi genu s Alzheimerovou chorobou, jelikož během spánku dochází k čištění těla, v tomto případě beta-amyloidu. Dostatečný spánek je i dobrá prevence pro diabetiky II. typu.

Jak jsem vědění aplikoval do praxe?

 Já jsem toho tolik neměnil, jelikož se řídím pravidlem 8 hodin spánku už dlouho. Chodím spát v 10 hodin a vstávám mezi 6-7 každý den. Díky knize jsem se v tom určitě více utvrdil. Co jsem ale začal dělat jsou siesty. Odpolední spánek je blahodárný. Může například předejít několika kardiovaskulárním problémům. Při výzkumech se zjistilo, že lidé, kteří si dávají siesty, udrží déle pozornost a zapamatují si během dne daleko více věcí. Z vlastní zkušenosti to mohu potvrdit. Já jsem byl vždy k večeru naprosto nepoužitelný a neměl jsem už na nic kapacitu. Teď když si dávám odpolední 20 minutovky, tak mám mnohem více energie a nemám problém s tím se učit večer. Do budoucna bych si chtěl tento návyk udržet. To mě přivádí k tomu, že bych rád navrhl, jestli bychom v TAPu nechtěli vytvořit koutek, kde by se dodržoval klid. Mohli bychom si tam dát siestu, nebo si v tichosti přečíst knihu. 




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Adam Šulc - 09.04.2021 - 15:20


Esej se mi líbí, velkou část z ní věnuješ tomu, co jsi si z knihy odnesl a jak využíváš v praxi. Také je super, že přemýšlíš nad akčními kroky.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

24.01.2022

Kategorie: Management

Body: 3

24.01.2022

Kategorie: Společnost

Body: 3

24.01.2022

Kategorie: Vedení

Body: 2

24.01.2022

Kategorie: Management

Body: 3

24.01.2022

Kategorie: Vedení

Body: 0

24.01.2022

Sleduj nás na sociálních sítích: