Proč jsem si knihu vybrala?
Knihu Pátá disciplína jsem si vybrala k předmětu Učící se organizace. Protože jsem nevěděla, co si mám pod pojmem Učící se organizace představit. Chtěla jsem se dozvědět, zda my jsme učící se organizace. Jak můžeme naplnit plný potenciál naší týmové společnosti. Jak funguje Učíí se organizace? Jestli se jí chceme stát, jak toho docílit? A proč jí ještě nejsme?
V této eseji se zaměřím na hlavní koncepty, myšlenky a přínosy, které mi kniha dala.
Kniha mi dala nový pohled na organizaci a její možnosti. Pohled, který zdůrazňuje potřebu ve změně myšlení. „Nemůžete změnit to, jak někdo myslí, avšak můžete mu poskytnou nástroj, jehož používání ho přiměje k tomu, že bude myslet jinak.“ Autor
Pátá disciplína představuje koncepty a nástroje, které vedou k vytvoření učící se organizace. Senge zdůrazňuje potřebu změny myšlení a postojů v organizacích, aby mohly lépe reagovat na rychlé změny ve světě. Hlavní myšlenkou je vytvoření prostředí, ve kterém se lidé neustále učí a inovují.
Jedním z klíčových prvků knihy je koncept "páté disciplíny", která je označována jako schopnost organizace vidět celkový obraz a vnímat souvislosti. Kniha popisuje pět disciplín, které vedou ke skvělému týmovému výkonu: osobní mistrovství, mentální modely, sdílená vize, týmové učení a systémové myšlení.
Osobní mistrovství
První disciplína, "osobní mistrovství," zdůrazňuje nutnost neustálého rozvoje jednotlivce. Lidé v organizaci by měli být otevření novým myšlenkám a schopní se neustále zdokonalovat. Osobní mistrovství vytváří základ pro efektivní týmovou spolupráci, protože každý člen týmu přináší svůj individuální přínos.
Je důležité si zvědomit, že klíčovým prvkem úspěchu našeho týmu bude osobní mistrovství každého jednotlivce. Každý z nás by měl mít tu odvahu a motivaci a chtíč stát se lepší verzí sebe sama. To znamená proaktivitu, aktivní hledání příležitostí k osobnímu rozvoji, sdílení znalostí a dovedností s ostatními členy týmu a podporování se navzájem v individuálním růstu.
Mentální modely
Druhá disciplína, "mentální modely," odkazuje na přesvědčení a představy, které formují naše chování. Vnímám jako důležité uvědomění si vlastních mentálních modelů. Pokud vím, o svých mentálních modelech lépe porozumím sám sobě a svému chování. Uvědomění je první krok k práci s našimi mentálními modely.Tato disciplína nám dává prostor pro inovaci a flexibilitu v myšlení, což je klíčové pro adaptaci v rychle se měnícím prostředí.
Sdílená vize
"Sdílená vize," třetí disciplína, vyzdvihuje potřebu jasné a inspirativní vize, kterou sdílí všichni členové organizace. Vize by měla být živou realitou, která motivuje a udává směr všem členům. Sdílená vize posiluje týmového ducha, propojuje tým.
Vytváření a sdílení společné vize je krokem k úspěchu týmu. Jsem ráda, že náš tým tento krok učinil. Pátá disciplína nám ukazuje, že naše vize by neměla být pouze větou měla by být živoucí silou, která nás spojuje a motivuje. Doufám, že tento efekt přinese naše týmová vize i nám.
Týmové učení
Čtvrtá disciplína, "týmové učení," klade důraz na schopnost týmu efektivně získávat nové znalosti a dovednosti. Organizace schopná týmového učení je flexibilnější a rychleji reaguje na nové výzvy. Týmové učení je pro nás v Tiimi velmi důležité. Pravidelně se s naším týmem týmově vzděláváme dialoogem na našich Training sesions. Vytváříme prostředí, kde sdílení znalostí a zkušeností je běžnou praxí. Pravidelné reflexe nám pomáhají poučit e z našich chyb i úspěchů. Díky tomu se můžeme posouvat kupředu jako tým i jako jednotlivci.
Systémové myšlení
Last but not least, "systémové myšlení." Knížka zdůrazňuje potřebu chápat organizaci jako celek, ve kterém jsou důležité vzájemné vztahy. Systémové myšlení umožňuje předvídat dopady rozhodnutí na celou organizaci a zabránit nežádoucím vedlejším efektům.
Budeme pravidelně analyzovat a chápat vzájemné vztahy v naší organizaci, abychom byli schopní předvídat možné dopady naše rozhodnutí na celkový výkon týmu.
Všechny tyto disciplíny jsou spolu úzce spojeny a jedna bez druhé nebude dobře fungovat. Pro posouvání, rozvoj a neustálé učení se je nutné v týmu ovládat všech pět disciplín. Jejich popis zní hezky, až trošku idealisticky.
Výsledkem zvládnutí všech pěti disciplín je tým, který podporuje své členy a rozvíjí jejich touhu se zlepšovat a rozvíjet. Tým je pružný a dokáže rychle reagovat na změny. Stává se tak konkurenceschopnější a odolnější.
Spoustu principů z knihy je podobným těm, které využíváme i my u nás v Tiimiakatemii.
Skvělý tým nikdy nebyl skvělým od začátku. Musel se učit a naučil se, jak být skvělým týmem. Týmem, ve kterém se jeho členové neustále učí, jak se učit společně.
Závěr
Sengeova myšlenka o učící se organizaci zůstává aktuální a relevantní i v dnešní době, v dnešních organizacích, v naší komunitě i v našem týmu. Tým UniWave má před sebou velkou výzvu vytvořit učící se tým, který bude flexibilní, inovativní a schopný rychle reagovat na měnící se podnikatelské prostředí. Věřím, že aplikace principů z této knihy nám pomůže dosáhnout úspěchu a rozvíjet se jako tým i jednotlivci.