ÚVOD
Autoři této knihy jsou úspěšní podnikatelé, kteří sepsali jakýsi zjednodušený „návod“ pro primárně začínající podnikatele.
Kniha je rozdělena na pět částí, které zahrnují:
1. Hledání nápadu
2. Realizovatelnost nápadu
3. Zájem zákazníků
4. Byznys model
5. Podnikatelský plán
Publikace je přínosná díky podrobnému popisu celého procesu od identifikace podnikatelských příležitostí až po sestavení podnikatelských plánů.
1. Hledání nápadu
Hlavní otázkou této fáze je, co bychom měli zvážit, než se pustíme do podnikání.
Vzhledem ke studiu nemá cenu se pozastavovat nad tím, zda budu podnikat sama či s někým.
Dalšími důležitými pilíři, které bychom měli zvážit, jsou převážně otázky:
· Jaké jsou naše znalosti, zkušenosti a dovednosti?
· Kolik času chceme podnikání věnovat?
· Naše náklady?
· Co od podnikání očekáváme? Proč to děláme?
Při hledání nápadu na nový projekt využíváme hlavně divergentní a následně konvergentní myšlení. Obě tyto fáze jsou velice důležité pro naši kreativitu, která nám celkový proces usnadňuje.
*ATP okénko
S týmem jsme v říjnu dostali za úkol splatit fakturu, na které jsme měli možnost využít spoustu kreativních technik včetně konvergentního a divergentního myšlení. Nejčastěji využité techniky byly brainstorming či mindmaps, které nám přišly nejefektivnější. Ale v budoucnu plánujeme využít také techniky painstorming a 6 klobouků.
2. Realizovatelnost nápadu
V momentě, kdy se naskytne podnikatelská příležitost, je pak snadnější plán zrealizovat. Většinou se jedná o produkt, který na trhu chybí či produkt, který je tak konkurenčně silný, že přitáhne zájem zákazníků.
*ATP okénko
V rámci faktury jsme jako jeden z nejúspěšnějších plánů zrealizovali projekt party v tanečním klubu. Brand tým si na starost vzal promo celé akce a pomohl tím tak úspěšnému uskutečnění skvělého večera.
3. Zájem zákazníků
Samotná podnikatelská příležitost má spoustu faktorů, které bychom před zrealizováním nápadu měli zvážit a následně se dle nich řídit.
- Vzdělání
- Zkušenosti
- Kontakty
- Dynamika trhu
- Konkurence
- Atd…
*ATP okénko
Nalejme si čistého vína, kdo by neměl rád party?
4. Byznys model
Sektor řídící se otázkou: Jak na tom vyděláme? Jak zajistíme spokojenost zákazníka? O jaký produkt se jedná a jakým způsobem ho dostaneme k zákazníkům.
Existují dva typy modelů:
Business Model Canvas
Rychlá a efektivní metoda, která nám pomáhá graficky znázornit konkurenční odlišnost od existujících firem. Je vhodný jak pro začínající startupy, tak i pro zavedené firmy, které se chtějí dále rozvíjet a inovovat.
Lean Canvas
Podstata tohoto modelu je vztah mezi problémem a řešením. Když nastane problém u zákazníků, vyřešení jej následně zvyšuje zájem a zajištění většího úspěchu.
Zároveň nám Lean Canvas umožňuje hledat slabiny podnikatelské příležitosti. Tento grafický způsob mi pro začátečníky v podnikání přijde výhodnější. Snaží se přijít na to, jaká služba či produkt potenciálním zákazníkům chybí.
5. Podnikatelský plán
Ze začátku se nám může zdát, že tvoření podnikatelského plánu je ztráta času. Ovšem pravdou je, že nás může ušetřit hypotetických problémů, které bez důkladné přípravy mohou nastat. Může nastat i zklamání, kdy po sepsání plánu zjistíme, že je nerealizovatelný. Ale i to je součástí učení se z vlastních chyb.
Každý podnikatelský plán by měl na konci obsahovat shrnutí, ve kterém jsou sepsány hlavní body našeho záměru. Slouží také pro ty, kteří o projektu nic neví a po přečtení tak jednoduše pochopí hlavní účel.
*ATP okénko
Aniž bychom před tím knihu četli, u každého projektu, který jsme v rámci faktury vytvářeli, byl sepsán plán, co a jak. Ačkoliv nebyl vždy tak, jak má být, jeho struktura a obsah nám přesto pomohl se v něm lépe orientovat a následně plán zrealizovat.
ZÁVĚR
Knihu bych určitě doporučila jak začínajícím podnikatelům, tak i zkušenějším, kteří chtějí svůj byznys rozvíjet dále. Určena je také studentům vysokých škol ekonomického zaměření jako jsme právě MY v Tiimi. Přestože nevyhledávám literaturu tohoto typu, tato kniha mi ukázala, že podnikání nemusí být pouze o nudné teorii ekonomie, ale i o různých kreativních postupech, které jsme s týmem několikrát aplikovali. Abych byla konkrétní, nejčastěji využíváme jednu z nejdůležitějších kreativních technik (brainstorming) při vymýšlení nových projektů. Do budoucna bych byla ráda, kdybychom se naučili používat i jiné techniky z důvodu experimentace a rozšiřování našich dovedností.