Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: 85 %

Přidáno: 07.11.2019

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Nejzajímavější věta:

Dnešní firmy nehledají již jen obyčejné zaměstnance, hledají lidi, kteří mají zkušenosti s vlastním podnikáním. Tito lidé dokážou v roli zaměstnance dosahovat lepších výsledků. Zaměstnavatel jim na oplátku vytváří podobné prostředí, jako kdyby byli pracovali ve své vlastní firmě. Je to výhodná situace pro obě strany.



Myšlenkové mapy:

Na knize mě nejvíce zaujaly myšlenkové mapy ve vztahu k podnikání.

Sám jsem pociťoval na sobě, že když jsem se bavil o jakémkoliv potencionálním podnikání se svými kamarády či jsem pouze nad nějakým podnikáním uvažoval pouze sám, měl jsem velmi rozlítané myšlenky typu: co musím udělat dřív, jaký budu mít pokladní systém, kolik zaměstnanců budu potřebovat atd…

Bylo to jednoduše velmi chaotické. Myšlenkové mapy jsem znal už z minulosti, ale až teď jsem si uvědomil, že je lze použít velmi efektivně na podnikatelský plán. Určitě je také super si tyto myšlenkové mapy malovat na velké kusy papírů či na tabuli, následně plán nechat někde volně ležet a vrátit se k němu až po nějaké době (pár dnů). Člověk pak lépe nahlíží na další problémy a hledá jednodušeji řešení.



Kreativita:

Kreativita je velmi důležitým prvkem v podnikání. Bez kreativity to vlastně ani není skoro možné. Kniha popisuje, jak vylepšit svou vlastní kreativitu.

Je to jednoduché, oprostit se oz zaběhnutých stereotypů. Začít dělat klidně i denní rutinu jiným, neobvyklým způsobem. Začít se učit věci, které neumíme, které nám nejdou, zkoušet nové věci. Tím vším vylepšujeme svou kreativitu.



Podnikat sám nebo s někým?

Složitá otázka. Podnikat sám nese jednoduchost v rozhodování a v dělení zisku. Když podnikáte s někým, můžou nastat neshody v majetkových věcech. Více společníků, větší kapitál, dá se udělat více práce. Je zde více názorů a bude těžší udělat jasný závěr v těžkých situacích, tak aby všichni souhlasili.

Pokud člověk podniká sám, může na něj dolehnout deprese v tom smyslu, že je na všechno sám. Rozhodnutí je na každém z nás, záleží na typu podnikání a výši celkové investice. V průběhu let se samozřejmě z jednoho společníka může stát více společníků a naopak.



Hledáme nápady:

Toto lze dělat dvěma způsoby. Chceme vymyslet zcela něco nového nebo chceme vylepšit již něco, co je na trhu, a to značným způsobem.

V prvním případě využijeme metodu, při které se sejdeme například s přáteli a snažíme se napsat na tabuli co nejvíce nápadů, je jedno jakých. Snažíme se dostat do euforie. Žádný nápad nekomentujeme ani nekritizujeme, ba naopak! Následně ke konci brainstormingu si zahrajeme na investory a přidělujeme nápadům své hlasy. Na konci si vybereme 2 až 3 projekty a snažíme se je pomocí myšlenkových map hlouběji rozpracovat.

V druhém případě si vybereme věc či službu, kterou chceme vylepšit, Pozorujeme a dotazujeme se zákazníků, co jim nejvíce vadí a snažíme se přijít s nejlepším řešením na vylepšení.



Typy byznys modelů aneb jak budou zákazníci platit:

Freemium: Zákazníkům nabízíme služby na omezený čas zdarma.

Lock-in: Pro provoz produktu musí zákazník opakovaně nakupovat určitou část od téže firmy. Náplně do tiskáren, speciální náhradní díly do automobilů či elektrospotřebičů.

Předplatné: Zákazník za službu platí pravidelně za používání.

Sdílená ekonomika: Pronájem nebo sdílení majetku.


Důležité je se také zamyslet kdo je zákazníkem a kdo uživatelem…

Například uživatelem dětských hraček jsou malé děti, zákazníkem jejich rodiče či prarodiče.



Podnikatelský plán:

Pokud už máme nápad na podnikání do detailu promyšlený, je na čase podnikatelský plán. Je to velmi důležitá součást.

Do podnikatelské plánu řadíme:

Charakteristika produktu a vlastníka, analýza trhu a zákazníka, byznys model, analýza konkurence, analýza dodavatelů, personální zabezpečení, marketing, finanční plán, analýza rizik.



Cílový zákazník:

Uvědomit si kdo je to cílový zákazník je pro mě velmi důležité po přečtení této knihy.

Charakterizovat cílového zákazníka je velmi důležité.

Zákazníka si můžeme i personifikovat, to znamená dosadit do proměnných reálného člověka, abychom si to uměli lépe představit.


Příklad:

Potencionální zákazník stánku s ovocnými šťávami v obchodním centru.

Potencionálním zákazníkem je každý, kdo projde kolem stánku v nákupním středisku.

Cílovým zákazníkem bude člověk, který lpí na zdravou výživu, nevadí mu si připlatit za kvalitu. Pravděpodobně se bude jednat z větší části o ženy.

Cílový zákazník bude pravděpodobně bydlet v okolí naší provozovny či pracovat v jejím okolí.



Analýza konkurence může být demotivující:

Příklad:

Studentka, která si založila e-shop na prodej čteček Kindle, reagovala na informaci o potřebnosti analýzy konkurence takto: „Kdybych si analýzu konkurence udělala, než jsem založila svůj e-shop, nikdy bych se do toho nepustila“ A to její měsíční zisk z e-shopu činil v průměru 20 000 Kč měsíčně.



Rizika:

Každý podnikatelský projekt bude mít jedno riziko bez ohledu na to, v jakém oboru budeme podnikat. Tímto rizikem je riziko v sobě podnikatele. Uvažujme o tom, co se stane, když krátkodobě nebo dlouhodobě nebudeme moci podnikat. Ať už z důvodu nemoci či úrazu. Kdo bude mít práva k řízení firmy? Kdo bude mít přístup k účtům a hesla? Sdílením a delegováním těchto pravomocí vzniká další riziko, a to riziko zneužití.



Personální zabezpečení:

Nehledáme ty nejlepší z nejlepších do svého týmu, ale ty, kteří nám takzvaně sedí.



Zajímavost:

Studie: Dvacetiprocentní tržní podíl v ČR na kavárenském trhu drží společnost AmRest Coffee, která provozuje značku Starbucks.

V kavárenském byznysu je velmi malá marže a očekává se pokles v tomto odvětví. 




Hodnocení: 85 %

Nový komentář:







Komentáře (4):



Daniel Zelinka - 11.11.2019 - 17:50


Motivací bylo to, abych se dozvěděl, jak nejlépe přicházet s novými nápady. Bohužel neexistuje žádná metoda, při které člověk vymyslí pouze milionové byznysy. Přínos pro mě zrovna teď úplně nemá, ale vím, že bude mít. Chtěl jsem být trochu napřed a zároveň jsem se chtěl pomocí této knihy podívat zpětně a lépe na naše projekty a lépe rozeznat chyby a zlepšení. Popis cílové skupiny mě velice zaujal v knize, můj příklad je velmi strohý, to vím sám, neboj Vašku :) Nabité znalosti využiji tak, že před každým projektem se budu snažit sepsat si velmi podrobný plán kroků, které chceme podniknout. Již z tohoto plánu mohu předem rozeznat dost věcí...

Jana Křečková - 10.11.2019 - 11:09


Ráda bych znala motiv, proč jsi tuto knihu začal číst a přínos, který pro Tebe měla v kontextu s aktuálním děním v TAP. Její přínos myslím již brzy pocítíš a je skvělé, že do týmu přinese někdo tyto znalosti.

Václav Švec - 10.11.2019 - 11:08


Podnikání je na začátek docela těžké téma, ale bude se hodit. Esej shrnuje, co jsi v knize našel a považuješ za důležité. Zatím však neuvádíš, jak nabyté znalosti využíváš nebo využiješ v praxi týmových projektů. Je dobře, že jsi začal přemýšlet o cílové skupině, resp. zákazníkovi. Většinou to bývá podceňovaná část podnikatelského plánu. Myslíš, že je nabídnutý popis cílové skupiny v uvedeném příkladu již dostatečný?

Václav Švec - 10.11.2019 - 11:07


Podnikání je na začátek docela těžké téma, ale bude se hodit. Esej shrnuje, co jsi v knize našel a považuješ za důležité. Zatím však neuvádíš, jak nabyté znalosti využíváš nebo využiješ v praxi týmových projektů. Je dobře, že jsi začal přemýšlet o cílové skupině, resp. zákazníkovi. Většinou to bývá podceňovaná část podnikatelského plánu. Myslíš, že je nabídnutý popis cílové skupiny v uvedeném příkladu již dostatečný?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: