Důvod přečtení:
Navázal jsem na knihu 4 dohody.
Myšlenky knihy:
Kniha neobsahuje pouze pátou dohodu. Mě osobně ale z celé knihy nejvíce zaujala, proto se jí budu věnovat.
,,Buďte skeptičtí, ale naslouchejte.“
Už samotný název této dohody mě zaujal, protože jsem přirozeně skeptický člověk. Kromě pozitiv vidím na věcech z velké části negativa. Dle toho pak posuzuji, zda se mi daná věc vyplatí nebo ne. Dala mi tedy něco nového tato dohoda? Nového ne, ale potvrdila mi můj přístup k věcem i informacím.
Výklad této dohody je následovný:
Člověk by měl být skeptický ke všemu co slyší od druhých lidí. Zároveň by měl být skeptický i sám k sobě. Všichni lidé nám totiž sdělují informace zkreslené podle toho, jak je vnímají oni. Nedělají to schválně a nelžou. Jen tu danou informaci vnímají svým vlastním způsobem. Takto zkreslenou informaci předají nám. A my si ji opět zkreslíme dle svého vnímání. Člověk tedy nemá informacím věřit. Má si je v klidu vyslechnout a položit si otázku „Je tato informace pravdivá? Je to možné?“.
My sami ale máme plnou hlavu různých nepravdivých informací, které nám už byli předány nebo jsme si je sami vytvořili. Což vyplývá i z knihy Faktomluva. I od těchto informací bychom se měli oprostit, protože jsou zkreslené. V hlavě můžeme mít například informaci „V podnikání to nikam nedotáhnu“. Pak bychom si ale měli sami sobě položit otázku „Je pravda, že nejsem dost dobrý abych to v podnikání někam dotáhnul?“ A pokud se nám podaří oprostit od těchto zkreslených informací, velmi nám to pomůže pokračovat ve své činnosti dál.
Důležitou součástí této dohody je ale také naslouchání. Naslouchání bez debat, domněnek, úsudků nebo zavrhování.
Praxe:
S první částí „Nevěřit lidem informace“ nemám příliš problém, jak jsem už uváděl na začátku. Bylo to pro mě spíše potvrzení mého přesvědčení. V běžném životě ale i v našem týmu se mi běžně stává, že mi někdo předkládá zkreslenou informaci, protože ji tak sám vnímá z velké části na základě emočních vazeb.
Druhá část se věnuje naslouchání. Na tom se stále snažím pracovat, protože naslouchání je v podnikatelských týmech velice důležité. A to i podle knih jako je Lídři jedí poslední, nebo Pět příčin selhávání týmu, nebo Učící se organizace. Před nástupem na tuto školu jsem se s lidmi často dohadoval o své pravdě, jejich zkreslenou informaci jsem poslouchat nechtěl a měl jsem tendence jim ji vyvracet. Během Tiimi jsem se ale v naslouchání zlepšil, což mi několik lidí potvrdilo. Nyní si i zkreslenou informaci vyslechnu a pak se snažím společnou debatou vyvodit skutečnou pravdu bez příkras a fantazie.