Knihu jsem si přečetla na milá doporučení z Téček z vyšších ročníků, když jsem hledala, co přečíst jako prvním a odstartovat tak kariéru v esej bance. Mým cílem bylo najít rady, chyby a triky – jak můžu začít i já podnikat z lavice?
Na začátku je krátká předmluva autorů, kteří vysvětlují styl, kterým je kniha napsaná – píšou svému mladšímu já, kterému se snaží předat vlastní zkušenosti a tím pomoct čtenářům, začínajícím podnikatelům. Kniha slouží jako návod, jak začít podnikat – ovšem projekt si každý musí dosadit svůj. Adam s Pavlem také radí, že kniha by neměla zůstat ležet v knihovně, ale během práce na vlastním projektu by se k ní měl člověk vracet a hledat to, co zrovna potřebuje.
První část nutí čtenáře se zamyslet nad svou motivací a svým PROČ chci vlastně podnikat, co mi to může dát a nemůžu něco ztratit? Na tyhle otázky odpovídají nejenom autoři, ale také podnikatelské osobnosti jako například Jan Veselý (EduFórum, leancanvas.cz), Tadeáš Kula (Reknihy, Cestolidi), Richard Hes (kondiční trenér a výživový poradce) a další, kteří přispěli svými zkušenostmi.
Celý zbytek knihy je v podstatě návod, jak krok po kroku začít pracovat na svém projektu; zaměřuje se vždy na produkt i na službu, takže má nezkušený podnikatel o to jednodušší start. Sama jsem některé techniky znala a se spoustou myšlenek se ztotožnila. Proto bych tady chtěla zvýraznit věci, které se mnou nejvíce rezonují nebo jsou pro mě nové.
„Začal bych podnikat, ale potřebuji dobrý nápad.“
Rozhlédni se kolem sebe. Co se dá s věcmi dělat? Nešlo by je předělat? Co lidem chybí? Co bys ocenil? Co tady není, ale v zahraničí je to běžné?
Lean Canvas – pokud už máš ten miliónový nápad, je potřeba ho učesat a udělat byznys plán. K tomu slouží právě Lean Canvas: návodná tabulka, jednoduchý byznys plán, která pomáhá s ujasněním si, co představuje tvůj projekt a kdo jsou tvoji zákazníci. „Vyplnění Lean Canvasu ti zabere jen pár desítek minut, ale ušetří stovky minut či hodin budoucí práce.“
Metoda 5 proč, aneb neřeš problém, který řešit nemáš. Série návodných otázek, která ti pomůže dostat se k podstatě, jaký přesný problém nebo potřebu tvůj projekt řeší.
Fast food:
I. Proč člověk chodí do fast foodu? Má hlad.
II. Proč si neuvaří doma? Nechce se mu vařit.
III. Proč nezajde na večeři k rodině? Chce mít klid.
IV. Proč si nekoupí rohlík s pomazánkou? Má chuť na něco dobrého, co ho potěší.
V. Proč si nezajde do klasické restaurace? Nechce na jídlo čekat. Jídlo ve fast foodu bude levnější.
Avatar zákazníka. Neznalost zákazníka a cílovky je jeden z nejčastějších příčin neúspěchu. Avatar zákazníka je modelový příklad, kdo je ideální zákazník pro můj produkt nebo službu. Doprostřed papíru si nakresli panáčka a kolem něj odpovědi na návodné otázky: Jaké jsou potřeby a problémy zákazníka? Jakého je pohlaví a jaký je jeho věk? Jaké jsou jeho vlastnosti? A podobně. Při práci na projektu se neustále ptej „Jak by to chtěl můj avatar?“
FFF = family, friends and fools. S prodejem produktu či služby začni právě u nich! Tvoje nejbližší okolí ti i na začátku projektu bude věřit a podporovat tě.
Marketing a reklama: správná reklama má u zákazníka vyvolat potřebu – toho, že právě Tebe a tvůj projekt potřebuje. Na začátku rozhovoru se zákazníkem vyjmenuje ideálně 3 body: co to zákazníkovi přinese a co může získat. Snaž se vyvolat emoce – ty prodávají. Lidé obecně víc nakupují na základě emocí a pocitů, než logiky. Se zákazníky budu důvěru – buď otevřený a upřímný, zajímej se, ptej se a naslouchej.
KISS = keep it simple, stupid! Mysli prakticky: rozumně a selsky. Právě díky tomuto myšlení ovládl Henry Ford v roce 1927 celkem 50 % amerického trhu s prodejem aut.
Paretovo pravidlo 80/20 – 80 % výsledků pramení z 20 % práce. Nauč se správně rozpoznávat, co je těch důležitých 20 % práce. Jinak budeš dřít na 80 % a získáš jen 20 % výsledku.
„Obklopuj se lidmi, kteří Tě posouvají.“ Každý z nás je průměrem 5 nejbližších lidí, se kterými tráví čas. Uvědom si, s kým trávíš čas. Opravdu Tě tohle okolí bude podporovat i v tom nejšílenějším projektu, protože v Tebe věří? Neboj se odstřihnout lidi, kteří tě táhnou dolů.
SMART – technika, pro nastavování cílů, která je už podle názvu smart. Každý Tvůj cíl by měl být:
Specifycký,
Měřitelný,
Akceptovatelný,
Realistický,
Termínovaný.
Díky tomu pro tebe bude jednodušší cíl splnit.
Suma sumárum jsem opravdu ráda, že jsem si knížku přečetla. Předala mi spoustu know-how a použitelných rad, kterými se budu řídit do budoucna.
V praxi jsme už v týmu využili Lean Canvas – s jeho pomocí začínáme plánovat první projekty, které si budeme sdílet na byznys meetingu další týden. Děláme s týmem tedy první kroky, jak začít podnikat z lavice a posunout se dál. Navzájem se podporujeme a spolupracujeme – trávíme čas s lidmi, kteří nám pomáhají se posouvat dál.
Těším se, až se budu ke knížce vracet při realizaci společného projektu. Nevím jak vy, ale já budu radši žít jako orel, než jako škeble.