Pátá disciplína


3 body

Hodnocení: 70 %

Přidáno: 21.01.2021

Pátá disciplína   Peter M.Senge

PROČ JSEM SI TUTO KNIHU VYBRALA?


  • Byla doporučená našim koučem Václavem Švecem a paní profesorkou Ivanou Tichou.
  • Zaujala mě díky Learning cell, kterou přinesla Nikuš Mrákotová do training session na téma VIZE.



CO JSEM SE NOVÉHO NAUČILA?


  • Pokud rozebíráme problémy a věci na části, sice je jednodušeji vyřešíme, ale ztrácíme možnost vidět problém v celku (nevidíme všechny důsledky problému, pouze malé části)



METONIA = posun mysli 


  • Sdílená intuice



Naučení se něčemu => základní změna v nás


= Nejde jen o příjem informací = přetváření sebe sama




7 PŘÍČIN PROBLÉMŮ V ORGANIZACI


1. „Jsem tím, co dělám“ = potíže s přeškolováním, změnou profesionální identity


2. „Za to můžou oni“ = neschopnost vidět věci v souvislostech, svádění celého problému na jednu osobu/organizaci


3. Iluze rozhodných kroků = skutečná „proaktivnost“ spočívá spíše v tom, podívat se dovnitř, jak se sami účastníme na vzniku daných problémů.


4. Fixace na události = údaje za kvartál => hrozby jsou z počátku postupné a nevinné procesy


5. Metafora s uvařenou žábou 


6. Klamná představa, že zkušenost nás naučí = ve firmě si nemůžeme dovolit chybovat a sbírat zkušenosti za pochodu. 


7. Mýtus manažerského týmu = před kolektivem nechceme přiznat, že něco nevíme, představuje to pro nás osobní ohrožení 


= každodenní nepřehledné drobné události -> rostou hluboké rozpory => řešení bude pozdě




PILÍŘE 5 DISCIPLÍN



1.OSOBNÍ MISTROVSTVÍ

= dokonalé zvládnutí toho, co dělám


  • Celoživotní, fascinující téma
  • Prohlubování a vyjasňování osobní vize -> trvalý a nekončící proces
  • Soustředěnost energie a pěstování vytrvalosti i objektivity
  • Jednotlivci se učí a zdokonalují své schopnosti



2. MENTÁLNÍ MODELY

= vnitřní představy o světě a tom, jak věci fungují, včetně předpokladů, předsudků i zobecnění, jež mají výrazný vliv na naše jednání.



3.SDÍLENÁ VIZE

= „není to pouze myšlenka, ale zapálení lidí pro věc.“


  • Činí smysluplným vše, co lidé dělají
  • Množství individuálních potřeb vede lidi různými směry -> nutnost sdílení vizí mezi sebou
  • Vytváření společné vize v rámci společných principů -> musí nás motivovat



4.TÝMOVÉ UČENÍ


  • Je třeba určitého správného vyladění ve kterém lidé jednají jako tým a ne skupina jednotlivců s divergujícími zájmy.
  • Dialog => účelem je porozumět, sdílet, ne přesvědčit a vyhrát - jde o otevřenost
  • Diskuze => zahrnuje verbální škádlení, špičkování - přesvědčení ostatních o vlastní pravdě


Základem učících se organizací nejsou špičkový jedinci, ale učící se týmy



5.SYSTÉMOVÉ MYŠLENÍ


  • Chování organizace je výslednicí řady často ve skrytu působících faktorů => nutno chápat v celku jejich působení
  • Potřeba se zabývat problémy struktury a celého systému
  • Každý člen musí porozumět, jakou roli hraje při řešení libovolného problému organizace



Podstata systémového myšlení:


  • vidět vzájemné vztahy spíše než lineární řetězce příčin a následků
  • Vidět procesy změn spíše než statické řetězy reality



ZÁKONY PÁTÉ DISCIPLÍNY


  1. Problémy dneška pramení ze včerejších „řešení“
  2. Akce budí reakci
  3. Kompenzační zpětná vazba má zpoždění
  4. Snadná řešení obvykle nic neřeší
  5. Léčba může být horší než samotná nemoc -> nesystémová řešení, místo řešení jádra problému
  6. Rychle znamená pomalu -> každý systém má svou optimální rychlost fungování
  7. Příčiny a následky nejsou v těsné časové a prostorové souvislosti -> LEVERAGE = pálivý efekt
  8. Malé změny mohou způsobit velké důsledky
  9. Můžeš mít své maso a také jej sníst - ale ne naráz = neřešitelné dilema se může vyřešit změnami, které budou rozloženy v čase
  10. Když rozřežeš slona na dvě části, nedostaneš dva slony = význam vidění v souvislých celcích
  11. Není na koho svalit vinu



ÚROVNĚ DISCIPLÍN


  • Cvičení = co dělat
  • Principy = vůdčí myšlenky a vhledy
  • Podstaty = stav příslušnosti k těm, kdo jsou mistry svých disciplín




JAK UČENÍ POSTUPUJE - 3 stádia


I. Schopnosti nově vidět (nové kognitivní a jazykové schopnosti)

II. Nová pravidla jednání

III. Nové hodnoty a předpoklady




PŘEVEDENO DO PRAXE


  • Proces vytváření VIZE na training session



ZÁVĚR

Nebyla to sranda, ale základní principy z této knihy jsem pochopila. Co mi dělalo problém, tak pochopit o co jde ve zpětnovazebných kruzích.

O mentálních modelech jsem již četla v knize Triumf od Petera Sasína, takže se mi to hezky propojilo. Překvapilo mě, že se v knize hovoří o dialogu a celkově jsem příjemně překvapená, že spoustu knih, které jsem doteď četla jsou základními kořeny Tiimiakatemia, alespoň to tak cítím. 



Hodnocení: 70 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 05.02.2021 - 07:40


Pevně věřím, že ještě zažiješ mnoho aha momentů fungování Tiimi s poznatky z knih :-). Naučíte-li se fungovat v Tiimi, neměl by pro vás být problém chápat principy učící se organizace a do vašeho budoucího podnikatelského života si pak nesete konkurenční výhodu ;-). Zkus v eseji u "Převedeno do praxe" příště klidně více reflektovat na proces - jak konkrétně jste postupovali, jakou přípravu jste udělali, k čemu to vedlo, jak se dařilo následovat proces, co byla slepá ulička, co vás naopak posunulo rychle vpřed :-). To je to zajímavé - Tvůj pohled na věc.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 3

27.03.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

27.03.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

27.03.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

27.03.2024

Kategorie: Jiné

Body: 2

Kategorie: Podnikání

Body: 3

Sleduj nás na sociálních sítích: