Tuto knihu jsem si vybrala, protože jsem do ní nahlídla už v prvním ročníku a chtěla jsem se k ní teď vrátit. Senge v ní prezentuje koncept "páté disciplíny", kterou definuje jako schopnost organizací učit se a přizpůsobovat se neustále se měnícím podmínkám.
Kniha se zabývá otázkami týkajícími se učení se organizací, inovací, změny a vytváření udržitelných systémů. Jednou z klíčových myšlenek v knize je "učící se organizace". Senge tvrdí, že organizace, které jsou schopny efektivně a rychle se učit, mají konkurenční výhodu. Zavádí koncepty, jako jsou osobní mistrovství, mentální modely, společná vize, týmové učení a systémové myšlení, jako klíčové aspekty učící se organizace.
Senge zdůrazňuje, že společná vize a sdílené hodnoty jsou klíčové pro úspěch organizace. Vize by měla být nejenom formulována, ale také sdílena v rámci organizace, aby motivovala lidi a usnadňovala spolupráci.
Dále zdůrazňuje význam mentálních modelů a potřebu aktivního posilování osobního mistrovství. Další důležitou myšlenkou v knize je systémové myšlení. Senge tvrdí, že mnoho problémů organizací souvisí s nedostatkem schopnosti vidět celý systém. Systémové myšlení znamená chápat vzájemné vztahy a dopady různých částí organizace na celkový výkon.
Velice mě zaujala myšlenka osobního mistrovství se netýká pouze získávání nových dovedností nebo technických znalostí, ale spíše rozvíjení hlubšího porozumění sami sobě, svým emocím a svým hodnotám. Je to proces neustálého učení, sebezkoumání a růstu. Senge tvrdí, že jednotlivec s osobním mistrovstvím je schopen lépe porozumět svým cílům, motivacím a omezením, což mu umožňuje efektivněji pracovat na dosažení svých cílů.
Tato myšlenka je relevantní nejen pro jednotlivce, ale i pro organizace jako celek. Senge argumentuje, že organizace mohou dosáhnout většího úspěchu, pokud podporují a rozvíjejí osobní mistrovství svých členů. To zahrnuje vytváření prostředí, které podněcuje neustálé učení, sdílení znalostí a rozvoj osobních dovedností a schopností v rámci týmu.
Osobní mistrovství tedy představuje klíčový kámen v budování učící se organizace, kde jednotlivci nejenom rozvíjejí své odborné dovednosti, ale také si uvědomují svůj osobní a profesní růst. Tato myšlenka nabízí hlubší perspektivu na proces učení se a zdokonalování, který je nezbytný pro úspěch v dnešním dynamickém a rychle se měnícím prostředí.
ATP:
V rámci týmu jsme hodně bojovali s týmovou vizí a cílem. Domluvit se v tolika lidech, kteří dělají různé věci a pracují na různých projektech na jedné vizi, která bude motivovat všechny byl opravdu těžký úkol. Při čtení této knihy jsem si uvědomila, že jsme některé postupy z ní aplikovali.