Práce leadrů - Radikální otevřenost


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 06.07.2021

Radikální otevřenost   Kim Scottová

Nezapomeňme konfrontovat přímo a projevovat osobní zájem

 

Díky této knížce jsem si uvědomit jak důležité je konfrontovat lidi přímo. A nemyslím tím na druhé řvát, ale říct mu to co udělal dobře a co špatně. A říct mu to hned.

 

Osobně jsem se nejspíše ocital v kvandrantu ničivé empatie, kdy mi na druhém záleželo, ale nekonfrontoval jsem ho přímo.

Vždycky jsem se snažil být empatický a mít pochopení pro chová ostatních.

Bohužel pokud druhé nekonfrontuju přímo, tak jim vlastně ubližuji od toho "ničivá empatie". Když jim neposkytnu zpětnou vazbu, nikdy se nezlepší, neposunou, nevyrostou.

 

Samozřejmě je zde mimo konfrontace přímo také druhá složka k radikální otevřenosti. Tou je projevovat opravdový osobní zájem.

To je ohromně důležitá část, protože pokud ostatní neucítí, že nám na nich doopravdy záleží, zpětnou vazbu můžou vnímat jako útok na jejich osobu. Odmítnou jí a opět se nijak neposunou.

 

 

Situace, Chování, Dopad

Někdy si nejsem jistý jak se chovat radikálně otevřeně, jak a konfrontovat přímo a přitom projevit osobní zájem. Možná někdy stačí, že se obecně o člověka zajímám, říct mu danou věc v soukromý, nemusím řešit jestli jsem zrovna projevil osobní zájem nebo ne. Ale jak bylo v knize popsáno nezáleží na tom jak to řekneme/myslíme, záleží jen na tom jak to ten druhý pochopí. Proto bychom zpětnou vazbu měli dávat jen osobně, popř. na telefonu abychom se ujistili, že byla pochopena správně.

 

Když nevíme kde začít se zpětnou vazbou ať už pozitivní či negativní nabízí se použít trojice Situace - Chování - Dopad, která se mnou rezonuje.

Říct kdy, kde se chování stalo, aby si člověk mohl vybavit konkrétní situaci. Chování, které dotyčný udělal. A dopad jaký jeho chování mělo. Díky tomu, že člověk ví co udělal a jaký to mělo dopad, může se z toho použit a přístě vyřešit situaci jinak popř. dělat podobné věci častěji.

 

GSD cyklus (Get stuff done)

 

Naslouchejte - novým nápadům

 

vyjasňujte - nové nápady jsou křehké a proto je důležité je rozvíjet a vyjasňovat. Často u nás byli na TS nápady odsuzovány hned v počátku aniž bychom u nich šli do hloubky. Nejspíše proto se mluví o divergenci a konvergenci. V divergenci máme podle mě naše nápady a perspektivy rozvíjet, vyjasňovat a poté v konvergenci diskutovat a vybrat. My jsme tyto fáze neoddělovali. Jedna polovina už chtěla udělat rozhodnutí, zatímco druhá chtěla ještě pokračovat v rozvíjení nápady. To způsobilo, že když se někdo snažil přinést nový nápad, něž ho stihl vysvětlit, rozvinout, nápad byl odmítnut, abychom se posunuli o krok "blíže" k rozhodnutí. Část lidí byla však nespokojená s divergencí a tak se do ní stále vracela a rozvíjela další perspektivy a část lidí zase divergenci uzavírala, jelikož se chtěla posunout do konvergence.

 

diskutujte - když jsou nápady rozvinuté, měli bychom o nich diskutovat

 

rozhodněte - rozhodnout co uděláme můžeme až na dalším meetingu s lidma, který se na rozhodnutí chtějí podílet nebo můžeme třeba zvolit zodpovědnou osobu za rozhodnutí

 

přesvědčujte - musíme přesvědčit zbytek týmu, aby byli plně zapojení do realizace vybraného nápady

 

realizujte - implementace

 

poučte se - reflexe

 

 

Úkol leadrů

Úkolem leadrů v našem (Tiimi) prostředí je podle mě pozvednout ostatní na vyšší úroveň. Pracovat s ostatními, vtáhnout je do hry, pomoci jim se zlepšovat, angažovat, být proaktivní a celkově růst. Myslím si, že toto platí obecně. Samozřejmě každá svá role má další specifické úkoly (např. projektový manažer - organizuje práci v projektu atd.).

Tato podpora je pro celý tým ohromně hodnotná, alespoň z mého pohledu.

Samozřejmě to je výhodné i pro leadery, ti se mohou naučit hrozně cenné dovednosti a ve světě byznysu tak mohou několikanásobně stoupnout na hodnotě.

 

Ten kdo umí vést lidi, pracovat s jejich motivací, vtáhnout ostatní dovnitř, zapojit je a najít pro ně správné místo kde budou podávat kvalitně odvedenou práci, ten kdo umí lidi motivovat, inspirovat a dodat jim kuráž a sebevědomí. Umí řešit konflikty, dávat kvalitní zpětnou vazbu a vést přikladem. To je člověk, kterému by firmy utrhli ruce a po kom budou jen prahnout. Dostat se do práce svých snů takovému člověku nebude dělat sebemenší problém a problém mu nebude dělat ani si jí vytvořit.

 

Roberta Kiyosaki ve své knize Cashflow kvadrant říká, že úspěšný majitel firem musí umět dvě věci: technické dovednosti a pracovat s lidmi. A práce s lidmi je ta težká věc.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 06.09.2021 - 08:04


Cítím klid po přečtení eseje :-). Zdá se to být tak jasné, praktické a užitečné. Je to ale jednoduché? Právě proto, že záleží, jak druhý vezme zpětnou vazbu si říkám - je to výzva - záleží na slovech, která vybereme, záleží na tónu a neverbální komunikaci, záleží na složení vět a pořadí slov v ní a je v tom tak velký prostor pro nedorozumění...

Nejnovější eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 1

18.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

18.04.2024

Kategorie: Vedení

Body: 3

18.04.2024

Kategorie: Management

Body: 0

18.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: