Pětka disciplín


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 15.09.2024

Pátá disciplína: Teorie a praxe učící se organizace   Peter M. Senge

Proč jsem si knihu vybral?

Knihu jsem si vybral na základě toho, že jsem koncem 2. semestru došel k prozření, že moje osobní vize není tou vizí, kterou já potřebuji. Změnili se mé potřeby a s tím i má vize. Jelikož jsem tuto základní knihu ještě nečetl, přišel jsem sem hledat odpovědi na to, jak vizi najít.


K čemu 5 základních pilířů v knize slouží?

Vytváření společné vize posiluje dlouhodobé zaujetí. Mentální modely se zaměřují na otevřenost, která je potřebná k tomu, abychom dokázali vynést na světlo nedostatky ve způsobu, jímž v současnosti vnímáme svět. Týmové učení rozvíjí schopnost skupin lidí nacházet za jejich osobními pohledy ještě širší a celistvější obraz. A osobní mistrovství upevňuje osobní motivaci k tomu, nepřetržitě poznávat, jak naše jednání ovlivňuje náš svět. Systémové myšlení umožňuje porozumět i tomu nejjemnějšímu aspektu učící se organizace – novému způsobu, jímž jednotlivci vnímají sebe a svůj svět. Systémové myšlení je disciplína umožňující vidět celky. Je to rámec spíše pro rozporování vzájemných vztahů než pro nahlížení věcí, spíše pro zaznamenávání vzorců změny než klidových „momentek“.


Osobní mistrovství (OM)

Organizace se učí pouze prostřednictvím jednotlivců, kteří se učí. To, že se učí jednotlivci, ovšem není zárukou organizačního učení. Avšak bez učících se jednotlivců nemůže k žádnému organizačnímu učení dojít. Vzájemné srovnání vize (toho, co chceme) a jasného obrazu současné situace (kde s nacházíme) vyvolává „tvůrčí napětí“. Podstatou OM je osvojování si toho, jak ve svém životě vyvolávat a udržovat tvůrčí napětí.

„Učení“ v kontextu OM neznamená získávání většího množství informací, ale zvyšování schopnosti dosahovat v životě výsledků, které skutečně chceme. Je to celoživotní tvořivé učení.

Osobní vize je podstatou pro tvůrčí napětí. Rozdíl mezi tím, kde jsem a kam se chci dostat. Schopnost soustředit se na nejvyšší a nejvýznamnější vnitřní tužby, nejen na druhořadé cíle, je základem osobního mistrovství.

V rámci OM musíme pracovat na tom, abychom se naučili oddělovat to, co skutečně chceme, od toho, co si myslíme, že musíme udělat, abychom toho dosáhli. Důvod, proč je tato dovednost tak významná, spočívá v citlivosti podvědomí na jasné soustředění. Když nemáme jasno v tom, jaké jsou naše krátkodobé cíle a jaké jsou naše skutečné vnitřní cíle, podvědomí nemá žádné vodítko ve věci priorit. Umění efektivní práce s podvědomím zahrnuje mnoho technik. Efektivním příatupem k soustřeďování podvědomí je technika bdělé tvorby představ, vizualizace.

Pozn.: Nejde o to, jaká vize je: jde o to, jak vize působí.

ATP na OM: Mám takové dva body, které jsem si u čtení o OM uvědomil. Prvním je, že když převezmu odpovědnost za své učení, nemohu si v týmu nechat lidi, kteří se OM a učení nesnaží. Protože jakmile se jednotlivci vy našem týmu dlouhodobě neučí, neučím se pak ani já, či se učím méně. Díky tomuto už vím, že členy týmu, kteří se neučí alespoň OM, tým spíše brzdí (a brzdí i sebe, protože ztrácejí čas). Druhým bodem je připomenutí důležitosti vizualizace. Rád bych tedy do svého ranního rituálu zakomponoval vizualizaci na tentýž den a vytvořil tak větší tvůrčí napětí.


Mentální modely (MM)

Často se stává, že nové pohledy se nedaří uplatnit v praxi, protože jsou v rozporu s hlubokými vnitřními představami o tom, jak funguje svět, s představami, jimiž se necháváme omezovat tak, že se držíme dobře známých způsobů myšlení a jednání. Proto je disciplína řízení mentálních modelů – odhalování, prověřování a zlepšování našich vnitřních obrazů toho, jak funguje svět – příslibem významného průlomu na cestě k vytváření učící se organizace. Jinými slovy, praktické uplatňování „zkoumání a obhajování názorů“ znamená být ochoten odkrýt meze vlastního myšlení – ochotu připustit, že se mýlíte. Jedině tak se druzí dokáží chovat stejně.

ATP na MM: Stále cítím, že MM je velmi složitá disciplína, kterou aktuálně ještě nechci zdokonalovat. Mám před sebou základnější pohyby svých myšlenek. Jakmile se dostanu na patřičnou úroveň mentální vyzrálosti, pustím se do zkoumání MM více do hloubky.


Sdílená vize (SV)

Sdílená vize je vizí, které je bytostně oddáno velké množství lidí, protože je odrazem jejich vlastní osobní vize. Právě tím získává svou energii a podněcují angažované zaujetí.

SV podněcuje odvahu postupovat riziko a experimentovat. Když jsou lidé pohlceni nějakou vizí, často se stává, že nevědí, jak ji realizovat. Experimentují. Mění směr a zahajují další experiment.

ATP na SV: To nejdůležitější, co jsem si díky této kapitole uvědomil je rozdíl mezi posláním a vizí, díky kterému jsem si sestavil svou osobní vizi i své poslání. Druhým a neméně důležitým uvědoměním je to, že náš tým stále nemá funkční vizi. Otázkou však je, zda ji chce mít. Zda cíl není aktuálně více motivující. Uvidíme. Jakmile se začne otázka týmové vize řešit, vnesu do toho svůj pohled a také pocity z této kapitoly.


Týmové učení (TU)

TU je proces vylaďování a rozvíjení schopností týmu dosahovat výsledků, po nichž členové týmu opravdu touží. Opírá se o disciplínu vytváření sdílené vize. Staví také na osobním mistrovství, neboť nadané týmy jsou tvořeni nadanými jedinci. To však nestačí. Součástí disciplíny TU je zvládání umění vést dialog a diskutovat. Dialog a diskuse se mohou doplňovat, avšak většina týmů je nedokáže odlišit a vědomě přecházet od jedné této formy k druhé.

TU je týmovou dovedností. Skupina nadaných jednotlivců, kteří se dychtivě učí, nevytvoří nutně učící se tým, stejně jako skupina nadaných sportovců nevytvoří nutně skvělý sportovní tým. Učící se týmy se učí, jak se učit společně.

ATP na TU: Ještě nejsem učící se tým. Snažíme se hledat způsoby, jak se efektivně učit. Avšak po detailnějším rozboru kapitoly mi přijde znovu, že né všichni se v našem týmu chtějí učit. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet, pokud však někdo bude bránit týmovému učení, měl by jít z kola ven.


Možná ATP není tak obsáhlé, ale je to tak děláno schválně. Tato kniha ještě není pro mě. Nedivím se že tento předmět chtějí posunout až do třetího ročníku. Je velmi složitá a potřebuje více času na zpracování. Aktuální ATP je tedy to, co mohu aplikovat hned. Při dalších výzvách se k ní vrátím a dalším kolečkem ATP posunu své znalosti na vyšší úroveň.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: