Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: 80 %

Přidáno: 12.12.2020

Od nápadu k podnikatelskému plánu   I. Svobodová, M. Andera


Tuto knihu jsem si vybrala, jelikož začínám rozjíždět několik projektů (nebo o tom přemýšlím), proto jsem si chtěla rozšířit vědomosti o této problematice. V knížce je krásně popsán proces od hledání nápadu až po sepsání podnikatelského plánu, je plná metod, které se chystám vyzkoušet v praxi a především si chci vyzkoušet vytvořit podnikatelský plán.


1. HLEDÁME NÁPAD

Ve chvíli, kdy máme nápad v čem podnikat, uvažme nejdříve všechny alternativy a z nich vyberte tu nejlepší.

Konvergentní myšlení: analytický přístup a hledání řešení na základě předchozí zkušenosti a znalostí. Používáme nejčastěji a jsme na něj zvyklí. Použití osvědčených postupů a známé procesy k nalezení jednoho řešení (výběr toho nejlepšího).

Divergentní způsob myšlení se zakládá na schopnosti udělat krok zpátky a hledat alternativy. Musíme být schopni překročit rámec svých znalostí a otevřeně hledat originální možnosti. Jsme ochotni ponořit se do problematiky a rozšiřovat své obzory (fáze hledání nápadu).

Je výhodné přepínat mezi těmito dvěma styly myšlení, může tak dojít ke kombinování zdrojů novým způsobem a mohou tak vzniknout neotřelé nápady.


Metody hledání nápadu:

Brainstorming – skupinový, střílení nápadu bez hodnocení (to až později)

6-8 nápadů v 5 minutách - A4 rozdělí se do 6 čtverců, každý pracuje sám, kreslí se nápady, poté krátká prezentace kolegům a znovu

Myšlenkové mapy

Painstorming - zaměřuje se na problémy zákazníků - hledáme trápení a problémy v našem okolí


Následuje fáze VÝBĚR NÁPADŮ, k tomu můžeme využít metody:

Hlasování nálepkou

Nápady rozvěsíme na stěny, každý má dvě kolečka (samolepky) - přilepí je k nápadu, který se jim líbí nejvíce

Hra na investory

Každý dostane imaginární rozpočet a rozdělují, jak by rozdělovali kdyby měli investovat skutečné peníze. Poté: zeptejte se, proč vybrali, co vybrali a diskutujte o tom.


2. ZJIŠŤUJEME REALIZOVATELNOST NÁPADU

- nápad x podnikatelská příležitost - musíme být schopni na jeho základě vybudovat firmu, která si na sebe vydělá.

Podnikatelskou příležitostí je v zásadě: neuspokojená potřeba trhu, špatně využité zdroje, kombinace obou.


Tuto chvíli se nám vyplatí identifikovat potřebné zdroje - co budeme potřebovat k založení firmy a rozvoji.

Hlediska hodnocení nápadu, jaká můžeme využít: tým, finance, trh, ekonomická situace


3. OVĚŘUJEME ZÁJEM ZÁKAZNÍKŮ!

Design thinking - podrobný průzkum a identifikace uživatelských potřeb pro návrh výrobků a služeb. (Čím různější lidé tím lépe). Stojí na kvalitním uživatelském výzkumu. Musíme je nejdřív pochopit a vcítit se do nich, pokud to chceme dělat pro ně.


Postup:

1. Porozumění - všechny aspekty oblasti, průzkum na internetu, statistiky apod.

2. Pozorování

Kontaktování zákazníků, rozhovory, sledujeme jejich chování.

4. Úhel pohledu

Probíráme získaná data- zúžení oblasti zájmu, definování čeho chceme dosáhnout

5. Generování nápadů – získání, co nejvíce řešení pro výzvu z předchozího kroku

6. Prototypování

Výroba, s co nejnižšími náklady.

7. Test - dáme ho otestovat zákazníkům - zpětná vazba, pozorujte, jak s tím zacházejí, dělejte si poznámky


K různým fázím se vracíme dle potřeby.


Lean startup

Cílem je optimalizovat procesy a snížit ztráty a plýtvání na minimum. Postupy vedou k minimalizaci rizika neúspěchu.

Co nejdříve se dostat do kontaktu se zákazníkem - stále ověřování nápadu a předpokladů. Heslo: "vytvoř, změř a pouč se."

Koncept minimální životaschopného produktu: jakou nejmenší verzi produktu můžeme vytvořit, abychom uspokojili nejsilnější potřebu zákazníka - nejjednodušší produkt, co přinese zákazníkům hodnotu.


K výzkumu potřeb zákazníků můžeme využít tuto metodu:

Hodnotový canvas

Dvě části:

Zákazník: reprezentuje segment a informace s ním spojené

·       Práce a úkoly - co je náplní jejich práce, života? B2B,B2C?

·       Co chtějí? 

·       Trápení - co je souží?

Produkt: hodnota, kterou přináší

·       výrobek/služba - podstata našeho řešení, krátký výstižný popis

·       Úleva od trápení - jak konkrétně zákazníkovi pomůže při plnění jejich činností (navazuje)

·       Benefity/zlepšení - pozitivní dopady na zákazníkův život.

Problémy a řešení, které si vypíšeme, musí být v souladu, musí si vzájemně odpovídat.


4. BYZNYS MODEL A PODNIKATELSKÝ PLÁN

Metody tvorby byznys modelu:

Lean canvas

The business Model Canvas


Podnikatelský plán je písemný dokument, který popisuje všechny podstatné vnější i vnitřní okolnosti související s podnikatelskou činností

Elevator pitch – krátké představení nápadů


Crowdfunding

V poslední kapitole se autor věnuje crowdfundingu, rozlišuje zde 4 modely:

1.     Donation model - dárcovský

2.     Reward-based model - odměnový

3.     Debt-based model - půjčkový

4.     Equity-based model - podílový


Pokud nějakou takovou kampaň na projekt rozjíždíte, tak je dobré se zaměřit na těchto 5 částí:

·       Projekt - titulek, krátký, dlouhý popisek

·       Promo video

·       Odměny

·       Kalkulace nápadů

·       Komunikace



Hodnocení: 80 %

Nový komentář:







Komentáře (2):



Adam Šulc - 25.01.2021 - 19:44


Skvělé podklady pro přenesení do praxe! Vyzkoušela jsi už nějaké metody? Pomohla Ti tato knížka při vytváření podnikatelské blánu?

Niky Mrákotová - 13.12.2020 - 18:57


Hezky jsi to shrnula! :) Ta knížka je rozhodně nabitá důležitými poznatky. Každopádně by mě moc zajímalo, jak bys to srovnala se svými zkušenostmi z týmového podnikání.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: