Pět disciplín


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 23.08.2024

Pátá disciplína: Teorie a praxe učící se organizace   Peter M. Senge

Obsah



Osobní mistrovství 


První kapitola pojednává o důležitosti osobní vize. Tato vize by měla být konkrétní a měla by nás dostatečně inspirovat. Zároveň bychom si měli uvědomit a nastavit si jak dlouhodobé, tak krátkodobé osobní cíle, které nás budou nutit se neustále zlepšovat a učit se. Což je nikdy nekončící proces. Takoví jednotlivci jsou pak více motivování přispívat k týmovému úspěchu v rámci organizace. Organizace se stává pak více adaptabilní. 

Chuť neustále se zlepšovat a rozvíjet jsem měla již před studiem na Tiimi, ale Tiimi tuto chuť akorát mnohonásobně zvýšila. Nemám ráda stát dlouho na místě, klesá pak moje motivace a nejsem sama se sebou spokojená. Naopak potřebuju vidět neustálý posun. 


Mentální modely


Mentální modely jsou jak vědomé tak nevědomé zakořeněná přesvědčení, která zkreslují naši realitu a ovlivňují naše chování. Člověk by měl být otevřený k jejich změně. Mezi tuto otevřenost patří například otevřenost vůči zpětné vazbě. Správné nastavení mentálních modelů mohou podpořit otevřenost k novým příležitostem. V rámci organizace pomáhá vzájemné rozpoznání a pochopení mentálních modelů k efektivnímu řešení konfliktů, adaptabilitě na trhu a zavádění inovací. 

S příchodem na Tiimi se zvýšila i má ochota naslouchat názorům ostatních a přijímat zpětnou vazbu.  

Sdílená vize

Je jinými slovy sdílená představa, která má motivovat členy k dosažení společných cílů. Všichni by s touto vizí měli souznít. Je naprosto přirozené v průběhu času tuto vizi obnovovat a upravovat. Udává celému týmu, ale i organizaci směr. 

S nastavením týmové vize jsme měli ze začátku problém, bylo těžké najít propojení mezi všemi členy týmu tak, aby nebyla příliš abstraktní a nekonkrétní a neustále nás dostatečně motivovala. Po čase jsme zjistili, že nám naše týmová vize nevyhovuje a nemotivuje nás, proto jsme ji změnili. Aktuální vize je již pro všechny členy týmu daleko akceptovatelnější. 


Týmové učení 


Schopnost týmu se společně učit a využívat znalosti k dosažení větších výsledků. K tomuto slouží zejména dialog. Zvyšuje se tak týmová odpovědnost a spolupráce. Týmové učení v organizacích přispívá k inovacím. 

K těmto účelům slouží TS, kde probíhá ono týmové učení. Za toto týmové učení jsme odpovědni všichni členové týmu. 


Systémové myšlení


Pochopení komplexnosti celkových systémů organizace a jejich vzájemných propojení. 

S tímto mi pomohla zejména tato kniha a taktéž Action Learning. Často jsem ze začátku viděla pouze jednotlivé konkrétní systémy, vnímala jsem je však separátně nikoliv jako celek. 


Závěr


Knihu bych doporučila všem, kteří chtějí více pochopit Tiimi a veškeré její procesy a pochody. Změní člověku pohled na celou organizaci. 





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: