Pátá disciplína


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 31.05.2021

Pátá disciplína - Teorie a praxe učící se organizace   Peter M. Senge

Proč jsem si knihu vybral?

 

Nejen že byla kniha součástí našich zkoušek, ale nabízí i zajímavé propojení s naším studiem, jelikož součástí konceptu Tiimiakatemie je naučit se vytvořit učící se organizaci. A o učící se organizaci kniha právě pojednává.

 

Úvod


V dnešním světě, který se stává více dynamickým, může být schopnost se vzdělávat velkou výhodou oproti konkurenci. Řešením nám může být učící se organizace.


Učící se organizace je taková, která se dokáže podporuje vzdělávání svých členů a dokáže se neustále transformovat. Lidé se nepřetržitě vzdělávají, aby dosáhli stanovených cílů, podporují se navzájem, jsou kolektivně orientovaní a jsou schopní pak reflektovat tyto znalosti do nových organizačních postupů. Při dosažení učící se organizace posílíme naši komunitu, jsme efektivnější, lepší v řešení problémů a vytváření inovací. Nakonec můžeme vylepšit vedení a řízení změn v podniku, zlepšit náš celkový výkon a adaptibilitu na svět, který se i nadále bude měnit.


5 základních disciplín učící se organizace

 

·      Osobní mistrovství


Osobní mistrovství popisuje schopnost lidí být proaktivní a neustálé vzdělávání dosáhnout výsledku, kterých chtějí dosáhnout. Důležité je stanovit si, jaká je realita a co je pro nás důležité. 


·      Mentální modely


Mentální modely popisují naše předpoklady, až možná předsudky, které ovlivňují naše chování. Reflektovat tedy své vlastní chování je tedy důležitým krokem k případnému upravení mentálních modelů ostatních. 

Jedním z hlavních mentálních modelů je organizační hierarchie. Osobní pocity mohou hrát v hierarchii velkou roli, je tedy podstatné oprostit od pocitu moci, a reálně komunikovat své pocity a potřeby.


·      Společná vize


Pro efektivní funkci organizace je potřeba, aby všichni její členové sdíleli stejnou vizi a misi o tom, kterým směrem se má firma vydat. Vize musí být autentická, aby se zaměstnanci mohli stát členy procesu. Senge popisuje společnou vizi jako lidi, kteří sice nehrají podle pravidel hry, ale jsou za ni zodpovědní.


·      Týmové učení


Efektivní týmová práce vede k výsledkům, kterých by jednotlivci nemohli sami dosáhnout. Jednotlivci se v týmu učí rychleji, a musí být ochotní upravit své mentální modely, když bude potřeba. 


·      Systémové myšlení


Je důležité se koukat na organizaci jako na celek, ne na její individuální části. Senge v této sekci nabízí metaforu se slonem. Když bychom rozpůlili slona napůl, nemůžeme se starat o každou půlku zvlášť. My se můžeme starat pouze o celého slona. Stejně tak nemůžeme rozdělit organizaci na různé části a starat se o ně individuálně – organizace může fungovat pouze jako jeden celek.


Propojení s praxí


Myslím, že tady je propojení s praxí zřejmé, nejen kvůli tomu, že kniha byla velmi doporučovaná našimi kouči. Nemyslím si, že kniha nutně slouží jako návod, ale může nám sloužit jako náhled toho, jak má opravdová učící se organizace vypadat, a nabízí spoustu možných kroků, jak se jí přiblížit. 


Jak bych knihu hodnotil?


Kniha je poměrně složitě napsána, ale to se od tohoto odborného tématu dalo očekávat. Díky knize se mi více propojily naše aktivity v Tiimi a smysl toho, co děláme. Pro fungování v Tiimiakatemii je kniha velmi přínosným zdrojem informací, a možná bych ji i zařadil do povinné četby v prvním ročníku.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Koučování

Body: 2

24.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

24.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 3

23.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 0

23.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: